Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-16, 08:47
  #1
Medlem
Jag vet att jag inte lyckas äta en allsidig varierad kost som man ska göra.
Jag lyckas knappt med mitt mål att äta 2g protein/kg kroppsvikt.

I nuläget så äter jag allt jag kan så ofta jag kan men ofta så blir det mest bara drickbara produkter då jag har svårt för mat i fast form om det inte är snabbmat konstigt nog (typ kebab).

Nog om det.
Om jag skulle börja investera 1.05kr / dygn och äta en multivitamintablett http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=253306 kommer det fungera? (Givetvis öppen för andra märken)
Det står ganska tydligt att det inte är ett alternativ till en vanlig allsidig kost utan ska ses som ett komplement, problemet är att jag vet att min kost inte är allsidig och att jag inte lyckas få den dit just nu, då måste väl en sådan här tablett bidra med en viss %-del till kroppens maskineri.

Dyrt urin:
Alternativt kommer det bli som Sheldon Cooper hade uttryckt det "expensive urine"
https://www.youtube.com/watch?v=O27Tn06bEXU
Citera
2014-12-16, 09:25
  #2
Medlem
en kopp kaffes avatar
Knappast dyrt urin pa grund av vitamintabletter.
1.05 kr/dagen kan jag lagga pa att eventuellt fa
nagra halsofordelar som eventuellt inte ar doku-
menterade.

Det jag ar mest oroad for vad galler vitaminer
ar att de ar syntetiskt framstallda. Ar de kemiskt
identiska ar det ju inget problem dock.
Citera
2014-12-16, 10:03
  #3
Medlem
speedcolas avatar
kroppens upptag av syntetiska vitaminer är sämre
dessutom blir upptaget av vissa vitaminer sämre när de tas i kombination av andra vitaminer/mineraler; något som sker när man äter multivitamin

samtidigt så måste man äta enorma mängder frukt och grönt för att tillgodogöra sig tillräckligt med antioxidanter


kort sagt så kan du räkna med att stor del av innehållet i multivitamin inte tas upp.. men det är bättre än inget alls.
Citera
2014-12-16, 10:40
  #4
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
kroppens upptag av syntetiska vitaminer är sämre
dessutom blir upptaget av vissa vitaminer sämre när de tas i kombination av andra vitaminer/mineraler; något som sker när man äter multivitamin

samtidigt så måste man äta enorma mängder frukt och grönt för att tillgodogöra sig tillräckligt med antioxidanter


kort sagt så kan du räkna med att stor del av innehållet i multivitamin inte tas upp.. men det är bättre än inget alls.

Varför?
Citera
2014-12-16, 11:42
  #5
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför?

För att minska risken att få cancer och låta cellerna må bra?

Man kan ju dricka grön té också eller få i sig extrakt. Jag dricker två koppar per dag, gör mig något överdrivet avslappnad efter gymmet.

Men D-vitamin bör ju alla ta som tillskott, det går det inte att få från solen vid den här tidpunkten. Vinkeln är för dålig för något UV-ljus. På sommaren använder vi solkräm, det blockerar ljuset som ger oss D-vitamin...

Och vi brukar ha brist här i norden..så käka det!
Citera
2014-12-16, 14:26
  #6
Medlem
super86s avatar
Bättre du satsar på att få i dig vitaminer via frukt och grönt.
Citera
2014-12-17, 16:42
  #7
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av super86
Bättre du satsar på att få i dig vitaminer via frukt och grönt.

Problemet är ju att du måste stoppa i dig saker som
i många fall är besprutade, vilket möjligen ökar cancerrisken.

Det är en trade-off.
Citera
2014-12-17, 16:58
  #8
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Problemet är ju att du måste stoppa i dig saker som
i många fall är besprutade, vilket möjligen ökar cancerrisken.

Det är en trade-off.

Det finns inga bevis att besprutade frukter och så vidare ökar risken för cancer. Det var några förut, dom har dock tagits ur bruk sen årtionden tillbaka. Man kommer få i sig dessa ämnen som de använder i normalt jordbruk, dock är de i så små mängder att det inte finns några risker enligt livsmedelsverket. t.ex. En 3-åring måste äta 100 kg äpplen på en dag för att få i sig en dos tillräckligt stor så det skulle uppstå problem.
Citera
2014-12-17, 17:48
  #9
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Det finns inga bevis att besprutade frukter och så vidare ökar risken för cancer. Det var några förut, dom har dock tagits ur bruk sen årtionden tillbaka. Man kommer få i sig dessa ämnen som de använder i normalt jordbruk, dock är de i så små mängder att det inte finns några risker enligt livsmedelsverket. t.ex. En 3-åring måste äta 100 kg äpplen på en dag för att få i sig en dos tillräckligt stor så det skulle uppstå problem.


Absolut har du rätt i det du säger. Dock är det ju inget bevis
att det saknas bevis Långvariga effekter är väldigt svårt
att studera.

Problemet är också att det som tas ur bruk ersätts med något
annat som av naturliga skäl saknar vetenskapligt stöd, varken
för eller mot.
Citera
2014-12-17, 17:54
  #10
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Jag vet att jag inte lyckas äta en allsidig varierad kost som man ska göra.
Jag lyckas knappt med mitt mål att äta 2g protein/kg kroppsvikt.

I nuläget så äter jag allt jag kan så ofta jag kan men ofta så blir det mest bara drickbara produkter då jag har svårt för mat i fast form om det inte är snabbmat konstigt nog (typ kebab).

Nog om det.
Om jag skulle börja investera 1.05kr / dygn och äta en multivitamintablett http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=253306 kommer det fungera? (Givetvis öppen för andra märken)
Det står ganska tydligt att det inte är ett alternativ till en vanlig allsidig kost utan ska ses som ett komplement, problemet är att jag vet att min kost inte är allsidig och att jag inte lyckas få den dit just nu, då måste väl en sådan här tablett bidra med en viss %-del till kroppens maskineri.

Dyrt urin:
Alternativt kommer det bli som Sheldon Cooper hade uttryckt det "expensive urine"
https://www.youtube.com/watch?v=O27Tn06bEXU


Problemet med multivitamintabletter är att de inte alltid är tillgängliga för människan på samma nivå som de är om du får i dig dem via frukt och grönt.
Citera
2014-12-17, 18:07
  #11
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Absolut har du rätt i det du säger. Dock är det ju inget bevis
att det saknas bevis Långvariga effekter är väldigt svårt
att studera.

Problemet är också att det som tas ur bruk ersätts med något
annat som av naturliga skäl saknar vetenskapligt stöd, varken
för eller mot.

Allt är så pass kontrollerat och undersökt att vi behöver nog inte oroa oss i en större utsträckning. Finns mycket man kan göra som har bevis för att öka cancerrisken och vad man kan göra för att minska den. Frukter och så är bara en del av det, ingen större del heller för den delen.

Köper man ekologiskt för att man tror det är nyttigare mot kontrollerad mat, då förtjänar man en

Citera
2014-12-19, 17:42
  #12
Medlem
MuscleSharks avatar
Det sägs att upptaget är dåligt om man intar mulitivitamintabletter, men kan ej styrka detta.
Men om man säger så här så om du "pissar" ut vitaminerna så brukar det synas på urinets färg. Vet att dom som tagit t.ex. animal pak får färgglatt urin, vilket är ett tecken på att det är väldigt högdoserat, och kroppen kan ej tillgodo se de mängder.
Dom multivitamintabletter du köper på hälsokost är dock inte så högt doserade så det är nog ingen fara på så vis. Bäst ändå att du äter mycket grönt i din kost. Även då och då köpa lite dyrare ekologiska produkter då dessa helt klart är nyttigare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback