Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-18, 15:27
  #37
Medlem
goelens avatar
Sedan jag flyttade till Helsingborg har det blivit dåligt med fiske och när det väl blivit av så har det varit dåligt fiske. Under de sex månader jag bott här så har jag fiskat 5-6 gånger kanske. Har endast fått en ynklig torsk som nästan fick plats i min knutna näve. Har haft en del otur och prickat in dåliga förhållanden. Havsfiske från land i samband med en av alla våra vinterstormar, fiske från båt med kraftiga strömmar som rör om hela botten och spinnfiske efter regnbåge i strålande sol och 30°C värme. Inget av dem är idealiskt... minst sagt.
Det är lätt att bortförklara sig men att jag kommer hem tomhänt gång på gång får mig att tvivla på min förmåga att fixa fisk från saltvatten.

Så mitt största mål med fiskeåret 2015 är att pricka in mina tillfällen lite bättre. Halva grejen är visserligen bara att komma ut i naturen och lägga livet åt sidan för en stund och "bara vara". Det är värt mer än fisken. Men man vill ju ändå gärna att det ska rycka lite i spöet ibland.

Ett annat mål jag har är att få med tjejen ut fler gånger och att få henne lite mer intresserad. Mitt tredje och sista mål är att ta upp ett par nya arter från Öresund och lära mig gilla havet. Den enda havsfisken jag fått upp är den där torsken jag nämnde tidigare. Och sundet erbjuder ju så mycket mer. Makrill, sill, plattfisk, näbbgädda, etc. 2015 borde kunna erbjuda mig åtminstone två av dessa arter tycker jag.

Skitfiske 2015 på er.
Citera
2015-01-19, 09:52
  #38
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Sedan jag flyttade till Helsingborg har det blivit dåligt med fiske och när det väl blivit av så har det varit dåligt fiske. Under de sex månader jag bott här så har jag fiskat 5-6 gånger kanske. Har endast fått en ynklig torsk som nästan fick plats i min knutna näve. Har haft en del otur och prickat in dåliga förhållanden. Havsfiske från land i samband med en av alla våra vinterstormar, fiske från båt med kraftiga strömmar som rör om hela botten och spinnfiske efter regnbåge i strålande sol och 30°C värme. Inget av dem är idealiskt... minst sagt.
Det är lätt att bortförklara sig men att jag kommer hem tomhänt gång på gång får mig att tvivla på min förmåga att fixa fisk från saltvatten.

Så mitt största mål med fiskeåret 2015 är att pricka in mina tillfällen lite bättre. Halva grejen är visserligen bara att komma ut i naturen och lägga livet åt sidan för en stund och "bara vara". Det är värt mer än fisken. Men man vill ju ändå gärna att det ska rycka lite i spöet ibland.

Ett annat mål jag har är att få med tjejen ut fler gånger och att få henne lite mer intresserad. Mitt tredje och sista mål är att ta upp ett par nya arter från Öresund och lära mig gilla havet. Den enda havsfisken jag fått upp är den där torsken jag nämnde tidigare. Och sundet erbjuder ju så mycket mer. Makrill, sill, plattfisk, näbbgädda, etc. 2015 borde kunna erbjuda mig åtminstone två av dessa arter tycker jag.

Skitfiske 2015 på er.

Den tackar vi för....

mitt mål med fisket 2015 är att överhuvudtaget ta mig ut till vattnet igen.
Jag får tacka TS för tråden, jag gick ner i källaren när jag såg tråden...
Nu sitter jag här med mina fiskeprylar som legat och samlat damm i 8-9 år.
Då ska man veta att jag varit ute och besökt rinnade vatten 4/5 ggr i veckan
när jag fiskade.

Nu ska jag damma av prylarna och se 2015 som en vändning.
Mina dammiga prylar som jag har här framför mig nu är..
Flugspö sage 379 LL. 7,9# klass 3 -4.
4-m, 5-m, 6-meters metspö. Samt flugbindningsutrustning.
+ ett gäng haspelrullar o spön av UL-storlek.

Nu ska jag kasta alla linor, köpa nya, få ordning på flugbindningen.

Mitt fiske kommer att bestå av att svinga flugor och meta med toppknutet metspö.
Dessa fiske metoder ger mig en fin känsla av närhet till skog/mark och vatten.
En viktig detalj är åxå att göra en eld och koka kaffe, sitta och titta och lyssna.
Jag kommer att befinna mig vid bäckar och åar och en liten del tjärnar.

Så mina mål vad gäller fångst.
Harr - 1,2 Kg.
Öring - 2,3 Kg.
Bäcköring . 0,9 Kg.
Röding - 1 Kg.

Så skickar jag brek a leg vidare..... Skitfiske 2015 på er.
Citera
2015-01-19, 19:04
  #39
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Komma iväg till Norge och fånga stora och exotiska fiskar som lutfisk och böckling.
Resa beställd! Hoppas rakfisken går till när jag är där!
Citera
2015-01-19, 22:41
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Resa beställd! Hoppas rakfisken går till när jag är där!

Fan vad roligt!
Får man fråga vad en sådan resa gick lös på exkl. utrustning?

jävligt sugen jag med!
Citera
2015-01-19, 23:24
  #41
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okeK
Fan vad roligt!
Får man fråga vad en sådan resa gick lös på exkl. utrustning?

jävligt sugen jag med!
Vi är ett gäng på fem, och för stuga+båthyra gick det lös på lite drygt 35000, dvs 7000 per person. Inte så blodigt för den biten enligt mig men sen kostar ju allt annat en del också, är ju en bit till hammerfest...
En av oss som varit iväg förut sa att vi bör räkna 15000 allt som allt.
Utrustning som spö mm och flytoverall låg runt 450 NOK att hyra en vecka.
Citera
2015-01-23, 15:46
  #42
Medlem
PWMWDs avatar
Gädda 15kg
Abborre 2.6kg
fjällkarp 10kg
spegelkarp 10kg
sutare 2.5kg
braxen svenskt rekord.

Höga mål men kommer antagligen klara några av dom eftersom jag känner till var det tagits i den sizen tidigare.
__________________
Senast redigerad av PWMWD 2015-01-23 kl. 15:48.
Citera
2015-01-23, 16:09
  #43
Medlem
hashish-boys avatar
Främst att få fiska med goda vänner

Gädda över 8kg vore skoj.

Aborre över 1kg vore skoj.

Fylla en 10l hink med sill.

Fiska ål.

Givetvis vill jag gärna fiska på olika ställen och både fiska upp och äta spännande fisk.

Är ingen jätteseriös fiskare men jag tycker att det är hemskt trevligt.
Citera
2015-01-26, 20:29
  #44
Medlem
Nicke1234s avatar
Fiska upp lakar så att det räcker till nästa vinter. Lakasoppa är gott det!
Få en gädda på över 10 kg.
Abborre på över 1,5 kg.
Fånga massvis med mört så att det räcker till gäddsaxarna nästa vinter.
Ta en fiskeresa till mina hemtrakter i Rognan i norra Norge där jag bodde och växte upp. Det är ju fan snart 3 år sen jag var hemma sist, flaskan har hindrat mig från att orka fara någonstans... Och kanske åka till Saltstrømmen och fiska i samma veva då det ligger nära.
Citera
2015-01-29, 12:31
  #45
Medlem
TJudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Vi är ett gäng på fem, och för stuga+båthyra gick det lös på lite drygt 35000, dvs 7000 per person. Inte så blodigt för den biten enligt mig men sen kostar ju allt annat en del också, är ju en bit till hammerfest...
En av oss som varit iväg förut sa att vi bör räkna 15000 allt som allt.
Utrustning som spö mm och flytoverall låg runt 450 NOK att hyra en vecka.

Det låter riktigt kul pankis

Jag säger fortfarande snabbare båt och fetare firrar
Citera
2015-01-29, 12:42
  #46
Medlem
Siktar på att slå mitt gäddrekord på 13kg. Fiskar bara gädda.
Citera
2015-04-11, 03:09
  #47
Medlem
Mitt mål är att lära mig flugfiska (har ni några guidningstips i Stockholmstrakten) samt att spräcka tio kilos gränsen på gädda
Citera
2015-04-11, 04:07
  #48
Medlem
Vetenspaks avatar
Varför fiska om man äter inte det man fiskar? Mitt mål som vanligt: Catch and eat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback