2014-12-08, 09:35
Medlem
Hej,jag har ätit tunna pannkakor flera gånger som är väldigt goda,bl.a har jag ätit dom på gymnasiet och om man äter hotellbrunch eller beställer pannkakor på restaurang brukar dom smaka på detta sättet med,det smakar inte alls likadant när man gör dom själv hemma även om det blir gott men jag undrar vad det är som gör att pannkakorna får den här speciella smaken,har dom använt sig av färdigköpt pannkaksmix? Har testat flera recept själv och inget ger den där speciella smaken.
Jag har köpt färdigköpta pannkakor(icas) och dom smakar mer eller mindre så som jag menar men vore ju guld om man kunde göra dessa själv hemma.
Citera
2014-12-08, 10:23
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Stek pannkakorna i en gjutjärnspanna med ordentligt med riktigt smör så kan inte mycket gå fel. Blanda ägg och mjöl med lite av mjölken så att allt blir genomfuktat, sen tillsätter du resten av mjölken. Detta för att undvika klumpar. Skulle du ändå få klumpar, kör igenom smeten med en mixerstav så löser det sig.
Citera
2014-12-08, 10:42
Medlem
Louandas avatar
Jobbar i skolkök själv. Dom köps färdiga från felix eller findus...mycket möjligt att de är gjorda i polen som du ovanstående säger.

Själv tycker jag de verkligen smakar illa!
Citera
2014-12-08, 11:31
Medlem
nicodeas avatar
Häll i lite mera socker i pannkakssmeten, brukar bli gott, men då kanske det blir våffelsmet? Jag kör alltid med massa socker i smeten.
Citera
2014-12-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sankt-Nikolaus
Min gamla grundskola och gymnasium köpte in en jävla massa pannkakor ifrån Polen och värmde upp i ugnen, alla på skolan älskade dom och åt 10 var, själv åt jag inte en enda jävel för jag tyckte det smaka ren jävla skit.

Haha skön snubbe du är, din första tråd/inlägg på Flashback och det handlar om pannkakor, gissar på att mat är din stora ambition i livet.

Är nog som du säger att pannkakorna är köpta...kollade dock nu och ser att det är skummjölk i köpta pannkakor kanske är det som ger den goda smaken? Ska pröva köpa det iallafall,redan testat resten av tips i tråden med socker o gjutgärn med får inte till smaken jag vill ha ändå..det är inte just skolans pannkakor egentligen..pannkakor man får på bruncher brukar ha samma smak med.

Mm mat är livet är dock tjej
Citera
2014-12-08, 18:14
Medlem
klybans avatar
Denna halv/helfabrikat smak, är svår att skapa hemma.
Citera
2014-12-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Denna halv/helfabrikat smak, är svår att skapa hemma.

Jag har kommit i närheten nu iallafall,det som hjälpte var mjölkpulver ist för riktig mjölk sen smakar pannkakorna bättre dagen efter när man värmer upp dom.
Citera
2014-12-09, 23:01
Medlem
Har också tidigare sökt efter den där speciella pannkakssmaken och jag tillslut provade jag vaniljsocker och där kom den fram och har alltid en sked eller två i smeten beroende på hur mycket jag ska göra! Bästa för pannkakssmet är Törsleffs Bourbon Vaniljsocker!
Citera
2014-12-10, 06:42
Medlem
MeanMEs avatar
Skulle tippa smaken kommer från mjölkpulvret och något billigt matfett.
Citera
2014-12-10, 19:36
Medlem
Isnatts avatar
Större skolkök och hotell köper oftast färdiga som sen bara värms i ugn.

Vill du ha bra smak på dina egna pannkakor så gör smeten 1-2 dagar innan så hinner mjölet svälla ordentligt. Smeten kommer sikta sig men det är bara att vispa ihop den igen så blir det bra.
Mjölk, ägg, mjöl, salt och stek i smör.
Tror jag brukar köra 6 dl standard/gammeldags mjölk, 3 ägg och 2.5 dl mjöl, salta och smaka av smeten så det är lagom med salt.
Samma smet använder jag till raggmunkar men då har jag i lite mer mjöl för att få den fastare och mer salt för att potatisen kräver det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in