Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-12, 13:07
  #1
Medlem
YoungTonys avatar
Tjena!

Jag har en dator till TV:n men allting blir så satans litet på skärmen så är ganska jobbig att använda, så försöker se om det finns någon Linux distro som är anpassat till TV-apparater men har inte hittat något, finns det något sådant?

Kör mest XBMC(Kodi) på datorn till TV:n men vill ha ett operativsystem där jag kan göra allting, för den kan vara ganska jobbig att surfa på och liknande.

Letar även efter en Mac liknande distro till min laptop om någon har något tips.
2014-12-12, 13:20
  #2
Medlem
Strongmanx2s avatar
Jag kör med simpel hdmi kabel mellan datorn och tv.
Använder W7 Ultimate, högerklickar på musen och ändrar skärmstorleken.

Funkar för mig.
2014-12-12, 13:44
  #3
Medlem
Har du ändrat textstorleken i Win7? Jag kör medium t.o.m. på en 23":are som jag sitter framför skrivbordet.

"Make the text on your screen larger or smaller"
http://windows.microsoft.com/en-us/w...isplay-monitor

I Google Chorme och IE är det bara att zoom med CTRL+
2014-12-12, 14:34
  #4
Medlem
VeeJays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Tjena!

Jag har en dator till TV:n men allting blir så satans litet på skärmen så är ganska jobbig att använda, så försöker se om det finns någon Linux distro som är anpassat till TV-apparater men har inte hittat något, finns det något sådant?

Kör mest XBMC(Kodi) på datorn till TV:n men vill ha ett operativsystem där jag kan göra allting, för den kan vara ganska jobbig att surfa på och liknande.

Letar även efter en Mac liknande distro till min laptop om någon har något tips.
Vad använder du för distrubition?

Ubuntu med sitt Unity är väl mest likt OSX.
2014-12-12, 15:29
  #5
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waqput
Har du ändrat textstorleken i Win7? Jag kör medium t.o.m. på en 23":are som jag sitter framför skrivbordet.

"Make the text on your screen larger or smaller"
http://windows.microsoft.com/en-us/w...isplay-monitor

I Google Chorme och IE är det bara att zoom med CTRL+
Det är så lätt alltså? skall kolla det senare, kör dock Windows 8.1
Citat:
Ursprungligen postat av VeeJay
Vad använder du för distrubition?

Ubuntu med sitt Unity är väl mest likt OSX.
Kör Ubuntu just nu på laptopen men har sett distros som nästan är kopior utav Mac men de verkar vara nerlagda, tycker det är konstigt att det skall vara så svårt att hitta någon :P
2014-12-12, 15:44
  #6
Medlem
VeeJays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Det är så lätt alltså? skall kolla det senare, kör dock Windows 8.1

Kör Ubuntu just nu på laptopen men har sett distros som nästan är kopior utav Mac men de verkar vara nerlagda, tycker det är konstigt att det skall vara så svårt att hitta någon :P
Det finns väl teman till Ubuntu om det nu måste se ut som OSX.
2014-12-12, 15:45
  #7
Medlem
Jag kör med simpel hdmi kabel mellan datorn och tv.
Använder W7 Ultimate, högerklickar på musen och ändrar skärmstorleken.
2014-12-12, 16:22
  #8
Medlem
NiwRams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Kör Ubuntu just nu på laptopen men har sett distros som nästan är kopior utav Mac men de verkar vara nerlagda, tycker det är konstigt att det skall vara så svårt att hitta någon :P
Elementary OS kör jag på min laptop, hyfsat likt OSX och om du fixar Elementary Tweaks också så kan du ändra så att det liknar ännu mer.
2014-12-12, 16:32
  #9
Medlem
porrmaffians avatar
Får jag fråga vilken mjukvara ni använder för att streama nertankade videofilmer från datorn via HDMI-kabel till TVn? Har själv en dator med dual core i5 3.4Ghz, 4GB RAM, 1TB HDD, Navida GeForce GT 320 och MS Win 8.1 som operativsystem.
2014-12-14, 00:48
  #10
Medlem
Skulle tro alla Linux distros funkar bra och i alla fall bättre än Windows när det gäller att skala upp textstorlek och sånt.
2014-12-16, 11:41
  #11
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrmaffian
Får jag fråga vilken mjukvara ni använder för att streama nertankade videofilmer från datorn via HDMI-kabel till TVn? Har själv en dator med dual core i5 3.4Ghz, 4GB RAM, 1TB HDD, Navida GeForce GT 320 och MS Win 8.1 som operativsystem.

Streama nertankade filmer via HDMI-kabel?

Du har TV:n kopplad till datorn med en HDMI-kabel och vill på datorn spela upp en film, så den syns på TV:n? Sorry att jag frågar men att du säger "streama" gjorde mig lite förvirrad. Menar inte att gnälla, vill bara se till så jag fattar frågan rätt.

Själv kör jag XBMC (Kodi). Jag kör dock en separat X-server på TV:n annars får jag lite screentearing. Vill du inte ha en separat X-server är det ju bara installera valfritt program (typ XBMC(som snart kommer heta Kodi)) och flytta över programmet till TV:n, precis som när du drar/flyttar runt en vanlig ruta.

Om du väljer att köra XBMC vill jag starkt rekommendera Yatse som fjärrkontroll om du har en androidlur. Riktigt skön app, skulle fan inte kunna leva utan den längre.

Edit: Glöm mitt snack om X-servrar, du kör Win såg jag nu i efterhand. Dock skulle jag uppskatta om någon har nån aning om varför jag får taskig screentearing om jag inte kör en separat X.
__________________
Senast redigerad av Neth 2014-12-16 kl. 11:43. Anledning: Åehehe jävla Win
2014-12-18, 23:00
  #12
Moderator
vhes avatar
Den här tråden verkar inte komma längre. Vi hänvisar till (FB) Officiella tråden dator till TV - TV till dator / hemutrustning för vidare diskussion.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback