Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-07, 17:39
  #1
Medlem
Vi har startat en ny podcast som främst handlar om spel, men även ibland andra nörderier utifrån en gammal pod.
Men vi skulle vilja ha feedback mer hur vi ska förbättra oss, och skulle vilja få ärlig input helt enkelt genom lyssningar.

Vår podcast heter Nördliv, och går att hitta på iTunes (sök nördliv)
eller via denna länk
https://itunes.apple.com/se/podcast/...937178661?l=en

Det går även att via vår Facebook sida få mer info, gå gärna in och gilla sidan och framförallt även där ge oss era tankar och funderingar om förbättringar eller spontana tankar...
https://www.facebook.com/nordlivpodcast

PS. Nu finns en tävling för steam nycklar på vår facebook grupp, där man egentligen bara ska göra en slogan eller catchphrase som passar vår pod.
Citera
2014-12-09, 03:35
  #2
Medlem
Vore tacksam för all feedback. Vad som kan göras bättre? Funderingar om struktur, format ellervad som helst ärligt talat.

Om det ser ut som skamlös slags PR så är inte så fallet. Vi har fått in bara nåt mail från folk som lyssnar, men skulle vilja ha mera konkreta saker. Men framförallt åsikter och tankar...

Någon?
Citera
2015-01-05, 17:40
  #3
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Någon?

Jag blev glad när jag såg er pod. Rent innehållsmässigt blev jag glad inombords. Dessvärre, så tog jag bort er pod direkt när jag började lyssna på ett avsnitt. Orkade bara lyssna 10 min.

Allt beror på att ljudkvalitén verkligen är dålig. Det jag hörde var riktigt dåligt, så dåligt jag inte orkade lyssna vidare. Vet ej om ni blivit bättre men vad jag läst mig till kostar det inte mycket att få till ett fantastiskt ljud i en podcast nu.

Nu lyssnade jag iofs bara 10 min på grund av er dåliga ljudkvalité, men såg att de program jag laddat hem i telefonen var lite väl långa, kring 2,5 timme. I längsta laget för många tror jag om vill konkurrera med alla andra podcasts.

Alla kräver bra ljud nuförtiden. De flesta har inte 2,5 timme för en podcast. Helst inte i det ljudet.

Med detta sagt. Om ni fixar ljudet och drar ned varje avsnitt lite så kommer jag att följa er direkt igen för de skulle jag verkligen vilja göra när man ser vad ni pratar om. Jag tror dock om ni fixar ljudkvalitén och drar ned längden till 1-1,5 timme per avsnitt så kan er podcast vara smått fantastiskt.
Citera
2015-01-12, 23:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Jag blev glad när jag såg er pod. Rent innehållsmässigt blev jag glad inombords. Dessvärre, så tog jag bort er pod direkt när jag började lyssna på ett avsnitt. Orkade bara lyssna 10 min.

Allt beror på att ljudkvalitén verkligen är dålig. Det jag hörde var riktigt dåligt, så dåligt jag inte orkade lyssna vidare. Vet ej om ni blivit bättre men vad jag läst mig till kostar det inte mycket att få till ett fantastiskt ljud i en podcast nu.
.


Ja, jag kan inte annat än att hålla med. Problemet är att vi vet ännu inte hur vi ska spela in i för slags program.
I nuläget har det blivit TeamSpeak pga lätthet.
Och dessutom pga att många ringer in till Teamspeak via telefon.

Detta är det främsta vi brottas med, utöver just längd på avsnitt. Det är något vi fått både ris och ros för tidigare...


Ljudet däremot är något som vi gärna vill fixa...i alla fall i den mån vi kan.

Grejen är att som ny podcastare, så tar vi de medel som vi har tillgång till. I nuläget har det varit TeamSpeak, men vi vill gärna prova andra program om det hjälper ljudkvaliteten.


Har du(eller någon annan för den delen) några bra tips på bra hårdvara som kan hålla högre kvalitet än TeamSpeak.

Vi behöver verkligen denna feedback för att veta. Dels hur vi som pod blir bättre, men framförallt vad som får folk att Inte lyssna.

Så, gärna så många förslag som möjligt om program som kan gynna vår ljudkvalitet till att börja med.


MVH
Fredrik
Citera
2015-01-12, 23:37
  #5
Medlem
Dessutom....för er som orkar.

Det vore bra och peka ut vilka som låter bättre och vilka som låter sämre....

Vi sitter med olika utrustning, särskilt värden Max, då han har mixerbord och riktigt bra mic.


Men utöver ev. förbättring i mjukvara, så kan det vara skönt att höra från er.

Vilka är för låga i volym?
Vilka är för höga?
Vilka skorrar?
Vilka har bäst och vilka sämst kvalitet?

Vore jäkligt tacksam om nån kunde lyssna o hjälpa till...

Senaste avsnittet kan lyssnas här....

http://hipcast.com/podcast/HvzwzKms

PS...som sagt ni behöver inte lyssna allt, men bara så ni kan ge feedback.
PS2. Värden klantade till det i början av det avsnittet, men det kommer igång sen efter introlåt. Samt ekoeffekt i början av diskussionen.
__________________
Senast redigerad av drsnap 2015-01-12 kl. 23:41. Anledning: felaktig länk
Citera
2015-01-19, 11:48
  #6
Medlem
Hej, alltså precis det är sån feedback vi behöver.

Vi har under senaste avsnittet försökt fixa nivåer och inställningar i den mån som går.

Därför är jag nyfiken, du som ändå verkar ha bra koll på sånt här.

Skulle du kunna ta lite testlyssning på senaste avsnittet och säga om det är en förbättring, eller om det är lika dåligt...?


http://www.hipcast.com/podcast/HYbYM3ds

Vi hoppas kunna få bättre utrustning med tiden...men dessvärre är vi "fast" med den vi har...

Nu har sändningen sina brister även denna gång, men man kanske kan bli bättre via ändra något i inställningar exempelvis..


Vore tacksam för feedback

Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Jag blev glad när jag såg er pod. Rent innehållsmässigt blev jag glad inombords. Dessvärre, så tog jag bort er pod direkt när jag började lyssna på ett avsnitt. Orkade bara lyssna 10 min.

Allt beror på att ljudkvalitén verkligen är dålig. Det jag hörde var riktigt dåligt, så dåligt jag inte orkade lyssna vidare. Vet ej om ni blivit bättre men vad jag läst mig till kostar det inte mycket att få till ett fantastiskt ljud i en podcast nu.

Nu lyssnade jag iofs bara 10 min på grund av er dåliga ljudkvalité, men såg att de program jag laddat hem i telefonen var lite väl långa, kring 2,5 timme. I längsta laget för många tror jag om vill konkurrera med alla andra podcasts.

Alla kräver bra ljud nuförtiden. De flesta har inte 2,5 timme för en podcast. Helst inte i det ljudet.

Med detta sagt. Om ni fixar ljudet och drar ned varje avsnitt lite så kommer jag att följa er direkt igen för de skulle jag verkligen vilja göra när man ser vad ni pratar om. Jag tror dock om ni fixar ljudkvalitén och drar ned längden till 1-1,5 timme per avsnitt så kan er podcast vara smått fantastiskt.
Citera
2015-07-03, 11:03
  #7
Medlem
PaulPaljetts avatar
Håller med om ljudet..
Lyssnar på avsnitt 33 och han som snackar först (Max) har ett jäkligt irriterande brus i bakgrunden när han snackar.. Person 2 (Fredrik?) har bättre ljud och snubbe nummer 3 låter som om han ringer in från en gammal kass telefonlinje. Tjejen (Lotta?) har sunkljud deluxe där det är någon högpitchig skit som stör utöver att det låter som kass bitrate eller något.

Annars tycker jag att det är lite segt. Alldeles för långa avsnitt. 216 minuter är 2,5-3h för långt för min smak. För mycket svammel och det är inget bra flyt.

Men framförallt går det bort pga ljudet. Det är som att sitta i ett 4h telefonmöte med folk som ringer in från olika länder, nån sitter i kontorslandskap med bakgrundsljud, nån har kass mick, nån sitter i bilen och ringer in osv.
Citera
2015-07-03, 11:30
  #8
Medlem
Salgouds avatar
Lyssnade lite snabbt på avsnittet som PaulPaljett länkade till, och får hålla med om att ljudet inte är bäst. Jag har ofta samma 'problem' när spelar in intervjuer, eftersom kvaliteten alltid går ner när man kör över t.ex. Skype (som jag gör).

Jag vet inte hur det funkar när ni spelar in via TS (om ni fortfarande gör det), men ett alternativ skulle vara att alla spelar in sina egna spår lokalt (obs att samtalen då ska spelas in i separata spår, så att inte alls läggs i samma stereospår) vilket gör att ni får lokala inspelningar på allas delar och därmed bör kvalitén bli bättre.

Det kan även vara en bra idé att investera i lite ordentliga micar. Själv kör jag just nu med en Blue Yeti (USB-versionen, ska uppgradera till XLR när pengar finns) vilket är en väldigt populär mic bland podcastare och jag är riktigt nöjd med den. Den kostar dock runt 1200sek, men om ni söker efter podcast mic så finns det bra recensioner även för bland billigare micar. Det gör enorm skillnad! Det låter på inspelningen som att ni kör med vanliga headsets eller liknande. Det blir lätt "tunnt" och metaliskt ljud då.

Lycka till!

PS. Glömde nästan - om ni efterredigerar i t.ex. Audacity så borde ni kunna bli av med en del av bruset ganska enkelt
Citera
2015-09-03, 15:38
  #9
Medlem
missad info

Jättetack för era ärliga svar!

Det här med att göra en pod om spel är inte lätt alla gånger.
Vi funderar på koncept och idéer konstant, och kollar hela tiden på just ljudkvaliteten i sig också.

Jag (Fredrik) köpte mig en Rode mic (Røde NT-USB Studiomikrofon) för just detta endamål. Riktigt bra (var nära en Blue Yeti också roligt nog, men det landade på Rode micen av olika anledningar)


Jo, ljudet är verkligen en sak vi brottas med varje gång. Vi vill dels få in roligt folk, men då blir det TS och folks utrustning.

Då vi inte alla sitter på samma plats så blir det en utmaning att få till det så bra som möjligt.
Vi har någon gång laborerat med att köra IRL inspelning, t.ex i avsnitt 28. Dock har vi då enbart använt min mic och därför blir det mer avlägset.

I nuläget så är en av medlemmarna i tankarna om att införskaffa ny mic, och t.ex Lotta sitter på en skitdålig lina, vilket har gett att hon har en riktigt dålig ljudkvalitet.


Vad gäller formatet och flytet, så är detta något vi försöker arbeta med konstant.
Vi försöker förlita oss på idéer och tankar från lyssnare, men det är mycket medstrykandes från lyssnare, och vi saknar konkreta (hårda) åsikter om vårt snack, vad som funkar, vad som funkar mindre bra...

Om nån av er mot förmodan skulle hjälpa med att komma med åsikter om vår själva uppbyggnad, så vore jag himla tacksam. Även om det är total diss, så är det ändå en bra riktning och hjälp.

Sen är det självklart så att vi snackar om spel av hjärtans lust, så det är ytterligare en faktor till varför det ibland drar iväg.


Jag hoppas att denna tråd inte kickas nu, men all form av konstruktiv kritik är välkommen.
__________________
Senast redigerad av drsnap 2015-09-03 kl. 15:40. Anledning: missad info
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback