Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-16, 14:24
Medlem
GataJs avatar
Har försökt installera en parabol med viasats utbud. Har ett problem, boxen tappar kanaler i tid och otid. När t.ex kanal 5 HD funkar så har jag 100% på signal och kvalité. När jag får in viasat hockey hd så ör det samma där. 100% på båda eller näst intill.
En stund funkar allt som vanligt, men ibland funkar inte vissa kanaler men då funkar de andra. Så rullar det på.
Är det boxen som strular?
Har ju inställt parabolen på vertikalt, men t.ex viasat hockey HD går ju på horisontell när man gör signaltest, får 100% då också när jag får bild.

Hoppas nån förstår mitt problem.
Citera
2014-12-16, 14:27
Medlem
GataJs avatar
Nör jag gör separat signaltest om man säger, inte på en viss kanal. Då får jag 0% på horisontell men 98% signalstyrka och 100% signalkvalité på vertikal. Vertikal har jag inställt på, vilket man ska ha vad jag har förstått.
Citera
2014-12-16, 16:42
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GataJ
Vertikal har jag inställt på, vilket man ska ha vad jag har förstått.
Då har du förstått fel.

Vissa transpondrar sänder vertikalt, andra horisontellt. Du måste alltså ställa in mottagaren så att polariteten för en viss kanal matchar hur den sänds från satelliten.

Här har du en lista över vilka Viasat-kanaler som är V och vilka som är H.
Citera
2014-12-16, 16:57
Medlem
GataJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Då har du förstått fel.

Vissa transpondrar sänder vertikalt, andra horisontellt. Du måste alltså ställa in mottagaren så att polariteten för en viss kanal matchar hur den sänds från satelliten.

Här har du en lista över vilka Viasat-kanaler som är V och vilka som är H.
Tack för svar!
Ska ja ändra det manuellt?
Boxen ändrar ju detta själv, nör jag kollar signalkvalité för en specifik kanal så är ju inställningarna rätt för den kanalen. Ibland får jag bild, ibland inte.
Går jag in i inställningar å kollar signalkvalité, alltså inte på en specifik kanal så har jag full kvalité på vertikal men 0% på horisontell.
Tycker det ör konstigt att jag för bild över huvudtaget på t.ex viasat hockey HD.
Behöver jag ändra parabolens riktning eller är det inställningar i boxen som ska göras rätt?
Citera
2014-12-16, 17:06
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Behöver jag ändra parabolens riktning eller är det inställningar i boxen som ska göras rätt?
Du ställer in för varje kanal om det ska vara V eller H. Mottagaren skickar då antingen 13 eller 18 volt till LNB:n för att switcha mellan V och H, beroende på vilken kanal du zappar in.
Citera
2014-12-16, 17:24
Medlem
GataJs avatar
Citat:
Du ställer in för varje kanal om det ska vara V eller H. Mottagaren skickar då antingen 13 eller 18 volt till LNB:n för att switcha mellan V och H, beroende på vilken kanal du zappar in.

Ok, men detta gör ju boxen själv? För nör jag kollar på info nör jag ser på t.ex kanal 5 så ör den inställd på V. Zappar jag till viasat hockey är den inställd på H.
Behöver jag ändra manuellt ändå?

Kan det vara fel på "huvudet" på parabolen? Känns inte som jag kan rikta den bättre när jag får 100% signalstyrka och kvalité.
Förlåt för alla frågor. Tacksam att du tar dig tid.
Senast redigerad av GataJ 2014-12-16 kl. 17:38.
Citera
2014-12-16, 18:06
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ok, men detta gör ju boxen själv?
Ja, mottagaren förväntas vara färdigkonfigurerad för de kanaler som distributören erbjuder.

Men du skrev ju att du "hade ställt in på vertikal", så jag tolkade detta som att du hade varit inne och pillat på mottagarens inställningar.

Ställt in VAD?

Naturligtvis kan det vara fel på LNB:n också så att den inte växlar som den ska. En ny kostar inte mycket nuförtiden.
Citera
2014-12-16, 18:50
Medlem
GataJs avatar
Citat:
Ja, mottagaren förväntas vara färdigkonfigurerad för de kanaler som distributören erbjuder.

Men du skrev ju att du "hade ställt in på vertikal", så jag tolkade detta som att du hade varit inne och pillat på mottagarens inställningar.

Ställt in VAD?

Naturligtvis kan det vara fel på LNB:n också så att den inte växlar som den ska. En ny kostar inte mycket nuförtiden.

Ok. Den är rätt konfigurerad är jag nästan säker på, inte ändrat nåt där.

http://www.rejoy.se/blog/guider/ovri...d-box-problem/
Denna grundinställning har jag gjort enligt denna länk. Det jag menade med "ställt in på vertikal" finns vid steg 9 i denna guide men den verkar inte ha nån betydelse när mottagaren sköter det själv.
När jag gjorde denna grundinställning hade jag 98% signalstyrka och 100% kvalité.

Och när jag väl har bild, kvittar om kanalen tas emot i H eller V, så har jag näst intill 100% på styrka å kvalité. Kan jag då utesluta att det är fel på riktningen av parabolen?

Ska nog testa köpa ny LNB , känns som att där felet kan vara.
Citera
2014-12-16, 20:17
Medlem
Kabeltattarens avatar
Har du vridit LNB rätt? Sök på "LNB skew" i valfri sökmotor.
Citera
2014-12-16, 20:27
Medlem
GataJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Har du vridit LNB rätt? Sök på "LNB skew" i valfri sökmotor.

Har inte vridit nåt alls på den. Ska det behövas nör jag har så 100 i signalkvalité ?
Citera
2014-12-16, 20:28
Medlem
Ondquists avatar
Skew är inte livsviktigt på de starka direktstrålande satelliterna på 5 öst. LNB kan lika gärna få sitta helt vinkelrätt utan kompensering.

Med brasklapp för att man inte bor väldigt långt norröver i landet, så att jordkrökningseffekten mot satelliterna över Ekvatorn blir märkbar.
Citera
2014-12-16, 20:48
Medlem
GataJs avatar
Citat:
Skew är inte livsviktigt på de starka direktstrålande satelliterna på 5 öst. LNB kan lika gärna få sitta helt vinkelrätt utan kompensering.

Med brasklapp för att man inte bor väldigt långt norröver i landet, så att jordkrökningseffekten mot satelliterna över Ekvatorn blir märkbar.

Okej, nej känns inte nödvändigt nör jag har bra signalkvalité. Läste snabbt och fatta det som att det var till för att finslipa kvalitén. Bor i Svealand så inte så långt norrut.

Men kan jag utesluta att jag behöver gå ut och vrida/rikta om parabolen eftersom jag Har full kvalité när bilden dyker upp?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback