2014-12-03, 13:56
Medlem
LemPicas avatar
Hej

Jag skall sälja min BR och flytta till en mindre stad i cirka 2-3 år.
Syftet är att jag vill bli skuldfri.
Har ett mindre lån på nuvarande lägenheten.

Tänkte investera en del av pengarna jag får från försäljningen för att få dom att växa lite grann.
Eftersom jag vill köpa en lägenhet igen om 2-3 år kan jag inte binda upp pengarna längre än så.
Någon som har några tips och idéer på hur jag skall investera mina pengar?

Jag förväntar mej ingen extrem ökning då jag endast vill investera under en kortare tid, men istället för att låta pengarna ligga på ett nollräntekonto tänkte jag att någon liten vinst kan man väl ändå göra på dom åren?
Citera
2014-12-03, 15:00
Moderator
tobess avatar
Beror ju lite på vilka slags risker du är beredd att ta också.

Om du vill ha ett alternativ med obefintlig risk så kan du alltid placera pengarna på ett fastränte konto, d.v.s. att du binder upp pengarna under x-antal år på ett konto och därmed får högre ränta.

Det är ju dock inga astronomiska räntor vi snackar om i vilket fall som helst, men dom är ju mer än 0% iaf
Citera
2014-12-03, 15:11
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Beror ju lite på vilka slags risker du är beredd att ta också.

Om du vill ha ett alternativ med obefintlig risk så kan du alltid placera pengarna på ett fastränte konto, d.v.s. att du binder upp pengarna under x-antal år på ett konto och därmed får högre ränta.

Det är ju dock inga astronomiska räntor vi snackar om i vilket fall som helst, men dom är ju mer än 0% iaf

Lite så jag tänkte, en liten ökning är bättre än ingen ökning
I och med att jag ändå inte skall använda pengarna dom närmsta åren så kan jag ju lika gärna försöka få nånting för dom.

Vet du vilka banker som har ränta på t. ex sparkonto?
Har SEB i dag som har 0% ränta...
Vet att Forex hade typ 3% ränta för några år sedan.
Citera
2014-12-03, 15:20
Moderator
tobess avatar
I stort sett alla banker bör ha någon slags fastränteplacering/deposition/placeringskonto

Exempel:

http://www.nordea.se/privat/sparande...placering.html
http://seb.se/privat/spara-och-place...laceringskonto
http://www.swedbank.se/privat/spara-...onto/index.htm

Kan vara lönt att kolla vad olika banker har att erbjuda.

Men som sagt beror det lite på vilka risker du vill ta, det finns ju lågriskfonder som förvisso inte är idotsäkra men som du kan vara rätt säker på att du får bättre avkastning på än på ett sparkonto.
Citera
2014-12-03, 23:16
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Hej

Jag skall sälja min BR och flytta till en mindre stad i cirka 2-3 år.
Syftet är att jag vill bli skuldfri.
Har ett mindre lån på nuvarande lägenheten.

Tänkte investera en del av pengarna jag får från försäljningen för att få dom att växa lite grann.
Eftersom jag vill köpa en lägenhet igen om 2-3 år kan jag inte binda upp pengarna längre än så.
Någon som har några tips och idéer på hur jag skall investera mina pengar?

Jag förväntar mej ingen extrem ökning då jag endast vill investera under en kortare tid, men istället för att låta pengarna ligga på ett nollräntekonto tänkte jag att någon liten vinst kan man väl ändå göra på dom åren?

Ursäkta att jag citerar trådstarten i en kort tråd, men det är några saker du gärna får förtydliga.

Du skall alltså flytta till en mindre stad i syfte att bli skuldfri från ett mindre lån på din bostad?
Det låter som ett idiotiskt skäl att sälja och flytta.
Och det är ännu mer idiotiskt som sparmetod att föröka sina pengar på.

I en storstad förökas ditt kapital med 10-15% per år om du placerar de i en BR.
Vilket räntebärande sparkonto ger högre avkastning idag?

Så du har två skäl att inte sälja, om nu skälet är att bli skuldfri och även öka ditt kapital.
Dels så sitter du redan förmodligen på en mycket bra sparform i din BR.
Dels så kommer du att köpa en BR som kostar kanske 20% mer när du flyttar tillbaka till storstan med din bankbok om 2-3 år.
Inget är säkert, men oddsen är låga att det blir så.

Det är inte fult att ha ett mindre bostadslån på sin BR i en storstad. Tvärtom, det är ekonomiskt smart. Låga räntor gynnar lånande och missgynnar räntesparande.

//Brute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in