Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-18, 17:58
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Stigberget är redan en del av innerstaden skulle jag nog hävda. Även om det är off the beaten track, vilket gör att många kanske aldrig riktigt tar sig tid att trilla in på ställena som finns, om dom inte bor eller är verksamma i området, men sett till de verksamheter som finns så är det ändå på sätt och vis innerstadskaraktär, publika verksamheter, som konsertlokaler, tänker på t ex Henriksberg, Oceanen och Musikens Hus, restauranger, både regelrätta sunkhak och mer förfinade etablissemang(Hoze är i princip en Michelin stjärna aspirant), caféer, museum(sjöfartsmuseet/akvariet). Det som saknas är arbetsplatsintensiva miljöer, dvs kontor, och mer handel(Bengans är ju en institution dock), de kontor som finns i området ligger ju nere i Hängmattan, på andra sidan Oscarsleden(som skär av staden från vattnet), Fiskehamnen presenterade för något år sedan en spännande vision för vad dom vill göra, dom vill göra området mer publikt, utveckla sin verksamhet(auktionshus, kontor osv), och även bygga rätt mycket bostäder. Det finns ju dock ingen DP för området, men deras intentioner är väldigt lovvärda.

Utvecklingen av Masthuggskajen kan förhoppningsvis få fler att så att säga "vandra vidare". Det som saknas mest i västra delen av centrala Göteborg(och då menar jag Majornas primärområden) är kontor, det finns ju verksamhetsområden, t ex då kontorshusen på andra sidan Oscarsleden i höjd med Såggatan och även Klippan, det finns även en del företag i Kungstens industriområde och Nya varvet, när Tysklandsterminalen flyttas ut till ytterhamnen kommer det frigöras rätt stora areal vid vattnet, där hade man kunnat bygga en del kontor.

Det skall bli intressant att se vad som händer med det gamla posthuset där Lidl har försökt etablera sig TVÅ gånger(hård konkurrens från Hemköp, ICA och Willys), dom har sålt fastigheten nu. En food court kanske hade varit lämpligt, eller som det en gång var, en biograf.

Jag tror vi kan glömma spårtrafik söder om Sisjöns handelsplats, det är helt uteslutet att det finns ett tillräckligt koncentrerat befolkningsunderlag för att få rimlig ekonomi i en sådan investering. Jag gillar Nya Hovås, mer sådant så kanske det i sinom tid hade funkat att ha tåg eller spårväg ner till Södra Göteborg, tills dess får man hålla till godo med bussar.

För att avlasta brunnsparken så finns det ju planer på en Operalänk och en Allélänk, i en optimal värld hade allélänken grävts ner, men det lär nog inte hända pga Västlänken.

Angående Linbanan så får man får sätta allt i ett större perspektiv, hur knökat kommer det bli på vagnarna över den nya bron om det inte tillkommer fler alternativ(det kan vara tunnel, linbana eller whatever)?

Två områden runt Hjalmar Brantingsplatsen som kommer påverka beläggningen och antalet trafikrörelser är

Backaplan
250 000 BTA m2 kontor
100 000 BTA m2 handel
10 000-12 000 boende

Frihamnen
15 000 boende
15 000 arbetsplatser

Visst är det innerstad vid Stigberget och det kan som sagt utvecklas ytterligare. Ändå får man säga att det det finns suburbana inslag och tveksamt hur mycket storstadspuls som får plats, eller i slutändan accepteras där.

Det blir intressant vad Sverigeförhandlingen ger för slutgiltigt svar på vilka (hur många?) älvförbindelser det blir. Linbanan var inte med där när förhandlingarna började.


Sverigeförhandlingen feb 2016:

GP feb 2016:

Jag förstår inte riktigt varför de fokuserar på linbanan just nu. Älvtunnel finns uppenbarligen i pipelinen med Sverigeförhandlingen, även om det står "centrala delen" (GP nämner inte det).
__________________
Senast redigerad av storkvitter 2017-03-18 kl. 18:13.
Citera
2017-03-20, 13:32
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Visst är det innerstad vid Stigberget och det kan som sagt utvecklas ytterligare. Ändå får man säga att det det finns suburbana inslag och tveksamt hur mycket storstadspuls som får plats, eller i slutändan accepteras där.

Det blir intressant vad Sverigeförhandlingen ger för slutgiltigt svar på vilka (hur många?) älvförbindelser det blir. Linbanan var inte med där när förhandlingarna började.


Sverigeförhandlingen feb 2016:

GP feb 2016:

Jag förstår inte riktigt varför de fokuserar på linbanan just nu. Älvtunnel finns uppenbarligen i pipelinen med Sverigeförhandlingen, även om det står "centrala delen" (GP nämner inte det).

Ja, det finns det, t ex då arbetsplatstätheten, boendetätheten är också i lägsta laget, men når mig veterligen upp till de mål som finns när man pratar om så kallad "hållbar" stad, dvs minst 150 pers/ha(lägst på Gråberget, högst utmed Karl Johansgatan), kollar man på lokaltätheten är det egentligen smockat dock, då hela Bangatan och Karl Johansgatan har lokaler i bottenvåningarna, det gäller att få fler människor från andra stadsdelar att besöka området dock, jag skulle säga att det har alla möjligheter att bli en "arvtagare" till t ex Långgatorna.

Hade inte trafikleden och hamnområdet legat där det ligger, hade man kunnat få in rätt mycket vid Södra Älvstranden. Kollar man på det areal som Tysklandsterminalen tar upp, som jag skulle tippa på är ca 15 hektar, så hade man kunnat bygga mycket där. Det området är ganska så jämförbart med DPn för Masthuggskajen, där antalet kvm är totalt 290 000. Låt säga att Tysklandsterminalen bebyggs med 200 000 kvm, då kan det t ex bo 3500 pers där, och även finnas utrymme för 2000 arbetsplatser.

Och hade inte hela Majorna i princip varit ett enda stort kulturreservat, så hade det man kunnat bygga på 2 våningar på alla landshövdingehus.
Citera
2017-03-21, 07:38
  #195
Medlem
Det borde dock finnas stor potential att lägga trafikleden under mark vid Tysklandsterminalen. Detta med tanke på att Majorna ligger ovanpå en bergklack...
Citera
2017-03-27, 13:31
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja, det finns det, t ex då arbetsplatstätheten, boendetätheten är också i lägsta laget, men når mig veterligen upp till de mål som finns när man pratar om så kallad "hållbar" stad, dvs minst 150 pers/ha(lägst på Gråberget, högst utmed Karl Johansgatan), kollar man på lokaltätheten är det egentligen smockat dock, då hela Bangatan och Karl Johansgatan har lokaler i bottenvåningarna, det gäller att få fler människor från andra stadsdelar att besöka området dock, jag skulle säga att det har alla möjligheter att bli en "arvtagare" till t ex Långgatorna.

Hade inte trafikleden och hamnområdet legat där det ligger, hade man kunnat få in rätt mycket vid Södra Älvstranden. Kollar man på det areal som Tysklandsterminalen tar upp, som jag skulle tippa på är ca 15 hektar, så hade man kunnat bygga mycket där. Det området är ganska så jämförbart med DPn för Masthuggskajen, där antalet kvm är totalt 290 000. Låt säga att Tysklandsterminalen bebyggs med 200 000 kvm, då kan det t ex bo 3500 pers där, och även finnas utrymme för 2000 arbetsplatser.

Och hade inte hela Majorna i princip varit ett enda stort kulturreservat, så hade det man kunnat bygga på 2 våningar på alla landshövdingehus.

Wikipedia borde kunna ge bra info om ytor och invånartantal men det är ovanligt svårt att få fram befolkningstäthet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Götebo...rna-Linn.C3.A9
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stigberget,_Göteborg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Majorna

Jag kan mycket väl tänka mig att 150/hektar / 15.000/km² förekommer, men som helhet verkar man ha en bit kvar dit (om man vill nå dit) och självklart ska/kan man inte röra den äldre bebyggelsen om än som enstaka förtätningar och med hus som snyggt passar in...

Det är egentligen svårt att göra något Södermalm av allt detta (kompaktare och fler "entréer") om man inte sanerar en del efterkrigsbyggen och bygger ännu tätare. Öppnar upp fler passager, minskar antalet barriärer, bygger spårtunnlar...

När man tänker efter tror jag att spårtunnel från sydvästra Gbg/Linnéplatsen och vidare mot Hisingen kan vara rätt väg, för det bor så pass mycket folk utmed den rutten, det är bland stans attraktivaste områden och det finns många arbetsplatser.

Ytterligare en spårtunnel Haga-Stigberget som connectar till Hisingstunneln. Då blir Järntorget mer kringskuret (kringgått?) men ändå väl kollektivtrafikförsett, speciellt med en linbana som kan bli ett viktigt landmärke och en attraktion i sig.
Citera
2017-03-27, 14:49
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Wikipedia borde kunna ge bra info om ytor och invånartantal men det är ovanligt svårt att få fram befolkningstäthet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Götebo...rna-Linn.C3.A9
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stigberget,_Göteborg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Majorna

Jag kan mycket väl tänka mig att 150/hektar / 15.000/km² förekommer, men som helhet verkar man ha en bit kvar dit (om man vill nå dit) och självklart ska/kan man inte röra den äldre bebyggelsen om än som enstaka förtätningar och med hus som snyggt passar in...

Det är egentligen svårt att göra något Södermalm av allt detta (kompaktare och fler "entréer") om man inte sanerar en del efterkrigsbyggen och bygger ännu tätare. Öppnar upp fler passager, minskar antalet barriärer, bygger spårtunnlar...

När man tänker efter tror jag att spårtunnel från sydvästra Gbg/Linnéplatsen och vidare mot Hisingen kan vara rätt väg, för det bor så pass mycket folk utmed den rutten, det är bland stans attraktivaste områden och det finns många arbetsplatser.

Ytterligare en spårtunnel Haga-Stigberget som connectar till Hisingstunneln. Då blir Järntorget mer kringskuret (kringgått?) men ändå väl kollektivtrafikförsett, speciellt med en linbana som kan bli ett viktigt landmärke och en attraktion i sig.

Det finns dokument med information om befolkningsmängden per basområde.

Här är karta över Kungsladugårds primärområde, förvisso ett par år gammal nu. I Landshövdingehus kvarteren är det runt 160-170 invånare per ha. Lägst har Kungsladugårds villaområde, följt av punkt och lamellhusen uppe på Gråberget. Högst täthet är det utmed Karl Johansgatan, högre bebyggelse.

http://i.imgur.com/h83oxrz.jpg

Södermalm har en annan karaktär helt klart, framförallt högre exploateringsgrad, skulle tippa på att befolkningstätheten kanske är 300 personer per ha på Södermalm. Vilket inte kommer gå att uppnå i Majorna om man nu inte river hela skiten, men kan man utnyttja södra älvstranden och tomter som fixfabriken kan antalet arbetsplatser och boende öka ganska mycket.

hehe, ja det förtätningsprojektet har varit omdebatterat. Efter att ha sett det ett par gånger tycker jag dock inte att det ser så illa ut, jag gillar inte de vita detaljerna på balkongerna dock, det hade varit snyggare om huset var helt svart.

Det finns bättre exempel på förtätning i samma område som passar in bättre, det nedan till exempel.
https://www.google.se/maps/place/Lun...007212!6m1!1e1

Fick nys om detta förslaget nyligen, för en etapp 2 nere i Södra Göteborg, i denna etappen har Utopia arkitekter skissat på ytterligare 900 bostäder, jag vet inte exakt vad för typ av befolkningsunderlag som krävs för att det skall vara rimligt att dra spårtrafik dit ner, men dom inkluderar en spårväg, det finns ett markresarvat för detta utmed Säröleden, då hade man kunnat dra en sådan linje upp till antingen Frölunda Torg, eller upp för en DH boulevard och vidare till Linnéplatsen(Stigberget-Lindholmen-Backaplan.... ). Det krävs nog mer förtätning längs med Säröleden för att det skall fungera dock. Med dessa 900 bostäder hade det funnits 2000 lägenheter i närheten av en hållplats(etapp I = ca 1100 lägenheter, har jag för mig, dessa byggs för fullt nu), och då inkluderar jag inte de äldre bostäderna(mestadels enfamiljshus).

http://www.utopia.se/se/projekt/nya-hovas
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-03-27 kl. 14:56.
Citera
2017-04-01, 23:59
  #198
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Linbanan kommer drivas av Liseberg.
Citat:
Vi gillar allt som stort och högtflygande och kommer att anställa särskilda gondoljärvärdar. Vi börjar rekryteringarna redan i sommar och lägger mycket stor vikt vid simkunnighet, säger personaldirektör Glenn A. Tramway till GT.
https://unvis.it/www.expressen.se/gt/170401
Citera
2017-04-02, 08:27
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Linbanan kommer drivas av Liseberg.

https://unvis.it/www.expressen.se/gt/170401

Aprilskämt.

Förra året var det ett skyskrapskluster vid Slottsskogsvallen som var GPs skämt, i år var det väl förlossningsvagnar.
Citera
2017-04-11, 17:30
  #200
Medlem
Lite info(illustrationer osv), som gått ut till berörda bostadsrättsföreningar etc, i detta fallet BRF Navet 2.

http://www.brfnavet2.se/wp-content/u...kv-vimpeln.pdf

Citat:
Stationerna

• Två ändstationer ca 35x25 stora. Järntorget och Wieselgrensplatsen
• Två mellanstationer ca 80x25 stora, Lindholmen och Västra Ramberget
• 1 depå ca 800-1000 kvm, Västra Ramberget
• Kan utgöra en del av en större byggnad.

Citat:
• Gondolerna stannar 2x20 sek vid varje station
• Ute på linan är hastigheten ca 6m/s
• Drygt 3 miljoner resenärer per år i början, drygt fyra när utbyggnadsplaner i området är genomförda
• Utöver stadslinbana behöver ytterligare kollektivtrafik tillkomma i älvstadsområdet, bla nya spårvägar och elbusslinjer.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-04-11 kl. 17:41.
Citera
2017-04-11, 23:44
  #201
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Lite info(illustrationer osv), som gått ut till berörda bostadsrättsföreningar etc, i detta fallet BRF Navet 2.

http://www.brfnavet2.se/wp-content/u...kv-vimpeln.pdf
Det där antyder ju att stationen vid Lindholmen kommer att placeras ca 150 meter väster om dagens busshållplats Lindholmen och ca 200 meter öster om nästa hållplats (som jag glömt namnet på) åt väster.
Verkar inte jättebra, vågar man hoppas att de busshållplatserna slås samman och placeras under linbanestationen?
Citera
2017-04-12, 09:30
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det där antyder ju att stationen vid Lindholmen kommer att placeras ca 150 meter väster om dagens busshållplats Lindholmen och ca 200 meter öster om nästa hållplats (som jag glömt namnet på) åt väster.
Verkar inte jättebra, vågar man hoppas att de busshållplatserna slås samman och placeras under linbanestationen?

Yup, men det var ju ganska givet, det blir ju mer en raklinje då, det kommer ju även byggas rätt mycket i hela det området.

1) Den så kallade Karlastaden
2) Chalmers+Älvstranden AB, bild nedan på det initiala förslaget. Det högsta huset i det vinnande förslaget(inget som är skrivet i sten), blir 114,8 meter, skulle linbanan gå till busshållplatserna hade det nog blivit lite mer komplicerat.
http://resources.mynewsdesk.com/imag...peg6m81ccd.jpg

Citat:
HUS E - LSP
(PARKERING + KONTOR + BOSTÄDER )
5800 M2 PARKERING (1 KÄLLARVÅNING UNDER HUS E+D)
1000 M2 SERVICE
45300 M2 KONTOR

En spårväg finns ju på bordet också, och den skulle, om jag förstår saken rätt, landa ungefär vid Kunskapsgatan på Hisingssidan, och alltså gå precis vid en planerad linbanestation, på sin väg mot Backaplan. Drar man den så som visat i dokumentet ovan, så kan man också bygga högre byggnader norr/väster om den så kallade Karlastaden, Wallenstam äger många av fastigheterna, och deras yttrande i detaljplanen för Karlastaden kan summeras med "Kör för fan, men starta även en DP för våra fastigheter nu, där vi får bygga riktigt högt".
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-04-12 kl. 09:41.
Citera
2017-04-12, 15:04
  #203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det där antyder ju att stationen vid Lindholmen kommer att placeras ca 150 meter väster om dagens busshållplats Lindholmen och ca 200 meter öster om nästa hållplats (som jag glömt namnet på) åt väster.
Verkar inte jättebra, vågar man hoppas att de busshållplatserna slås samman och placeras under linbanestationen?

Det hoppas inte jag. Det skulle bli längre att gå både för folket i Sannegårdshamnen och alla studenter och andra som skall till och från Lindholmen, bara för att "flygresenärerna" skall slippa röra på benen. Dessutom ett långt stopp när alla dessa skall av och på bussen.
Citera
2017-04-12, 18:16
  #204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Det hoppas inte jag. Det skulle bli längre att gå både för folket i Sannegårdshamnen och alla studenter och andra som skall till och från Lindholmen, bara för att "flygresenärerna" skall slippa röra på benen. Dessutom ett långt stopp när alla dessa skall av och på bussen.

Hur tänker du nu, det är ju för bövelen bland annat en del av de människor som skall till och från Lindholmen(men även Sannegårdshamnen, Slottsberget/gamla Lindholmen) som får nytta av linbanan. Turtätheten kommer vara bra mycket bättre än t ex båtarna.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-04-12 kl. 18:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback