Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-04, 18:29
  #1
Medlem
En naiv och korkad fråga. Varje gång jag ser en bild någonstans på en stationär mac ser jag tre saker: skärmen, tangentbordet och musen. Men var är själva datorn?
Citera
2014-12-04, 19:24
  #2
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
En naiv och korkad fråga. Varje gång jag ser en bild någonstans på en stationär mac ser jag tre saker: skärmen, tangentbordet och musen. Men var är själva datorn?

Om du snackar om en vanlig iMac så är komponenterna inbyggda i skärmen. Var trodde du annars?

Sen finns det givetvis också Mac Pro och Mac Mini som har en skild låda.

Det att ha allt inbyggt i skärmen är för övrigt inget apple-specifikt, utan finns en hel del PC:n med samma stuk. Kallas för AIO chassi (All-in-One). Mig veterligen var dock Apple först med det.
Citera
2014-12-04, 19:32
  #3
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
En naiv och korkad fråga. Varje gång jag ser en bild någonstans på en stationär mac ser jag tre saker: skärmen, tangentbordet och musen. Men var är själva datorn?
Kan vara skärmen om det är en iMac där ju dator och skärm är en integrerad enhet.

Ser att nån svarat det redan. Men:
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
/.../
Det att ha allt inbyggt i skärmen är för övrigt inget apple-specifikt, utan finns en hel del PC:n med samma stuk. Kallas för AIO chassi (All-in-One). Mig veterligen var dock Apple först med det.
I varje fall är det Apple som typ gått ut hårdast med det och i princip byggt sin profil på det: Lisa, XL, Plus, SE, Classic, eMac, iMac. Klassiskt är deras ikon för dator som var en (ritad) Plus/SE/Classic (även kallad "Holken" som i fågelholk).
__________________
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2014-12-04 kl. 19:45.
Citera
2014-12-04, 19:46
  #4
Medlem
cmdQs avatar
det vanliga med macmini är att man fäster den bakom skärmen med 4 skruvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback