Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-04, 11:23
  #1
Medlem
Såg nu att Bergsjön får en ny vårdcentral med en fasad djupt inspirerad av Mark Rothko, kanbli rätt häftigt faktiskt.

http://blogg.bergsjonvardcentral.se/.../#.VIA16THF8xJ
Citera
2014-12-04, 11:42
  #2
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gundemannen33
Såg nu att Bergsjön får en ny vårdcentral med en fasad djupt inspirerad av Mark Rothko, kanbli rätt häftigt faktiskt.

http://blogg.bergsjonvardcentral.se/.../#.VIA16THF8xJ

Ett intressant tankeexperiment: Hur många vårdcentraler skulle kunna byggas om Mark Rothko donerade sin "Orange, Red, Yellow"-tavla som såldes för $86,882,500 på Christies? Do the math!

Visst är tanken svindlande?
Citera
2015-05-23, 20:38
  #3
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Men måla en fasad lite Rothkoinspirerat är inte mycket dyrare än den anstaltssmutsgrå färgen som sjukhus och vårdcentraler normalt är målade i.
Citera
2015-05-25, 20:31
  #4
Medlem
Enda tråden jag hittade om denna konstnär och förhållandevis up-to-date så tar det här:

HUR kan en sådan konstnär som Mark Rothko bli stor?
Han har ju inte ett "konstverk" som inte är dagisnivå.
Citera
2015-06-08, 16:48
  #5
Medlem
KitKatChunkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stowbert
Enda tråden jag hittade om denna konstnär och förhållandevis up-to-date så tar det här:

HUR kan en sådan konstnär som Mark Rothko bli stor?
Han har ju inte ett "konstverk" som inte är dagisnivå.
Som med mycket som blir populärt gäller det att vara på rätt plats vid rätt tid, att vara i fronten och bli upptäckt av de rätta kontakterna. Rothko målade figurativa tavlor före han började med sina abstrakta verk, kika in några av dem!

Nu ska jag gå på punkten om att det är dagisnivå utan att det ska verka pretentiöst. Rothko målade i många tunna lager till att börja med, för att få graduella färgskiftningar. Sen kommer de framträdande formerna, ofta med diffusa kanter, de skapar i vissa verk en illusion av att röra sig mot en. Bakgrunden håller sig platt medan formerna känns tredimensionella. Visa mig ett dagisbarn som målar som Rothko bara, det hade varit häftigt!

Har du tänkt på hur abstrakt ett landskap kan vara? Exempelvis en grå väg, med ett gyllengult rapsfält som bryts igenom av grönt och på toppen av det en klarblå himmel. Visst ger det en känsla i kroppen att se välkomponerat foto av det?

Jag målar, är inte god nog att kalla mig kompetent ännu. Den största kritiken jag har sett mot Rothko är från personer som inte verkar måla själva, då kan det vara svårt att förstå känslorna som man lägger i en målning. Det kommer perioder då allt är så jävla värdelöst, inspirationen finns inte alls och när man väl får en kick så känns det som att man bara målar skräp.

Det sista. Jag förstod mig inte riktigt på Rothko innan jag började måla, jag tyckte också som du att det var dumt. Nu efter en längre period efter att jag har börjat måla så upplever jag tavlor på samma sätt som jag upplever musik. Det finns tavlor från de största mästermålarna som inte säger ett dugg och känns värdelöst, medan en målning från en helt innan okänd väcker känslor.
Citera
2015-06-17, 17:38
  #6
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatChunky
Som med mycket som blir populärt gäller det att vara på rätt plats vid rätt tid, att vara i fronten och bli upptäckt av de rätta kontakterna. Rothko målade figurativa tavlor före han började med sina abstrakta verk, kika in några av dem!

Nu ska jag gå på punkten om att det är dagisnivå utan att det ska verka pretentiöst. Rothko målade i många tunna lager till att börja med, för att få graduella färgskiftningar. Sen kommer de framträdande formerna, ofta med diffusa kanter, de skapar i vissa verk en illusion av att röra sig mot en. Bakgrunden håller sig platt medan formerna känns tredimensionella. Visa mig ett dagisbarn som målar som Rothko bara, det hade varit häftigt!

Har du tänkt på hur abstrakt ett landskap kan vara? Exempelvis en grå väg, med ett gyllengult rapsfält som bryts igenom av grönt och på toppen av det en klarblå himmel. Visst ger det en känsla i kroppen att se välkomponerat foto av det?

Jag målar, är inte god nog att kalla mig kompetent ännu. Den största kritiken jag har sett mot Rothko är från personer som inte verkar måla själva, då kan det vara svårt att förstå känslorna som man lägger i en målning. Det kommer perioder då allt är så jävla värdelöst, inspirationen finns inte alls och när man väl får en kick så känns det som att man bara målar skräp.

Det sista. Jag förstod mig inte riktigt på Rothko innan jag började måla, jag tyckte också som du att det var dumt. Nu efter en längre period efter att jag har börjat måla så upplever jag tavlor på samma sätt som jag upplever musik. Det finns tavlor från de största mästermålarna som inte säger ett dugg och känns värdelöst, medan en målning från en helt innan okänd väcker känslor.

Instämmer helt i det du skriver, utan att varken gått eller ens velat gå i konstskola eller måla.

Men hur fan ska man göra en Rothko av en fasad i Bergsjön?
Citera
2017-05-07, 14:18
  #7
Medlem
Nya vårdcentralen i Bergsjön i nordöstra Göteborg är ritad av Gert Wingårdh arkitektkontor.
http://www.byggnyheter.se/20161227/1...byggs-i-luften

Vårdcentralbygget nominerades till ett av de fulaste nybyggena 2016 av "Arkitekturupproret".
http://www.gp.se/livsstil/bostad/de-...gnad-1.3920472
http://www.svt.se/kultur/sveriges-fulaste-byggnad
(FB) Sveriges fulaste nybygge utses av Arkitekturupproret

(Nu är för övrigt även ett kulturhus för 125 miljoner på gång i Bergsjön.)
Citera
2017-05-11, 22:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stowbert
Enda tråden jag hittade om denna konstnär och förhållandevis up-to-date så tar det här:

HUR kan en sådan konstnär som Mark Rothko bli stor?
Han har ju inte ett "konstverk" som inte är dagisnivå.

o tänk, trots det så lyckas du inte producera nått. put up or shut up.
Citera
2019-10-27, 06:04
  #9
Medlem
Pungsvings avatar
Så vulgärt att sossesvinen snor Rothkos sätt att uttrycka personlig upplevelse. Jag tycker sossesvinen ska skapa sin egen konst och ha som fasad så folket får så hur jävla omänskliga och moraliskt tomma de är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback