Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-11, 14:20
  #1
Medlem
Det finns ett stort antal tänkbara gärningsmän till mordet på Olof Palme. En av dem, enligt mig, mest intressanta borde vara polisman Ö (C*rl-Gu**f Ö****ing). Det finns ett antal saker som talar för att det skulle vara Ö:

-Ö var en högerextrem Palmehatare
-Ö hade tillgång till en bostad längs med mördarens flyktväg, alldeles där spåren efter mördaren försvinner, har Ö tillgång till en bostad
-Ö hade stor tillgång till vapen och vid en husrannsakan av Tullkriminalen 1988 hittades mängder med vapen och ammunition, inklusive samma typ av ammunition som användes vid statsministermordet på Sveavägen 2 år tidigare. Vidare fann man nätkartor från Televerket i Ö:s bostad
-Ö hade högerextrema vänner, varav en som arbetade vid Televerket med tillgång till mycket känslig information
-Ö lämnade sjukhuset en vecka efter en blindtarmsoperation, mot läkares avrådan, bara cirka 12 timmar innan mordet
-Ett märkligt vykort fanns hos Ö med följande text: "Svinet på andra sidan låter sig fortfarande förfäras av fantombilden, men järnvägsspåret blir allt hetare. Sätt dig i kontakt med Enskedemannen."
-Ö blev aldrig ordentligt utredd och utredarna tog felaktigt sjukvårdspersonalens information om Ö:s hälsotillstånd som ett medicinskt alibi. Det framkom senare att läkare ansåg att det var fullt möjligt för Ö att springa en kortare strecka på mordnatten trots sin operation en vecka tidigare.

Källa:
Från 38:00 och framåt
https://www.flashback.org/newthread....ewthread&f=439


Vad talar egentligen emot att Ö skulle kunna vara mördaren? Vad hände med Ö sedan? Vad gjorde Ö på 90-talet, bodde han kvar i Sverige? Vilket år dog Ö?

Scenariot skulle kunna vara att Ö tillsammans med 1 eller 2 högerextrema vänner antingen avlyssnade paret Palmes telefon, vilket är mycket enkelt: lokalisera Televerkets obevakade telefonskåp i Gamla stan, en kort sladd och en skruvmejsel räckte för att påbörja avlyssning. Om telefonavlyssning inte genomfördes kan män med walkie talkie som sågs av flera vittnen i Gamla Stan ha varit Ö:s kamrat/er. När Ö och sina kamrater sedan har informationen om vart Palme skall, alternativt följet efter honom personligen, är det mycket enkelt: ta tillfället i akt. Efter biografen gick paret Palme söderut på Sveavägen, det var då enkelt att förstå att de var på väg ner till tunnelbanan. När paret korsade Sveavägen kom Tunnelgatan/Sveavägen att bli det perfekta stället då mördaren kunde försvinna in en mörk gränd och uppför trappor där ingen bil kan följa. Och förutsatt att det var Ö kunde han helt enkelt gömma sig inomhus på Regeringsgatan.
__________________
Senast redigerad av Infensus 2014-12-11 kl. 14:28.
Citera
2014-12-11, 14:52
  #2
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infensus
Det finns ett stort antal tänkbara gärningsmän till mordet på Olof Palme. En av dem, enligt mig, mest intressanta borde vara polisman Ö (C*rl-Gu**f Ö****ing). Det finns ett antal saker som talar för att det skulle vara Ö:

-Ö var en högerextrem Palmehatare
-Ö hade tillgång till en bostad längs med mördarens flyktväg, alldeles där spåren efter mördaren försvinner, har Ö tillgång till en bostad
-Ö hade stor tillgång till vapen och vid en husrannsakan av Tullkriminalen 1988 hittades mängder med vapen och ammunition, inklusive samma typ av ammunition som användes vid statsministermordet på Sveavägen 2 år tidigare. Vidare fann man nätkartor från Televerket i Ö:s bostad
-Ö hade högerextrema vänner, varav en som arbetade vid Televerket med tillgång till mycket känslig information
-Ö lämnade sjukhuset en vecka efter en blindtarmsoperation, mot läkares avrådan, bara cirka 12 timmar innan mordet
-Ett märkligt vykort fanns hos Ö med följande text: "Svinet på andra sidan låter sig fortfarande förfäras av fantombilden, men järnvägsspåret blir allt hetare. Sätt dig i kontakt med Enskedemannen."
-Ö blev aldrig ordentligt utredd och utredarna tog felaktigt sjukvårdspersonalens information om Ö:s hälsotillstånd som ett medicinskt alibi. Det framkom senare att läkare ansåg att det var fullt möjligt för Ö att springa en kortare strecka på mordnatten trots sin operation en vecka tidigare.

Källa:
Från 38:00 och framåt
https://www.flashback.org/newthread....ewthread&f=439


Vad talar egentligen emot att Ö skulle kunna vara mördaren? Vad hände med Ö sedan? Vad gjorde Ö på 90-talet, bodde han kvar i Sverige? Vilket år dog Ö?

Scenariot skulle kunna vara att Ö tillsammans med 1 eller 2 högerextrema vänner antingen avlyssnade paret Palmes telefon, vilket är mycket enkelt: lokalisera Televerkets obevakade telefonskåp i Gamla stan, en kort sladd och en skruvmejsel räckte för att påbörja avlyssning. Om telefonavlyssning inte genomfördes kan män med walkie talkie som sågs av flera vittnen i Gamla Stan ha varit Ö:s kamrat/er. När Ö och sina kamrater sedan har informationen om vart Palme skall, alternativt följet efter honom personligen, är det mycket enkelt: ta tillfället i akt. Efter biografen gick paret Palme söderut på Sveavägen, det var då enkelt att förstå att de var på väg ner till tunnelbanan. När paret korsade Sveavägen kom Tunnelgatan/Sveavägen att bli det perfekta stället då mördaren kunde försvinna in en mörk gränd och uppför trappor där ingen bil kan följa. Och förutsatt att det var Ö kunde han helt enkelt gömma sig inomhus på Regeringsgatan.

Jan kan inte se att det finns något utöver hans påstådda medicinska alibi som rent praktiskt talar emot att CGÖ mördade Palme. Kanske ville man inte ta risken att låta en nyopererad person hålla i revolvern. CGÖ drev efter mordet vapenhandel och flyttade någon gång på 90-talet till Tyskland där han bland annat var bosatt i Rostock och arbetade med ett företag som hade koppling till det marina. Han dog 2010 eller 2011 i cancer har jag för mig.
Citera
2014-12-11, 16:54
  #3
Medlem
Min tes är att 33 åringen gjorde det!
Citera
2014-12-11, 17:09
  #4
Medlem
33årigen=Victor Gunnarsson?
Citera
2014-12-11, 17:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
33årigen=Victor Gunnarsson?
Ja så hette han väl..
En Palmehatare av rang och sprang in på bion efter mordet skett trots filmen startat för över 30 min sen..biografbesökare vittnade om hans klädsel som stämde med mördaren + den lilla blå axelväskan som mördaren la mordvapnet i och alla iaktagelser folk gjort om honom om att han hade en likadan axelväska samma kväll och likvärdiga kläder m.m
__________________
Senast redigerad av kimzter 2014-12-11 kl. 17:20.
Citera
2014-12-11, 22:06
  #6
Medlem
LeifD2s avatar
Eftersom man inte visste vilken väg OP skulle ta hem efter bion är det inte ens säkert att slagmannen är den som var tänkt att utföra dådet. Makarna Palem bytte ju hastigt och lustigt sida av Sveavägen några minuter före mordet istället för att gå på västra sidan.
Så, det rimliga enligt mig är att mördaren antingen följde efter (sidbyte) eller att det blev en som var tänkt som spanare som "hastigt och lustigt" var den som tog tillfllet i akt. Jättebra plats för mord.

Vad jag vet finns inget direkt konkret som talar emot CGÖ borsett från operationen. Inte direkt något som talar för heller. Diffusa uppgifter om en taxiresa en stund efter mordet, men det tror jag vad jag vill om (jag tror alltså inte på det).

Vykortet är jättelustigt, synd bara ett texten som står nästan överallt är fel. Det står inte "förfäras" utan "förföras". Det blir dessutom helt naturligt när man ser vykortets motiv. Motivet och texten i kombination är stor humor.

Kartor över telenätet i sthlm är inte så konstigt eftersom CGÖ jobbat på televerket radio. Dessutom jobbade han och Grundborg med diverse säkerhetsfrågor i egen firma.

Så, tja, han saknar såväl alibi som starkare koppling. Operationen tycker jag talar emot CGÖ som gärningsman. Jag känner heller inte till om han uppvisat några våldstendenser tidigare.
Citera
2014-12-11, 23:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Eftersom man inte visste vilken väg OP skulle ta hem efter bion är det inte ens säkert att slagmannen är den som var tänkt att utföra dådet. Makarna Palem bytte ju hastigt och lustigt sida av Sveavägen några minuter före mordet istället för att gå på västra sidan.
Så, det rimliga enligt mig är att mördaren antingen följde efter (sidbyte) eller att det blev en som var tänkt som spanare som "hastigt och lustigt" var den som tog tillfllet i akt. Jättebra plats för mord.

Vad jag vet finns inget direkt konkret som talar emot CGÖ borsett från operationen. Inte direkt något som talar för heller. Diffusa uppgifter om en taxiresa en stund efter mordet, men det tror jag vad jag vill om (jag tror alltså inte på det).

Vykortet är jättelustigt, synd bara ett texten som står nästan överallt är fel. Det står inte "förfäras" utan "förföras". Det blir dessutom helt naturligt när man ser vykortets motiv. Motivet och texten i kombination är stor humor.

Kartor över telenätet i sthlm är inte så konstigt eftersom CGÖ jobbat på televerket radio. Dessutom jobbade han och Grundborg med diverse säkerhetsfrågor i egen firma.

Så, tja, han saknar såväl alibi som starkare koppling. Operationen tycker jag talar emot CGÖ som gärningsman. Jag känner heller inte till om han uppvisat några våldstendenser tidigare.

Personligen tror jag på en konspiration men att endast en ur denna konspiration fanns på Sveavägen under kvällen, alltså GM. Jag tror att denna konspiration bestod av 2 eller 3 professionella (jobbade med säkerhet på ett ellet annat sätt, ex polis). Varav 1 eller 2 av dessa sysslade med information på morddagen, antingen avlyssning (Palmes telefon kollade först 5 dagar efteråt för avlyssning, alltså fanns god tid att ta bort eventuell utrustning). Annars/eller som komplement, användes direkt visuell bevakning och rapportering genom kommunikationsradio. Avlyssning och/eller bevakning var hur GM fick reda på att paret Palme satte inne på bio Grand den kvällen. Och då är det enkelt att se när de ska komma ut, det vill säga när filmen slutar. Jag tror att GM väntade på att paret Palme skulle komma ut från bion och sen var tanken att skjuta så fort läget fanns, alltså att en lämplig flyktväg fanns att tillgå i anslutning till platsen. GM följde paret från bion, med runt 10 m mellanrum (stämmer med vittnesmålet från kioskägaren på Sveavägen). Tanken var nog först att slå till När paret gick vid Adolf Fredriks kyrkogata/Sveavägen, men någon omständighet förhindrade det (kanske en grupp mötande människor, polisbil eller liknande). Sedan lär GM har blivit rejält stressad när paret korsade Sveavägen. GM insåg snabbt att korsningen Tunnelgatan/Sveavägen också var en mycket bra plats. GM fortsatte västra sidan av Sveavägen söderut, i raskt tempo. Sedan korsade han Sveavägen ställde sig vid Dekorima och när paret en stund senare passerade honom gick han efter och sköt skotten. Hade GM blivit hindrad också på denna plats t.ex av en passerande polisbil eller en grupp av mötande människor tror jag att GM hade följt efter till Gamla Stan och utfört dådet där.
__________________
Senast redigerad av Infensus 2014-12-11 kl. 23:39.
Citera
2014-12-11, 23:49
  #8
Medlem
Det som talar emot Ö enligt mig är hans extrema kallsinnighet i sådana fall. Först mörda landets statsminister och sedan installera skyddsglas mot sig själv på ledaren för polisutredningen, Hans Holmérs kontor. Och dessutom sälja vapen för miljoner till polisen. Det är en helt unik kallsinnighet att kunna göra allt detta med lugnet i behåll. Men det är i såna fall inte första fallet av kallsinniga mördare.. Och sedan att hålla mordet endast för sig själv och kanske någon enstaka medhjälpare under resten av sitt liv, det är mycket svårt för den stora majoriteten.. Finns det någon information om hur Ö var som person? Om han var en person som aldrig visade känslor så är det lättare att köpa honom som GM.

Sen så något som talar emot Ö är väl att det fanns i runda slängar ett 50-tal andra Palmehatande poliser som skulle kunna vara GM? Fast å andra sidan om Ö inte på något sätt var inblandad borde han ha firat mordet istället, tidningsurklipp, samtal, middagar och liknande. Men så var inte fallet? En mördare vill ligga lågt efter ett mord. Något Palmes mördare lyckats väldigt väl med är just att ligga väldigt lågt inte bara i dagar utan flera år efter mordet.
__________________
Senast redigerad av Infensus 2014-12-11 kl. 23:52.
Citera
2014-12-12, 09:49
  #9
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infensus
Det som talar emot Ö enligt mig är hans extrema kallsinnighet i sådana fall. Först mörda landets statsminister och sedan installera skyddsglas mot sig själv på ledaren för polisutredningen, Hans Holmérs kontor. Och dessutom sälja vapen för miljoner till polisen. Det är en helt unik kallsinnighet att kunna göra allt detta med lugnet i behåll. Men det är i såna fall inte första fallet av kallsinniga mördare.. Och sedan att hålla mordet endast för sig själv och kanske någon enstaka medhjälpare under resten av sitt liv, det är mycket svårt för den stora majoriteten.. Finns det någon information om hur Ö var som person? Om han var en person som aldrig visade känslor så är det lättare att köpa honom som GM.

Sen så något som talar emot Ö är väl att det fanns i runda slängar ett 50-tal andra Palmehatande poliser som skulle kunna vara GM? Fast å andra sidan om Ö inte på något sätt var inblandad borde han ha firat mordet istället, tidningsurklipp, samtal, middagar och liknande. Men så var inte fallet? En mördare vill ligga lågt efter ett mord. Något Palmes mördare lyckats väldigt väl med är just att ligga väldigt lågt inte bara i dagar utan flera år efter mordet.

Den obanserade och ibland berusade Carl-Gustaf Östling är inte direkt något förstaval som stikker i en likvidation, dessutom var han väl känd både bland ordningsmakt och bus i Stockholm. Om hans brustna blindtarm är fejk så kräver det att dussintals människor ska spela med i detta, inte särskilt troligt.

Med en veckogammal brusten blindtarm är han dessutom klart olämplig som GM, Riskerna är alldeles för stora med komplikationer, att såret går upp eller liknande som skulle sinka vid en flykt.

Däremot är CGÖ klart tänkbar som vapenanskaffare, där hans kunskap och möjligheter kommer till sin rätt. I periferin runt MOP kan jag tänka mig honom, men som GM, nej.
Citera
2014-12-12, 17:44
  #10
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infensus
Personligen tror jag på en konspiration men att endast en ur denna konspiration fanns på Sveavägen under kvällen, alltså GM. Jag tror att denna konspiration bestod av 2 eller 3 professionella (jobbade med säkerhet på ett ellet annat sätt, ex polis). Varav 1 eller 2 av dessa sysslade med information på morddagen, antingen avlyssning (Palmes telefon kollade först 5 dagar efteråt för avlyssning, alltså fanns god tid att ta bort eventuell utrustning).

Det behövdes nog ingen utrustning att plocka bort. Man kan ha avlyssnat OPs telefon via växlen, något om t.ex. CGÖs polare IG kan ha haft tillgång till via sin tjänst hos televerket radio. Samma tjänst som CGÖ senare hade en tid.


Citat:
Sedan lär GM har blivit rejält stressad när paret korsade Sveavägen. GM insåg snabbt att korsningen Tunnelgatan/Sveavägen också var en mycket bra plats.

Var det väl planerat så blev GM inte stressad av sidbytet, snarast lugnad. Den hä platsen måste man ha sett på som lämplig i förberedelsena. OP var ju inte bara statsminster utan också Orförande i själva Paritet, som även då hade sitt kontor på sveavägen 68. Det här är alltså ett gathörn där man kan vänta sig att OP passerar lite nu och då.
Lämpliga mordplatser i planeringen borde rimligen vara:
- Utanför bostaden
- Utanför jobbet
- Mellan bostad och jobb
- På väg till och från adresser som OP ofta frekventerade.

När det gäller CGÖ så kan jag mycket väl tänka mig att han var inblandad i planering och/eller anskaffande av utrustning.
__________________
Senast redigerad av LeifD2 2014-12-12 kl. 17:57.
Citera
2014-12-12, 17:48
  #11
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infensus
Det som talar emot Ö enligt mig är hans extrema kallsinnighet i sådana fall. Först mörda landets statsminister och sedan installera skyddsglas mot sig själv på ledaren för polisutredningen, Hans Holmérs kontor. Och dessutom sälja vapen för miljoner till polisen. Det är en helt unik kallsinnighet att kunna göra allt detta med lugnet i behåll.

Polisutredning? Har man haft en polisutredning i det här fallet?
Hans Holmér och CGÖ verkar ha kommit bra överens. Jag tror nog inte det var några problem alls med fönster och k-pistar inbyggda i väskor åt polismästaren. Holmér var ju något av en garant för att mordet inte skulle klaras upp.
Citera
2014-12-12, 17:56
  #12
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Däremot är CGÖ klart tänkbar som vapenanskaffare, där hans kunskap och möjligheter kommer till sin rätt. I periferin runt MOP kan jag tänka mig honom, men som GM, nej.

Obalanserad säger du? Jag vet inte alls, jag. Kanske han var. Eller jo... Står man och heilar på Brandenburger Tor mitt på ljusa dagen så, tja... Kanske inte obalanserad, men jävla orginell i alla fall.

Vad säger du om att han kanske bara skulle hålla ett öka på sveavägens östra sida och ropa i radion om han såg något konstigt? Han hade ju tillgång till en lägenhet i närheten, så att knalla ned och titta lite måste han väl kunna göra även som relativt nyopererad.
Så byter Palme sida av vägen. "Hoppsan, tur man hade med puffran, det är nog bäst att skjuta, nu eller aldrig". Så gör han det och springer och gömmer sig i kontorslägenehten på David Bagares gata.

Inget alibi, inga bevis. Och betydligt mer troligt än att man skulle planerat att ha honom som slagman. Jag tror inte det var så det gick till, men hypotesen är full möjlig med den information vi har i dag.
Har vi ingen läkare i tråden som kan göra en bedömning av huruvida han hade kunnat genomföra språngmarshen 1 vecka efter att ha opererat blindtarmen? Jag tycker det verkar tveksamt, men har lyckats unvika egna operationer och vet lite om andras.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback