Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-23, 20:09
  #361
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Beklagar för det första ett väldigt sent gensvar...med det sagt så...

Jag personligen framhåller att det knugenisthlm påtalade generellt stämmer. Givetvis finns det gott om utbildningar (såväl program- som kurser) som är av klandervärd karaktär. MEN...ser man till helheten överlag och jämför t ex. utbildningar sinsemellan så är det nog i slutändan otroligt liten skillnad på slutresultatet.

Vad jag vill säga är att även om t ex. Lund- och Uppsalas juristutbildningar är högre ansedda än t ex. Umeås så kommer det med all sannolikhet INTE att ha någon betydelse den dagen då du har examen. Har du dåliga betyg så kommer det att slå lika illa oavsett lärosäte, samtidigt som att folk kommer att gå huggsexa över dig om du är en toppstudent oavsett om du läste vid Umeå eller Uppsala.

Exakt samma sak gäller med alla normala program. Det är fullständigt irrelevant om du har en socionomexamen från SU eller från Gävle. Du kommer utan vidare att få exakt samma jobb oavsett. Det som är intressant är din examen. Exakt samma sak om du läste civilingenjör oavsett lärosäte. I Sverige skiter företag i stort sett i från VAR du har din examen så länge du är kompetent. I många andra länder, t ex. USA är det tvärtom. Främst eftersom utbildningarna varierar väldigt mycket mer, samt att antagningskraven är vansinnigt mycket högre mellan t ex. Ivy League skolor och "vanliga" dussinuniversitet. De som läser på Harvard har vansinnigt höga betyg och är sannolikt mer begåvade OCH mer motiverade än någon som läst vid Fayetteville State University.

Som läkare är det absolut skit samma var du har läst, har du skött dig väl så får du jobb direkt. Jurister head-huntas ganska tidigt (jag har en bekant som bl a. vann jurist-SM som student när han pluggade i Umeå, företag var som galna i honom. Sedan blev det inte direkt lugnare av att han var en absolut topp student).

Nej, som sagt...jag betvivlar att det har någon betydelse alls över vart du har studerat.

"Partiellt plus ett"...

I synnerhet för de du nämner, socionom, jurist etc. Likaså lärarutbildningarna. I andra fall kan det spela en jäkla roll, både vad kunskapsinnehållet och renommén beträffar. I jämförelse med en ekonomie kandidat från HHS är en programexamen från - för att ta någon av de sämsta - Högskolan i Halmstad den senare att likställa med dasspapper.
Citera
2018-10-16, 13:59
  #362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
"Partiellt plus ett"...

I synnerhet för de du nämner, socionom, jurist etc. Likaså lärarutbildningarna. I andra fall kan det spela en jäkla roll, både vad kunskapsinnehållet och renommén beträffar. I jämförelse med en ekonomie kandidat från HHS är en programexamen från - för att ta någon av de sämsta - Högskolan i Halmstad den senare att likställa med dasspapper.

Haha...gillar din slutkläm. Men givetvis har du rätt i det du skriver, vilket jag även själv påpekar i början (att det finns gott om klandervärda utbildningar). Vissa utbildningar är i mitt tycke alltid klandervärda eftersom innehållet kan variera förbaskat mycket. En del av likvärdiga utbildningar håller hög klass, medan andra har urusel kvalitet.

Så visst, det finns som sagt bra- och dåliga utbildningar. Men ser man till de mer vanliga utbildningarna så spelar det sällan någon större roll vilket lärosäte man har examen ifrån. Sen är det givetvis tyvärr så att många av de mindre (inte alla, och inte heller alla program och kurser som finns) lärosätena har undermåliga utbildningar.
Citera
2019-10-11, 00:38
  #363
Medlem
F1mpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
om din enda källa till detta är avpixlat så...ja. kanske inte en helt åsiktsfri sida.

Vilken kanal eller person är åsiktsfri? Men du kanske har en annan källa? Eller låt mig gissa, ingen (bara en inre längtan).
Sammanfattning i kursen om källkritik: Hade vi inte bränning på bål för folk som inte ville rätta sig i ledet på 1600-talet? På folk/böcker på 30/40-talet, på "alt-right"-tänk på 2000-talet. När chefen inte gillar bränn dem.
Citera
2019-10-11, 00:45
  #364
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triativ
Alla som studerar vid SU mår psykiskt dåligt pga ensamhet, den politiska korrektheten som omger SU som ett fis moln.
Det spelar ingen roll om du är snygg som faaan, ingen får knulla på SU för det finns inte bostäder. Skall jag ta hem tjejer till mina föräldrars lägenhet eller?
Vart skall alla studenter på SU bo?

Har man börjat på su så har du inte knullat 5 år senare. FÖR ALLA bor hemma, samt den usla kåren på SU!
Har du knullat nu, såhär 5 år senare? Synd att du är avstängd så man inte kan få något svar. 😏
Citera
2019-10-11, 00:55
  #365
Medlem
F1mpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knugenisthlm
Så jävla trött på samma skit ni idiotfittor kommer med. "ööh öhh status, renommé buh buhuhuhuhuh". Din kuksugare alla universitet i Sverige är godkända av regeringen. Det spelar ingen roll om man går på södertörns bögskola eller stockholms universitet. Allt handlar främst om kontakter. Sen hade jag hellre valt södertörn även om jag hade kommit in i Stockholm. Närmre, mindre och skönare skola, skönare människor.

Hatar folk som dig som försöker hissa upp svenska universitet bara för att de är äldre och av den anledningen skulle vara "bättre". Ingen arbetsgivare bryr sig om universitet i första hand.

Södertörns kan vara Europas sämsta högskola...JAG TYP VET, och har granskande omnejdsbild. Ingen skola är så propagandaskruvad och skev i sin verksamhet än...SH.
Grattis till den inkvoterade platsen på kursen genusvetenskap får de säga till alla till alla med blått hår och könsbyte i tanke. Ett par år senare landar "studenterna" i verkligheten med truckkörkort på ett lager någonstans (inget ont om det viktiga jobbet - har ni det så fattar ni och garvar likt mig). Hur ska jag genussortera stora skor och små?
Citera
2019-10-24, 18:32
  #366
Medlem
SU kan verkligen suga musten ur en. Grått och tråkigt. Finns knappt ställen där man kan sitta och plugga pga massa ekoljud överallt. Säga vad man vill om Södertörn men själva byggnaden är mycket bättre och "mysigare".

Jag vill verkligen inte ha något studentliv. Önskar att man slapp onödiga grupparbeten. Antingen hamnar man med någon som totalt vill köra över och tror sig veta bäst om allt eller någon lat som förväntar sig att andra ska göra jobbet åt en. Innan jag började plugga trodde jag att jag skulle hitta massa nya spännande människor på högre utbildningar men visade sig vara tvärtom. Klickar mycket bättre med folk på diverse jobb trots att man inte alls delar intressen.

Finns ju massa icke-stockholmare som pluggar på SU och de är oftast de jobbigaste.
Citera
2019-10-24, 20:18
  #367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triativ
Vänta lite nu!
Lappkärsberget är ett studentområde! Om man byggde FLER BOSTÄDER DÄR skulle flera kunna bo där och just vara studenter!

Vad gör Kåren med alla kåravgifts pengar som du måste betala för att kunna köpa (SL-student).

SU ÄR SÅ JÄVLA FEL!

Nyadeln lägger beslag på dessa.
Citera
2023-10-14, 16:09
  #368
Avstängd
Jag håller med trådskaparen. SU suger. Alla bor hemma.
Citera
2023-10-14, 20:10
  #369
Medlem
Håller med. SU suger verkligen när det kommer till att knyta vänskapsband. Jag är medlem i två olika föreningar och inte en enda inbjudan lol
Citera
2023-10-29, 16:59
  #370
Medlem
Nisse Gandhis avatar
SU är väl ett av landets största universitet med många program och kurser att välja på. Kan väl inte vara sämre än de små universitet som har öppnats de senaste åren.

Undrar hur många fakulteter ett universitet skall eller bör ha för att anses som komplett.

Några exempel som jag hittade på nätet:

Lund. 9 st.

Malmö. 5 st.

Umeå. 4 st.

Karlstad. 2 st.

I vissa mindre kommuner gör man ofta en stor affär av att orten har ett universitet.
Men det är väl stor skillnad på ett stort och ett litet universitet när det gäller kvalitet och anseende.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback