Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-02, 20:35
  #13
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarenti
Jag är elektriker. Simpelt som fan att koppla förbi timerstyrningen.
Apropå att det bara är säkrat med 6 ampere säkring är heller inga svårigheter, är det de gamla porslinssäkringarna så bryter du strömmen och byter botten kontakt så är det automatiskt uppskärrat högre. Allt detta går att göra smidigt så att du själv väljer när du ska ha spänning till uttagen och går att återställa utan att det finns tecken på att man fipplat med det!
Har gjort detta åt många bekanta och kamrater.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=127644&size=full

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=127645&size=full

Såhär ser uttaget ut, går det att göra något utifrån det?..
Citera
2014-12-02, 20:38
  #14
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarenti
Jag är elektriker. Simpelt som fan att koppla förbi timerstyrningen.
Apropå att det bara är säkrat med 6 ampere säkring är heller inga svårigheter, är det de gamla porslinssäkringarna så bryter du strömmen och byter botten kontakt så är det automatiskt uppskärrat högre. Allt detta går att göra smidigt så att du själv väljer när du ska ha spänning till uttagen och går att återställa utan att det finns tecken på att man fipplat med det!
Har gjort detta åt många bekanta och kamrater.
Låter ju som ett "vettigt" råd från elektriker. Och så gör ett antal av garageägarna det..och plötsligt börjar huvudsäkringen lösa ut varje gång det blir kallt. Var med om det i början på -90 talet. En sk. elektriker hjälpte alla i området att säkra upp motorvärmaruttagen. Till slut började en knivsäkring lösa ut i tid och otid. I samma kvarter hyrde kabel-tv bolaget en tekniklokal som blev strömlös varje gång = ca 10.000 utan tv-bild .
Citera
2014-12-02, 20:44
  #15
Medlem
zemeks avatar