Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-12-19, 22:47
  #49
Medlem
Onanizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plutonium94
För det första så är jag etniskt svensk
Vänligen definiera.
Citat:
, men det hindrar inte mig från att inse hur extremt absurt det är med detta tankesätt. Har firandet av helgonet Lucia inget med Lucia att göra? Visserligen har traditionen likt julafton ändrats från att fira en person till att njuta av ett evenemang, men det hindrar inte faktumet att man väljer ut vem som ska spela "Lucia", likt hur man väljer ut en person att spela Romeo eller Julia i en pjäs. Och undrar lite över din kommentar om en "svensk skola", borde inte du gilla sådant med tanke på hur främlingsfientlig och traditionell du är?
Vilket svammel. Du har på alldeles egen hand blottat din brist på bildning. Andra trådämnen har inget med den har saken att göra. Ett tecken på styrka är att erkänna sina fel. Hade du gjort det skulle du vunnit lite respekt.
Citera
2015-12-19, 23:06
  #50
Medlem
BallaKlavas avatar
Jag tyckte redan som liten att hela Lucia-spektaklet var av en suspekt natur. Vilken tänkande människa går runt med brinnande ljus i sitt hår liksom? Sen var även dessa stjärngossar och pepparkaksgubbar suspekta, dels då jag inte såg några teleskop i händerna på stjärngossarna (kanske fungerade dumstruthatten som ett sådant?) och även att pepparkaksgubbarna var levande!?!? Det var ju gjorda av pepparkaka och borde inte kunnat röra sig alls. Det var skräckfyllt fascinerande i min barndom men förefaller mig nu som världsfrånvänt och vetenskapsfientligt.

Så att denna styggelse skulle heta Carlos är inget som chockerar mig, men jag är glad att denna perversa tradition blir föremål för debatt.
Citera
2015-12-20, 00:57
  #51
Medlem
Ahhh men vad fan - Detta är ju ingen ny tråd, men jag hade i alla fall missat detta.

Ingen som tänker på konsekvenserna för killen ? - Det är ju faktiskt så att han får leva med detta resten av sitt liv, och bli ihågkommen för något han kanske ångrar längre fram.

Här snackar vi ju inte om debatten som fanns för ett tiotal år sedan om att inte kvinnor kunde vara präster/brandmän etc - Inte heller om att män inte kunde vara sjuksköterskor. Den debatten tyckte jag alltid var så larvig. Vad har könet med hur man klarar en yrkesroll ? (kan i och för sig finnas krav för fysik i vissa yrken som gör det svårare för kvinnor att klara yrket, men det betyder ju också att många män inte kvalificerar sig - hur smarta och högutbildade de än är).

Likadant med homosexuella - Helt okej att gilla vem man vill......oavsett kön.

Men här är det annorlunda - En manlig Lucia !!!!


Nu har det runnit över ! - Det finns ändå vissa gränser som inte ska överträdas.


Fortsätter det så här så skulle man ju också (i en otäck framtid) kunna tänka sig att alla övriga normer och allt som innan varit grundläggande försvinner. Det är det ingen som har någon vinning av.

Vissa grundläggande normer måste behållas - En av dem är att en Lucia INTE är kille.
Citera
2015-12-20, 14:06
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Ahhh men vad fan - Detta är ju ingen ny tråd, men jag hade i alla fall missat detta.

Ingen som tänker på konsekvenserna för killen ? - Det är ju faktiskt så att han får leva med detta resten av sitt liv, och bli ihågkommen för något han kanske ångrar längre fram.

Här snackar vi ju inte om debatten som fanns för ett tiotal år sedan om att inte kvinnor kunde vara präster/brandmän etc - Inte heller om att män inte kunde vara sjuksköterskor. Den debatten tyckte jag alltid var så larvig. Vad har könet med hur man klarar en yrkesroll ? (kan i och för sig finnas krav för fysik i vissa yrken som gör det svårare för kvinnor att klara yrket, men det betyder ju också att många män inte kvalificerar sig - hur smarta och högutbildade de än är).

Likadant med homosexuella - Helt okej att gilla vem man vill......oavsett kön.

Men här är det annorlunda - En manlig Lucia !!!!


Nu har det runnit över ! - Det finns ändå vissa gränser som inte ska överträdas.


Fortsätter det så här så skulle man ju också (i en otäck framtid) kunna tänka sig att alla övriga normer och allt som innan varit grundläggande försvinner. Det är det ingen som har någon vinning av.

Vissa grundläggande normer måste behållas - En av dem är att en Lucia INTE är kille.
Instämmer
Vad är nästa steg i feminismen fantastiska värld..
Tomten, jag menar det är en vit man tradisionsenligt i alla fall….är inte det lite suspekt med en gammal man som har barn i knät, med tanke på hur hemska vi vita män är.
Misstänker att det blir kvinnor där snart, om vi ens få ha kvar julen, för vem vet, Mona muslim o hennes vänner kanske kommer på att vi diskriminera de olika i samhället med att fira jul.
För att inte tala om vår kalender med röda dagar som bygger på gamla traditioner, är inte det att diskriminera de olika.
Men en kvinna som tomte kanske ändå funkar då man kan se tomtemasken som en lite udda burka.

Man håller på att nedmontera själen i det traditionella svenska samhället, fortsätter detta kommer det inte vara mycket kvar som vi kan kalla Svenskt.
Citera
2015-12-21, 18:14
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Instämmer
Vad är nästa steg i feminismen fantastiska värld..
Tomten, jag menar det är en vit man tradisionsenligt i alla fall….är inte det lite suspekt med en gammal man som har barn i knät, med tanke på hur hemska vi vita män är.
Misstänker att det blir kvinnor där snart, om vi ens få ha kvar julen, för vem vet, Mona muslim o hennes vänner kanske kommer på att vi diskriminera de olika i samhället med att fira jul.
För att inte tala om vår kalender med röda dagar som bygger på gamla traditioner, är inte det att diskriminera de olika.
Men en kvinna som tomte kanske ändå funkar då man kan se tomtemasken som en lite udda burka.

Man håller på att nedmontera själen i det traditionella svenska samhället, fortsätter detta kommer det inte vara mycket kvar som vi kan kalla Svenskt.

Jaså, hade Sverige ingen själ då innan förra sekelskiftet, vilket väl var ungefär när vi började fira Lucia på liknande sätt över hela landet? Det är rätt många svenskar som vrider irriterat på sig i gravarna när du kallar dem själlösa för att de firat Lucia på alla möjliga olika sätt som inte liknar vårt alls, genom århundradena.

Inte ens manliga lucior är ett nytt påfund så tycker man att gamla traditioner är viktigt att värna borde man faktiskt hylla grabben som återtar en förlorad position!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback