Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-07, 00:19
  #13
Avstängd
Severoths avatar
I slutändan betalar alla med RFID.
Citera
2010-06-07, 00:32
  #14
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettgramtjack
Man är ju lika jävla fast i Systemet oavsett om man använder chip som sitter fast i plastkort eller i armen. Man lurar sig själv om man tror att man är säkrare med kort.

Det blir farligt först när kontanter plockas bort. Principen är ju densamma även när det gäller kort och bankkonton, d v s att man kan stängas av från alla sina tillgångar. Vilket testades t ex när USA terroristanklagade ett par svenska (invandrade) medborgare för några år sedan. Straffet fungerar dock inte fullt ut så länge deras släktingar kan förse dem med kontanter.

Extra added value på RFID-chippen är att de kan göras spårbara. Så att boskapen inte kan gömma sig heller.
Citera
2010-06-07, 00:46
  #15
Avstängd
Severoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det blir farligt först när kontanter plockas bort. Principen är ju densamma även när det gäller kort och bankkonton, d v s att man kan stängas av från alla sina tillgångar. Vilket testades t ex när USA terroristanklagade ett par svenska (invandrade) medborgare för några år sedan. Straffet fungerar dock inte fullt ut så länge deras släktingar kan förse dem med kontanter.

Extra added value på RFID-chippen är att de kan göras spårbara. Så att boskapen inte kan gömma sig heller.

Som jag ser det är det största hotet att man kan spåras. Betalar man med kort och det sedan händer något (att man t.ex. bryter mot en av de fem miljarder onödiga lagar) så är det ju pissenkelt för polisen att få fram var man var och när.
Citera
2010-06-07, 00:52
  #16
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Som jag ser det är det största hotet att man kan spåras. Betalar man med kort och det sedan händer något (att man t.ex. bryter mot en av de fem miljarder onödiga lagar) så är det ju pissenkelt för polisen att få fram var man var och när.

Det farliga är kombinationen med att RFID-chippet kommer att innehålla alla dina tillgångar. Datorsystem som enkelt upptäcker ändrade köpbeteenden (t ex dubbelt så mycket mat) innebär total kontroll och svältdöden för den som är "olydig".

Om vi inte lyckas sätta ner foten. En enkel start för alla är att inte rösta på partier som får sina riktlinjer från Bilderbergmöten. D v s de som sitter i riksdagen just nu.
Citera
2010-06-07, 00:53
  #17
Medlem
Alltings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det blir farligt först när kontanter plockas bort. Principen är ju densamma även när det gäller kort och bankkonton, d v s att man kan stängas av från alla sina tillgångar. Vilket testades t ex när USA terroristanklagade ett par svenska (invandrade) medborgare för några år sedan. Straffet fungerar dock inte fullt ut så länge deras släktingar kan förse dem med kontanter.

Extra added value på RFID-chippen är att de kan göras spårbara. Så att boskapen inte kan gömma sig heller.

Samt sändar och eventuellt mottagare, att kopiera ett kontokort går på 5 sek med utrustning för 1000:- men med RFID så behöver man bara komma i närheten av någon.

Marknaden för konst, ädelmetaller stenar, smycken och diamanter är ju åtminstone alltid säkert. En bekant köper exempelvis upp tändstift från skrot/bil/mc-mekaniker... En visst sorts stift givetvis, som nya kan kosta över 400:-/st. Nu var jag snäll tyckte jag....

Knepet är att få folk att VILJA chippa sig själva, men som med krigen på 50-70-talen så är det bara några tusen nyvakna som protesterar så faljerar hela idéologin. Världen börjar allt mer tröttna på pengar... greed is forever säger en del. Men bara så länge pengar är meningen med livet. Tycker man det så bör man vidga sina vyer och försöka tänka sig en verklighet som är mer evig och oändlig än oheligt ändlig.
Citera
2010-06-07, 00:56
  #18
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allting
Samt sändar och eventuellt mottagare, att kopiera ett kontokort går på 5 sek med utrustning för 1000:- men med RFID så behöver man bara komma i närheten av någon.

Marknaden för konst, ädelmetaller stenar, smycken och diamanter är ju åtminstone alltid säkert. En bekant köper exempelvis upp tändstift från skrot/bil/mc-mekaniker... En visst sorts stift givetvis, som nya kan kosta över 400:-/st. Nu var jag snäll tyckte jag....

Knepet är att få folk att VILJA chippa sig själva, men som med krigen på 50-70-talen så är det bara några tusen nyvakna som protesterar så faljerar hela idéologin. Världen börjar allt mer tröttna på pengar... greed is forever säger en del. Men bara så länge pengar är meningen med livet. Tycker man det så bör man vidga sina vyer och försöka tänka sig en verklighet som är mer evig och oändlig än oheligt ändlig.

Tid är pengar. Pengar är fri tid. Pengar behöver inte vara ondska i sig, det är bara vårt system som har kapats av privata banker som rånar oss.

"If the people allow private banks to control their currency the banks and corporations will deprive the people of all their property until their children will wake up homeless on the continent their fathers conquered." - Thomas Jefferson
Citera
2010-06-07, 01:05
  #19
Avstängd
Severoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det farliga är kombinationen med att RFID-chippet kommer att innehålla alla dina tillgångar. Datorsystem som enkelt upptäcker ändrade köpbeteenden (t ex dubbelt så mycket mat) innebär total kontroll och svältdöden för den som är "olydig".

Om vi inte lyckas sätta ner foten. En enkel start för alla är att inte rösta på partier som får sina riktlinjer från Bilderbergmöten. D v s de som sitter i riksdagen just nu.

Jag tror inte på sådana saker (svältdöden, bilderburg etc.).

I vilket fall som helst håller jag med om att kombinationschipsen kommer. Det är lite svårt att förutsäga framtiden, men jag tror att först kommer flera olika funktioner (precis som alla kort man har i plånboken, alltså ett RFID till varje uteställe, rabattkort etc.) sedan kommer snabbt ett kombi-chip genom ens bank, rekommenderade av läkare eftersom det är bättre med bara ett ingrepp (detta kommer antagligen när hela konceptet normaliserats). Kombi-kortet kommer med all sannolikhet gå genom banken, eftersom allt ska betalas genom banken.

Ska man t.ex. handla på Game år 2030 så frågar de om man vill ha Game rabatkort, varpå man lägger fram handen och ett virtuellt Game rabatkort läggs till på RFIDn.

Man behöver inte tro på konspirationsteorier för att inse att polisen kommer använda sig av dessa databaser.
Citera
2010-06-07, 01:13
  #20
Medlem
Alltings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Tid är pengar. Pengar är fri tid. Pengar behöver inte vara ondska i sig, det är bara vårt system som har kapats av privata banker som rånar oss.

"If the people allow private banks to control their currency the banks and corporations will deprive the people of all their property until their children will wake up homeless on the continent their fathers conquered." - Thomas Jefferson

Tid är pengar till en viss del. Men det är ju också tyvärr så att många rika människor lever precis vad tyglen håller för, i samma utsträckning som fattiga. Med andra ord så blir utgifterna större ju rikare man blir. Men som en vis vän en gång sade. Om man når en nivå, där man kan slippa att tänka på pengar för FEM ÖRE! Så blir man lycklig. Man blir dock inte lyckligare av att konsumera mer. Snubben har 250 miljoner på banken... eller nåt.

Låt oss säga att du har ett skogsskifte om runt 10 hektar, kanske odlar du dina egna grönsaker eller nåt. Vart tredje år säljer du av en bit skog, när du inte säljer ved(som är CO2 neutralt = oskattat) till de som vill ha en billig uppvärmning.

Du kanske känner någon som föder upp nötkreatur och annat som du köper en gris och lite annat av.... UTAN att tänka på banker. Så det var innan bankerna började lura folk. Det är enklare idag med den tekniken vi har.

Ett Litium Jon batteripaket med 3kW solcellspaneler kan både ordna varmvatten och även värma huset till en stor del.

Ny miljövänlig teknik och ett eget sinne och en idé om vettig förnyelse är allt som krävs. Människan klarar sig utan banker och världen klarar sig absoulut utan SKATTER! Men det måste man ju tydligen pluggat handels för att inse... tyvärr blir man ofta girig när man lärt sig systemet och vill utnyttja det.

Pengar är tid.
Citera
2010-06-07, 08:06
  #21
Medlem
Apocryphas avatar
Själva chipet kommer ju bara användas för att identifiera människor (och djur kanske), eventuellt på lite avstånd. Redan nu förväntas man kunna identifiera sig på ett tillförlitligt sätt.
Att man kopplar eventuellt bankkonto och en betalningsfunktion till identiteten är väl inte så revolutionerande?

Man kan spåra någons rörelser med tämligen god precision via mobiltelefonen. Betalningarna registreras via betalkort. Affärerna registrerar dina köpvanor med kundkort, de får inte spara vad man gör för inköp som görs med ett visst betalkort, det är därför de försöker pracka på en ICA kort och liknande.
Alla sökningar i Google registreras och sparas, detta är kopplat både till IP och något i cookies. Google reklamen beror på var du är och vilka sökningar du gjort, troligtvis även vilka sidor du varit inne på eftersom du kan få besöksstatistik via en googlefunktion.

Förresten är hela din umgängeskrets kartlagd via facebook. Flera gratisoperatörer söker igenom dina privata mail, är så länge för att kunna rikta reklamen.
__________________
Senast redigerad av Apocrypha 2010-06-07 kl. 08:09.
Citera
2010-06-08, 01:24
  #22
Avstängd
Severoths avatar
Men jag tycker det är fel att ni säger att han är idiot som prövar det. De första chippen är uppenbarligen inte de som kommer brukas till massregistrering. Antagligen kommer hans chip bara användas till väldigt begränsade saker och när massanvändningen kommer får man på nytt göra ett "val"*.

Anledningen jag skrev "val" är att man egentligen inte kan välja bort det, eftersom för eller senare kommer det bli en central del av folks liv.
Citera
2010-06-08, 01:29
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Men jag tycker det är fel att ni säger att han är idiot som prövar det. De första chippen är uppenbarligen inte de som kommer brukas till massregistrering. Antagligen kommer hans chip bara användas till väldigt begränsade saker och när massanvändningen kommer får man på nytt göra ett "val"*.

Anledningen jag skrev "val" är att man egentligen inte kan välja bort det, eftersom för eller senare kommer det bli en central del av folks liv.
Man kan alltid vägra. Det finns och man har alltid ett val.
Citera
2010-06-08, 02:06
  #24
Medlem
Min tillvaro skulle bli så sjukt mycket enklare med ett RFID.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback