Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-27, 23:23
  #241
Medlem
Umars avatar
Banjo kazooie till n64. Spelade det mycket när jag var mindre. Fantastiskt bra spel
Citera
2016-03-27, 23:36
  #242
Medlem
Serrus avatar
piccolo mouso på c64

klassiker med longetivity
Citera
2018-10-27, 07:21
  #243
Medlem
Svennglenns avatar
Har kört igenom Resident Evil 1 mycket det senaste. Sprang igenom spelet på omkring två timmar senaste gången och fick raketgeväret
Citera
2018-12-17, 08:26
  #244
Medlem
Rippless avatar
Spelade igenom Maui Mallard in Cold Shadow igår. Det är en väldigt intressant speltitel men kan inte påstå att spelet har åldrats särskilt väl. Spelet var primärt gjort för Sega Genesis men jag har alltid kört det på SNES, vilket har något sämre optimering. Annars är det ett schysst spel med bra musik och skön nostalgikänsla.

Spelar Donkey Kong Country på daglig basis mer eller mindre. Fantastiskt, banbrytande spel som verkligen har skrivit historia. Ju bättre man blir på spelet, desto roligare är det (såklart). Speedrunna igenom det och försöka slå sitt gamla rekord är väldigt kul och DKC är bra gjort för speedrunning.

Spelar faktiskt bara retrospel. Det enda nya spelet jag äger är GTA V och det spelar jag aldrig.
Citera
2018-12-20, 12:04
  #245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Spelade igenom Maui Mallard in Cold Shadow igår. Det är en väldigt intressant speltitel men kan inte påstå att spelet har åldrats särskilt väl. Spelet var primärt gjort för Sega Genesis men jag har alltid kört det på SNES, vilket har något sämre optimering. Annars är det ett schysst spel med bra musik och skön nostalgikänsla.

Spelar Donkey Kong Country på daglig basis mer eller mindre. Fantastiskt, banbrytande spel som verkligen har skrivit historia. Ju bättre man blir på spelet, desto roligare är det (såklart). Speedrunna igenom det och försöka slå sitt gamla rekord är väldigt kul och DKC är bra gjort för speedrunning.

Spelar faktiskt bara retrospel. Det enda nya spelet jag äger är GTA V och det spelar jag aldrig.


Spelar zelda 3 : a link to the past på super nintendo varje jul och försöker alltid varva spelet så långsamt som möjligt så det räcker hela julhelgen..
Citera
2018-12-20, 13:51
  #246
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Spelar zelda 3 : a link to the past på super nintendo varje jul och försöker alltid varva spelet så långsamt som möjligt så det räcker hela julhelgen..

Vilken bra tradition! Har aldrig spelat ett Zelda-spel dock. Plattformsspel är mer min grej.
Citera
2018-12-20, 20:27
  #247
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Vilken bra tradition! Har aldrig spelat ett Zelda-spel dock. Plattformsspel är mer min grej.

Zelda 2 är platform i stor sätt, enda i serien förutom små delar i 4:an till gameboy som också är fantastiskt bra!
Citera
2018-12-22, 00:33
  #248
Medlem
hugTracersbutts avatar
Blev lite Holy Diver av Irem till NES så här till ledigheten. Skaffade nyutgåvan nyligen, lite onödigt kanske då priset var rätt saftigt. Men har inte så många NES-titlar så tänkte att det kunde vara kul.

Blev en rolig julwad till Doom 2 också som passar säsongen. H2H XMas eller något kallas den.
Citera
2018-12-23, 10:59
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Spelar zelda 3 : a link to the past på super nintendo varje jul och försöker alltid varva spelet så långsamt som möjligt så det räcker hela julhelgen..

Vilken grymt bra tradition du har ordnat! Gjorde liknande fast med Super Mario World, Super Metroid och Donkey Kong. Får man fråga hur många timmar det tar för dig att varva Zelda: A Link to the Past helt? 10-20 timmar?

Funderat på att göra samma med Zelda - Ocarina of Time?
Citera
2018-12-23, 11:01
  #250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Spelade igenom Maui Mallard in Cold Shadow igår. Det är en väldigt intressant speltitel men kan inte påstå att spelet har åldrats särskilt väl. Spelet var primärt gjort för Sega Genesis men jag har alltid kört det på SNES, vilket har något sämre optimering. Annars är det ett schysst spel med bra musik och skön nostalgikänsla.

Spelar Donkey Kong Country på daglig basis mer eller mindre. Fantastiskt, banbrytande spel som verkligen har skrivit historia. Ju bättre man blir på spelet, desto roligare är det (såklart). Speedrunna igenom det och försöka slå sitt gamla rekord är väldigt kul och DKC är bra gjort för speedrunning.

Spelar faktiskt bara retrospel. Det enda nya spelet jag äger är GTA V och det spelar jag aldrig.

Donkey Kong 1 och 2 på Super Nintendo var riktiga mästerverk! Donkey Kong 3 fastnade jag dock aldrig för, vet aldrig varför. Donkey Kong 64 är också ett riktigt mästerverk!

Ska jag vara riktigt ärlig så gillar jag 2:an bäst på Super Nintendo...
Citera
2018-12-23, 11:18
  #251
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Vilken bra tradition! Har aldrig spelat ett Zelda-spel dock. Plattformsspel är mer min grej.

Zelda3 är underbart. Musiken atmosfären och mystiken. Ett måstespel!
Citera
2018-12-23, 11:52
  #252
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Donkey Kong 1 och 2 på Super Nintendo var riktiga mästerverk! Donkey Kong 3 fastnade jag dock aldrig för, vet aldrig varför. Donkey Kong 64 är också ett riktigt mästerverk!

Ska jag vara riktigt ärlig så gillar jag 2:an bäst på Super Nintendo...

Jag håller med dig. Anledningen till att du inte fastnade för DKC3 kan jag ha en förklaring på. DKC1 och 2 gjordes av Rares A-lag med bland annat Chris Sutherland i täten. Båda spelen har en liknande atmosfär där 1:an står för en mer realistisk miljö och lågmälda musiktoner medan 2:an har en mörkare och mer äventyrlig touch. Båda spelen är fantastiska och på den tiden var de banbrytande. Manualerna var humoristiska med Cranky som kommenterade spelet i en negativ klang. David Wise skrev större delen av musiken till 1:an och alllt till 2:an.

När 3:an var under utveckling, höll N64 på att släppas och det gjorde att Chris Sutherland och hans lag gick över till att utveckla nästa generations spel. Samma gäng som släppte DKC1 och 2, släppte sedan Banjo - Kazooie. DKC3 föll således till Rares B-lag, vilket märks... David Wise skrev inte längre musiken utan Eveline Fischer tog över. Humorn från 1:an och 2:an är inte längre närvarande. Tonen i spelet är mycket mer barnslig och oseriös (jag menar, protagonisten är en bebis...) jämfört med de föregående spelen. Allt från musiken till tonen tilll karaktärerna gör att spelet är helt klart sämst i serien och det finns egentligen ingenting i spelet som är speciellt nyanserat.

1:an framförallt är designat på ett sätt som gjorde att man kunde plöja igenom en hel bana till perfektion om man är tillräckligt bra. Fiender är alltid placerade med eftertanke. 2:an tappade lite av det då vertikala banor tillkom men det är ofta väl optimerat ändå. 3:an saknar det här helt och hållet. Fiender är sämre placerade och man får ofta stå och vänta på att vissa föremål skall komma tillbaka. Jag upplever dessutom att DKC3 har för mycket gimmicker. Det finns knappt en enda vanlig bana utöver första världen. Det är alltid någon gimmick som ska sakta ned spelet och vissa banor känns fan mer som att man gör en läxa än spelar ett spel.

Jag gillar verkligen hur realistiskt DKC1 och till viss del 2:an är designat men 3:an har inte alls samma imponerande design. Grafiken är väl designad men det är för barnsligt för min smak. Dessutom har jag alltid älskat DKC på grund av Diddy men då han inte ens är med i 3:an finns det inte riktigt någon karaktär jag verkligen gillar.

Spelet är bra, det är inte det, men jämfört med de två andra är det ingenting banbrytande med spelet och det är inte alls i närheten av lika roligt som de föregående spelen.

EDIT: Donkey Kong 64 gjordes av samma gäng som skapade DKC3.
__________________
Senast redigerad av Ripples 2018-12-23 kl. 11:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback