Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-05, 15:37
  #1
Medlem
Vista-Backhands avatar
Har en liten fundering..

I mitt hyreshus så finns det Telia Fiber vilket jag haft nu i ett par år. Dock stod abb. på min sambo som nu flyttat och tagit med sig abb. till hennes nya adress.
Jag tecknade ett nytt idag men Telia påstår sig inte kunna koppla in det utan att en tekniker är på plats, vilket inte sker förrän den 12/12.

Men nu är det så att jag har tillgång till rummet i källaren där Telias switch sitter. Har inte varit där på ett par år så kan inte säga märke eller liknande men antar att det är nån Ciscopryl.
Vad vore smartast och mest "osynligt" för mig att göra om jag vill ha nät här bara ett par dagar?

Min tanke var att sätta en router emellan och bara patcha? Eller bara testa om det finns kräm i någon ledig port. Hur bra övervakning har Telia på sånahär switchar? Har dom ens det? Eller övervakar dom bara stationen?
Däremot så är jag ju inte helt hundra på uppmärkningen av portar. Har mitt fiberuttag portnummer om jag tar bort den lilla plastdosan månntro. Någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2014-12-05, 18:13
  #2
Medlem
Ja dom har koll på sånt. dom har öppen jour dygnet runt.
Zitius brukar tillhandhålla telias fiberanslutningar, och alla fiber som är intryckta i panelen är i funktion och tillhör hyresgästerna, det finns ingen reserv som ligger och väntar på anslutas. skulle fiberteknikern behöva göra en ny fiber till hyresgästen eller dylikt så måste han kontakta zitius och då får han anslutning
Citera
2014-12-05, 20:05
  #3
Medlem
cykelsadels avatar
Om det redan har funnits internet redan i lägenheten så borde allt vara patchat och klart. Du bör du kunna koppla in en dator och beställa ett abonnemang.
Citera
2014-12-06, 08:08
  #4
Medlem
Man kopplar inte ur "fysiskt" utan är det så att det inte fungerar att köra på uttaget i din lgh så är det helt enkelt interfacet nedstängt i switchen ...
Citera
2014-12-06, 08:26
  #5
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vista-Backhand
Har en liten fundering..

I mitt hyreshus så finns det Telia Fiber vilket jag haft nu i ett par år. Dock stod abb. på min sambo som nu flyttat och tagit med sig abb. till hennes nya adress.
Jag tecknade ett nytt idag men Telia påstår sig inte kunna koppla in det utan att en tekniker är på plats, vilket inte sker förrän den 12/12.

Det låter mycket märkligt.

Normalt så görs ingen "fysisk" nedkoppling utan man kopplar ned genom att ändra konfigurationen. Och dessutom är man även utan abonnemang uppkopplad mot deras "aktiveringsportal" där man själv kan gå in och teckna avtal.

Vad händer om du kopplar en PC till bredbandsuttaget och försöker surfa?
Citera
2014-12-07, 22:33
  #6
Medlem
Vista-Backhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det låter mycket märkligt.

Normalt så görs ingen "fysisk" nedkoppling utan man kopplar ned genom att ändra konfigurationen. Och dessutom är man även utan abonnemang uppkopplad mot deras "aktiveringsportal" där man själv kan gå in och teckna avtal.

Vad händer om du kopplar en PC till bredbandsuttaget och försöker surfa?


Ja det tyckte jag med. Försökte förklara för supporten att det inte alls är så hehe, men ja skumt nog när jag kom hem från jobbet och kopplade in routern igen så hade jag access, så tydligen slog dom igång allt ändå. Slutet gott allting gott!
Citera
2015-10-18, 18:42
  #7
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vista-Backhand
Ja det tyckte jag med. Försökte förklara för supporten att det inte alls är så hehe, men ja skumt nog när jag kom hem från jobbet och kopplade in routern igen så hade jag access, så tydligen slog dom igång allt ändå. Slutet gott allting gott!

Jag skulle vilja påstå att du råkade få fel person på supporten.
Många som sitter på kundtjänst supporterna har väldigt dålig kunskap, eller rättare sagt ingen djupare kunskap om det tekniska i systemen, då måste man bli vidarebefodrad till deras tekniska support.

Som regel måste man starta om routern/datorn efter man aktiverat sin internet acess, brukar också ta en stund innan det aktiveras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback