Jag tänkte visa i detta inlägg hur man på BlendSwap kan hämta färgkombinationer med färdiga Nodes Träd genom att appenda in dom till blendfilemappen och därefter hämta in dom till projektet man arbetar på. Självklart helt gratis.
http://s24.postimg.org/3latp7had/Blendswap.png
Gå in på Blends- Categories- Materials och importera silver, guld, chrome, aluminium, plastic, car paint med 5-7 lager färg, keflar, eller det du tycker ser häftigt ut och lek med fantasin.
http://s17.postimg.org/ib4448bov/App..._material2.png
1.
A File- Append- tar dig till Blendfilemappen B
2.
Här letar du reda på den färg du vill appenda in till projektet. Som exempel har jag valt Glossy Plastic.
3.
Den tar dig till C där du väljer Material som tar dig till
D där du markerar de färger/material du vill arbeta med och klickar på Append from Library (Se blå pil)
När du nu öppnar materialfönstret i projektet så ser du alla importerade/appendade färger du valde i blendSwap
http://s17.postimg.org/wnb1p7tpr/App..._materials.png
För att få lite häftig färgnyans i botten av textskåran lade jag till en lös skiva (Plane) med blå CarPaint
(Projektet är inte renderat därför ser det grynigt ut)
Här en kort beskrivning hur man gör en textfåra med booleanverktyget. Man behöver sockel, textrad och Boolean.
http://s9.postimg.org/mlvbncm3z/Ners...med_Bolean.png
1.
Med Shift+A- hämta upp en cube och skala upp den till den längd du önskar.
2.
Med Shift+A hämta upp Text och i verktygslådan på höger sida klicka på F och extruda texten till 30-50 djup.
3.
Dra in texten i sockeln och dra ner den till hälften inne i sockeln och konvertera den till mesh med Alt+C.
4.
Med sockeln markerad hämta Boolean i verktygslådan. Välj difference och i objectfönstret välj Text och klicka på Apply.
5.
Du bör se samma resultatet som min bild bredvid.
Fastnar du, får du höra av dig så hjälper jag dig.