Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-16, 23:18
  #1
Avstängd
joskumass avatar

Compello International är ett företag som genomför uppdrag, främst genom telefonförsäljning. Jag rekryterades av dem och processen var enkel. Jag blev kontaktad av en kille vid namn D***d H*****g på Facebook som erbjöd något som för mig lät mycket lovande:

* Boende på Malta i en s.k. företagslägenhet. Företagslägenheten ligger bra till, nära till jobbet, wifi, el, vatten och städning ingår. Priset är €300 per månad och dras av på lönen.
* Jobb på Malta, inom Compello International
* Utbildning inom telefonförsäljning de två första veckorna

Detta lät för mig mycket bra och jag nappade direkt. Jag bokade en resa, övergav Sverige och åkte ner. Jag hämtades upp av två högt uppsatta vid namn V****r B***k och L***s T******l. De skjutsade mig till företagslägenheten, gav mig en nyckel och sedan var vårt möte över. Lägenheten hade ingen Wi-Fi, utan det skulle fixas dagen efter. Städerskor skulle besöka lägenheten varje måndag. Jag gick och la mig efter att jag packat upp mina grejer och såg fram emot morgondagen.

Nästa dag börjar med att jag går upp och börjar jobbet på Compello klockan 10 och arbetar till 19. Dagen bestod av utbildning av denna L***s och han var mycket stressad, otrevlig och rent allmänt en skitstövel. Vi fick ett manus och lämnades ifred i några timmar där vi skulle läsa manuset till varandra och låtsas sälja saker. Dagen avslutades med L***s gick igenom några PDFer på datorn gällande information om det vi säljer.

Nästa dag fick vi börja jobba. Jobbet bestod av att ringa samtal och läsa från manuset. Läste man inte innantill från manuset så fick man en tillsägelse. Det vill säga, varje mening var likadan, det enda man sa annorlunda var "ööh" på olika ställen olika gånger. Ingen i den nya gruppen sålde någonting, och vi vågade till slut klaga på manuset och bad om att få "freestyla" osv osv men det gick inte.

Nu spolar vi fram som fan men skit samma. Efter första veckan så sålde ingen av oss någonting. Vi fick en tillsägelse i fredags att nu måste vi sälja en per dag, annars får vi hitta ett annat jobb. Denna nya vecka så har ingen sålt någonting ännu, och vår säljchef "K*m L*****ö" skriker åt oss att vi ska ut ur lägenheten på fredag denna vecka om vi inte säljer 6 vardera innan dess.

Vi har alltså blivit lovade två "stressfria" veckor bestående av utbildning, företagsboende och en anställning. Vi fick två superstressade dagar med halvdan utbildning och inom spannet 1½ vecka så får vi veta att vi är för dåliga och blir utan boende. Villkoren är alltså urkassa och deras löften är värda noll. Vi fick t.ex. inget Wi-Fi, ingen värdefull utbildning och inga städerskor har då varit här. Vi fick också köpa bestick och glas och sånt själva även fast det sades att lägenheten skulle vara möblerad och redo att bo i. V****r B***k och L***s T*****l och K*m L*****ö sägs även vara enorma missbrukare av kokain.

Jag har skrivit av mig mycket nu, jag har censurerat alla namn enbart för min egen säkerhet här på FB. Får man publicera dom?

VIKTIGT!!!
Dom lovar dig en garantilön på €750 per månad oavsett hur mycket eller lite du säljer, men detta är lögn!!! Du får €750 om du har 100% närvaro, alltså jobbar 40 timmar per vecka. Sedan så dras det av pengar till höger och vänster och €750 blir genast runt €400. Bor du dessutom i företagslägenhet så blir det €100 kvar. Och något ännu bättre?! Om du säljer någonting, alltså om du lyckas, så måste du sälja över 25 stycken för att få bättre lön (commission). Det vill säga, säljer du 0 eller 24 på en månad, så får du €750, före alla avgifter.
__________________
Senast redigerad av joskumas 2014-12-16 kl. 23:28.
2014-12-16, 23:39
  #2
Medlem
MADs avatar
Du har i alla fall lärt det något, i den bemärkelsen att är det för bra för att vara sant är det oftast inte sant.
2014-12-16, 23:58
  #3
Medlem
TorkelTrottoarkants avatar
En bra regel att gå efter i livet är: Om något verkar för bra för att vara sant, så är det oftast det också.
2014-12-16, 23:58
  #4
Medlem
Kan inte allt för mycket om telefonförsäljarbolag, men många har väl varit tvungna att arbeta på något bolag nån gång (vissa undantag som har tur eller kontakter osv...) i brist på annat. Att man blåser skallen av folk med luriga avtal är väl ingenting konstigt i telefonbranschen, det finns säkert något företag som håller det "schyst", men oftast så lurar man folk... är väl nästan regel. Ofta får man inte utbildning eller kanske några timmar (finns vissa som har ett par dagar men då ofta mer "avancerad försäljning" än det vanliga skräpet) om man inte jobbar på ren provision då eller är någon som ses som en tillgång.

Ska säga det har inte själv arbetat på bolaget i fråga men tkr inte det låter allt för konstigt i och med de till och med ibland lurar in folk dit med att kalla det kundsupport när man ska vara säljare eller butikssäljare när man ska stå som fältsäljare i "stånd". Men om random person skriver till dig om ett jobb utomlands som telesäljare så borde du ha insett att det var något lurt med det. ingen seriös arbetsgivare gör så... Sen är det ju klart att de förskönar villkoren oftast eller sanning med modifikation samt att det är väl alltid så på alla arbetsplatser att det fuskas lite granna med vilkor. Är det inte "oj jag glömde ge dig semesterersättning" så drar de av ett par minuter på din arbetstid varje dag så jag tkr du får skylla dig själv
2014-12-17, 01:09
  #5
Avstängd
Så nu lärde du dig förhoppningvis en dyr läxa.
2014-12-17, 01:37
  #6
Medlem
Havremopedens avatar
Jag bekräftar allt, dock jobbade jag där över ett år sedan, men vet stället in och ut då man fortfarande lever på ön. Det är ett SKIT ställe och rekommenderar INGEN att gå dit.

dom grundlurar en totalt och varje person jag stöter på nämner jag detta för.
Jag jobbade, sålde 10 stycken min första dag där, fortsätter sälja dag efter dag men sen 1 månad senare, när lönen kommer... 550~..

Vidrigt.... jobba ALDRIG där, tro mig!
2014-12-17, 02:06
  #7
Medlem
Triremers avatar
Ett tips är att endast söka jobb på väletablerade seriösa företag eller på företag som du har god inblick i.

Ett annat tips är att lära dig läsa avtal och sätta dig in i vad tjänsten innebär innan du skriver under.
__________________
Senast redigerad av Triremer 2014-12-17 kl. 02:08.
2014-12-17, 03:35
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av joskumas
Jag har skrivit av mig mycket nu, jag har censurerat alla namn enbart för min egen säkerhet här på FB. Får man publicera dom?

Ja, regel 0.10 är borttagen så man behöver inte maska namn.

Bra att du startar en tråd om det så att andra inte gör samma misstag.
2014-12-17, 04:11
  #9
Medlem
Yxherrens avatar
Ja, lägg upp deras namn - om inte för hämndbegär, så åtminstone för att varna kommande arbetare. Skit ska skit ha dessutom, är man ett svin så ska man behandlas därefter. Telefonbranschen är oerhört smutsig, framförallt vad gäller behandling av kunder och medarbetare.

*EDIT* Jag såg deras Facebook-sida. Den där Kim ser ut att vara en sliskig jävel. Kontoret och cheferna passar stereotypen av dylika jobb. Kan riktigt höra hur fåfänge-Kim skriker "Kom igen nu allihopa, teamwork" och "Kom igen nu, ett sista fucking sälj vill jag se". Ryser av bara tanken att kliva in på ett sånt där ställe, det är höjden av förnedring. Ett fängelse har mer värdighet än dylika arbetsplatser!
__________________
Senast redigerad av Yxherren 2014-12-17 kl. 04:23.
2014-12-17, 04:56
  #10
Avstängd
joskumass avatar
Linus Torfjäll = Personen ansvarig över vår utbildning. Otroligt otrevlig och nonchalant.
Kim Lindsjö = Skånsk säljchef som stammar och har grav autism. "I D D D D DAG SKEA VI SELJA FEMTI TI TI STYCKEN." Har även gjort uttalanden som "VI TAR INTE LUNCH INNAN VI SÅLT 30", osv.
David Hagberg = Idiotjävel. Lovar saker utan att ha egentlig koll.
Viktor Brunk = Även han lögnare, största kolatorsken av dom alla.
2014-12-17, 05:41
  #11
Medlem
kuddprutte68s avatar
Bra för andra unga att du varnar!
2014-12-17, 05:57
  #12
Medlem
AlfaQhards avatar
Tack för varningen, respekt, och hoppas du hittar ett riktigt jobb.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback