Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-03, 22:13
  #1
Moderator
Allaballawallas avatar
Var hälsade ärade Flashbackare!

Äntligen är det dags för Flashbacks medlemmar (Jag räknar även administratörer, moderatorer och tekniker som medlemmar.) att visa vad de går för i den ädla konsten pepparkakshusbak...

Precis som tidigare år behövs det inte några direkta förkunskaper eller erfarenheter om hur pepparkakshus ska/bör/kan byggas. Men lite kreativitet är antagligen inte helt fel. Tävlingen är öppen för alla som har möjlighet att posta på Flashback Forum det spelar ingen som helst roll vem man är eller varför man är här, alla medlemmar får alltså vara med. Klarar man någorlunda av att föra en diskussion på Flashback så ska man nog även klara av att bygga sitt eget pepparkakshus; det är inte särskilt svårt.

Det man vinner är något så fint som äran och rätten att skryta för alla man vill skryta för att man vunnit Flashbacks pepparkakshusbyggartävling 2014; vilket inte är helt fel med tanke på hur många som känner till forumet och vilken respekt titeln för med sig...

Tidsordning för de olika delarna i tävlingen föreslår jag till att vara som följer:

Fas I: Allmän diskussion och förslag på eventuella regeländringar samt fastställande av slutgiltigt regler och riktlinjer.
Från och med nu fram till och med 2014-12-10.
Fas II: Publicering av bidrag.
Från och med 2014-12-11 till och med 2014-12-20.
Fas III: Omröstning för att utse vinnaren av den åtråvärda titeln: Skaparen av Flashbacks bästa pepparkakshus 2014!
Från och med 2014-12-21 till och med 2014-12-26

Mitt förslag är att vi kör på samma regler som föregående år men det är öppet för diskussion, så om någon har något/några förslag så är det bara att posta ett inlägg om det här.

Det föreslagna regelverket:

1. Pepparkakshuset ska ha deltagarens användarnamn samt årets årtal synligt.
2. Pepparkashuset ska ha ett bidragsnamn samt en bidragsförklaring.
3. Pepparkakshuset ska vara utformat som en byggnad (Existerande eller fiktiv.).
4. Pepparkakshuset ska vara designat av den som bygger det/tävlar med det.
5. Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar (Med undantag för belysning och bomull.).
6. Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".

Förtydligande av reglerna under spoiler:


För de som inte är insatta i hur det varit tidigare år återfinns en liten sammanfattning nedan.
Citera
2014-12-03, 22:14
  #2
Moderator
Allaballawallas avatar
Fortsättning på trådstarten...

Historik:

Förra året, 2013, segrade edse1991 med sitt otroligt ståtliga bidrag Stockholms stadshus som var baserat på en ganska känd förlaga belägen i Sveriges huvudstad, Stockholm.
Andraplatsen gick till Stegosaurusen och bidraget Tower Bridge, som även den har en verklig förlaga, närmare bestämt i London. H*n har alltså tagit hem både en första och en andraplats, vilket är minst sagt imponerande.
Allaballawalla (Alltså jag själv.) halade in tredjeplatsen med bidraget En dödsknarkarnazistvariant på Spongebobs hus.

Detta år fick vi tack vare en fin liten artikel i Flashback.se om vad vi höll på med väldigt mycket uppmärksamhet och det är vi förstås otroligt tacksamma för.
Länk till artikeln: Flashbacks medlemmar bygger pepparkakshus

2012, tog Luismi hem segern med sitt detaljrika och genomarbetade mästerverk Tvåvåningshus med balkong och växthus.
På andra plats hade vi Bitsocker som tävlade med det verklighetsbaserade bidraget Lilla Bommen som var otroligt likt den fysiska förlagan i Göteborg. Illusioner tog tredjeplatsen med sin pittoreska Timmerstuga.

2011 var det Stegosaurusen som tog hem segern med sitt "palats", andra platsen gick till panzer-siddhartha med "offertempel" och tredjeplatsen gick alltså till Illusioner med sitt "hus".
För de som inte är insatta i hur det varit tidigare år återfinns en liten sammanfattning nedan.

I vanlig ordning använder vi oss av varje "aktiv" tråd under hela tävlingen för diskussioner som rör ämnet. Där finns då möjlighet för alla som vill att utbyta erfarenheter, recept, tips och allmänt pepparkakshussnack hela vägen fram till och efter att Flashbacks bästa pepparkakshus utses.

2011.


2012.


2013.


Är det någon som undrar över något så är det bara att fråga på...
Jag har säkert glömt något, men det kan vi ju ta i tråden.

Då är det bara att sätta igång!

Med pepparknapriga hälsningar,
Allaballawalla
Citera
2014-12-03, 23:10
  #3
Medlem
Illusioners avatar
Reglerna har ju fungerat bra tidigare år så.


I år kommer jag åka till Filippinerna för att kunna ta mitt byggande till nästa nivå. Jag kommer att befinna mig i djungeln och kan få svårt med ugn. Jag har dock utvecklat en teknik genom åren som gör att jag inte behöver använda ugn för att göra pepparkakor.

Jag tror även att jag kommer spela in en kortare film där ni får följa med mig, Illusioner, på min resa mot det perfekta pepparkakshuset. Med allt ifrån inspirationkällor till sökandet efter exotiska kryddor och nya sätt att baka på.

Jag hoppas att vi alla, tillsammans, kan leverera den bästa tävlingen i någonsin!

Lycka till vänner!
__________________
Senast redigerad av Illusioner 2014-12-03 kl. 23:12.
Citera
2014-12-03, 23:34
  #4
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Har redan börjat montera ihop mitt bygge! Har skrattat som fan hela dagen, om det är för benson eller den sjukt roliga byggnadsdelen vet jag inte! Haahahahaha aaa fy fan, skrattar fortfarande önskar jag kunde berätta!!!

Fuuu<zkerss!!
Citera
2014-12-04, 21:27
  #5
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Reglerna har ju fungerat bra tidigare år så.


I år kommer jag åka till Filippinerna för att kunna ta mitt byggande till nästa nivå. Jag kommer att befinna mig i djungeln och kan få svårt med ugn. Jag har dock utvecklat en teknik genom åren som gör att jag inte behöver använda ugn för att göra pepparkakor.

Jag tror även att jag kommer spela in en kortare film där ni får följa med mig, Illusioner, på min resa mot det perfekta pepparkakshuset. Med allt ifrån inspirationkällor till sökandet efter exotiska kryddor och nya sätt att baka på.

Jag hoppas att vi alla, tillsammans, kan leverera den bästa tävlingen i någonsin!

Lycka till vänner!

Jag ser verkligen fram emot att se slutresultatet av dina äventyr i fjärran land.

Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Har redan börjat montera ihop mitt bygge! Har skrattat som fan hela dagen, om det är för benson eller den sjukt roliga byggnadsdelen vet jag inte! Haahahahaha aaa fy fan, skrattar fortfarande önskar jag kunde berätta!!!

Fuuu<zkerss!!

Fett!

Det ska bli ett sant nöje att beskåda ditt bygge.
Citera
2014-12-05, 01:24
  #6
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jag ser verkligen fram emot att se slutresultatet av dina äventyr i fjärran land.



Fett!

Det ska bli ett sant nöje att beskåda ditt bygge.
Och jag ser fram emot Ditt bidrag! Så lets rock this thread!
Citera
2014-12-05, 11:09
  #7
Medlem
edse1991s avatar
Jättebra att man kan lämna in bidrag till den tjugonde, då kanske jag har möjlighet att vara med.

Ps. Allaballawalla, du har faktiskt länkat till starttråden för 2013 års tävling i dina meddelanden
Citera
2014-12-06, 02:18
  #8
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edse1991
Jättebra att man kan lämna in bidrag till den tjugonde, då kanske jag har möjlighet att vara med.

Ps. Allaballawalla, du har faktiskt länkat till starttråden för 2013 års tävling i dina meddelanden

Det gjorde jag bara för att kolla om ni var uppmärksamma...
Citera
2014-12-06, 15:57
  #9
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag har kollat runt lite efter pepparkaksdeg (Har inte tid eller energi till att göra egen deg.) och det verkar som om det finns fler olika producenter i år än vad det gjort tidigare. Bara på det ICA Maxi som ligger närmst har de fyra olika märken på pepparkaksdeg, på Willys hade de ett till (Som inte fanns på ICA Maxi.) och sedan har jag sett att flera bagerier/konditorier än tidigare år säljer sin egen deg.

Är det här bara något jag sett eller har ni andra också märkt denna utveckling?

Eller är det bara så att jag varit ouppmärksam tidigare år och att det inte finns fler utan precis lika många som vanligt?

Vad tror ni?

Edit:
Har ni några tips på vilken man helt bör undvika i år eller någon som är riktigt bra?
__________________
Senast redigerad av Allaballawalla 2014-12-06 kl. 16:24.
Citera
2014-12-06, 18:10
  #10
Medlem
Stegosaurusens avatar
Äntligen dags för pepparkaksbygge igen, ritningarna är klara sedan länge

Tänkte lyfta ett litet förslag för att se om det finns något medhåll. Skulle det inte vara trevligare att ha deadline den 21a vilket är en söndag. Alla som har jobb där det inte är helt accepterat att ta ledigt ett par dagar för att bygga ett pepparkakshus tror jag skulle uppskatta att ha ytterligare en heldag att kunna snickra ihop sitt mästerverk. Det kanske bara är jag som en långsam pepparkaksbyggare men att bygga sig ett hus tar rätt lång tid så att få 24 timmar till tror jag skulle kunna lyfta husen ytterligare en nivå.

Åsikter om detta förslag?
Citera
2014-12-07, 02:15
  #11
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegosaurusen
Äntligen dags för pepparkaksbygge igen, ritningarna är klara sedan länge

Tänkte lyfta ett litet förslag för att se om det finns något medhåll. Skulle det inte vara trevligare att ha deadline den 21a vilket är en söndag. Alla som har jobb där det inte är helt accepterat att ta ledigt ett par dagar för att bygga ett pepparkakshus tror jag skulle uppskatta att ha ytterligare en heldag att kunna snickra ihop sitt mästerverk. Det kanske bara är jag som en långsam pepparkaksbyggare men att bygga sig ett hus tar rätt lång tid så att få 24 timmar till tror jag skulle kunna lyfta husen ytterligare en nivå.

Åsikter om detta förslag?

Anledningen till att jag satte 20 som slutdatum är för att jag med största säkerhet kommer att bli tvungen att jobba 22 (Jag brukar ha fullt upp på jobbfronten veckan innan jul då jag jobbar mot/med restaurangbranschen och i år har jag dessutom betydligt mer att göra än vad jag brukar ha.) och då inte kommer att kunna sammanställa alla bidrag inför en poll natten mellan 21 och 22, utan först ganska sent på kvällen den dagen; alltså sent den 22 December. Detta skulle leda till att själva tiden för omröstning tappar två dagar om allt ska vara klart på annandagen...

Det skulle kanske kunna funka, för min del, om vi kör deadline 18:00 21 December, så att jag hinner sammanställa allt samma kväll.

Vad tror ni om det?

Alltså deadline 2014-12-21 18:00 istället för 2014-12-20 23:59...

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
För övrigt så ser jag en miss från min sida i förtydligandet av regelverket och då i regel 1.
Det årtal som ska vara med och synas tydligt är självklart 2014 och inget annat.
Citera
2014-12-07, 07:48
  #12
Medlem
Stegosaurusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Anledningen till att jag satte 20 som slutdatum är för att jag med största säkerhet kommer att bli tvungen att jobba 22 (Jag brukar ha fullt upp på jobbfronten veckan innan jul då jag jobbar mot/med restaurangbranschen och i år har jag dessutom betydligt mer att göra än vad jag brukar ha.) och då inte kommer att kunna sammanställa alla bidrag inför en poll natten mellan 21 och 22, utan först ganska sent på kvällen den dagen; alltså sent den 22 December. Detta skulle leda till att själva tiden för omröstning tappar två dagar om allt ska vara klart på annandagen...

Det skulle kanske kunna funka, för min del, om vi kör deadline 18:00 21 December, så att jag hinner sammanställa allt samma kväll.

Vad tror ni om det?

Alltså deadline 2014-12-21 18:00 istället för 2014-12-20 23:59...

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
För övrigt så ser jag en miss från min sida i förtydligandet av regelverket och då i regel 1.
Det årtal som ska vara med och synas tydligt är självklart 2014 och inget annat.


För min del låter det väldigt bra. Men känner du att du inte hinner med det så får vi väl helt enkelt bygga lite snabbare och bli klara innan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback