Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-02, 20:35
  #13
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarenti
Jag är elektriker. Simpelt som fan att koppla förbi timerstyrningen.
Apropå att det bara är säkrat med 6 ampere säkring är heller inga svårigheter, är det de gamla porslinssäkringarna så bryter du strömmen och byter botten kontakt så är det automatiskt uppskärrat högre. Allt detta går att göra smidigt så att du själv väljer när du ska ha spänning till uttagen och går att återställa utan att det finns tecken på att man fipplat med det!
Har gjort detta åt många bekanta och kamrater.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=127644&size=full

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=127645&size=full

Såhär ser uttaget ut, går det att göra något utifrån det?..
Citera
2014-12-02, 20:38
  #14
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarenti
Jag är elektriker. Simpelt som fan att koppla förbi timerstyrningen.
Apropå att det bara är säkrat med 6 ampere säkring är heller inga svårigheter, är det de gamla porslinssäkringarna så bryter du strömmen och byter botten kontakt så är det automatiskt uppskärrat högre. Allt detta går att göra smidigt så att du själv väljer när du ska ha spänning till uttagen och går att återställa utan att det finns tecken på att man fipplat med det!
Har gjort detta åt många bekanta och kamrater.
Låter ju som ett "vettigt" råd från elektriker. Och så gör ett antal av garageägarna det..och plötsligt börjar huvudsäkringen lösa ut varje gång det blir kallt. Var med om det i början på -90 talet. En sk. elektriker hjälpte alla i området att säkra upp motorvärmaruttagen. Till slut började en knivsäkring lösa ut i tid och otid. I samma kvarter hyrde kabel-tv bolaget en tekniklokal som blev strömlös varje gång = ca 10.000 utan tv-bild .
Citera
2014-12-02, 20:44
  #15
Medlem
zemeks avatar
Höjer du säkringen utan lov får du ju dock bättre anslutning utan att betala, och det kan ju bli jävligt drygt för dig. Är det helt uteslutet att diskutera med hyresvärden om du får tillstånd att höja till en 10A säkring då? Eller 16.
Citera
2014-12-02, 20:56
  #16
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemek
Höjer du säkringen utan lov får du ju dock bättre anslutning utan att betala, och det kan ju bli jävligt drygt för dig. Är det helt uteslutet att diskutera med hyresvärden om du får tillstånd att höja till en 10A säkring då? Eller 16.

Jaa jag vill ju inte mixtra med deras uttag och åka dit ifall det händer något. Då har man ju inte mycket till försvar.

Ska fråga värden ifall man kan höjja lite då han svarat på frågan ifall elen ingår i garagehyran.
Citera
2014-12-02, 22:24
  #17
Medlem
skunkjobbs avatar
Det finns en tråd om detta: (FB) Manipulera Bilvärmaruttag - risker?
Citera
2014-12-03, 04:53
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarenti
Jag är elektriker. Simpelt som fan att koppla förbi timerstyrningen.
Apropå att det bara är säkrat med 6 ampere säkring är heller inga svårigheter, är det de gamla porslinssäkringarna så bryter du strömmen och byter botten kontakt så är det automatiskt uppskärrat högre. Allt detta går att göra smidigt så att du själv väljer när du ska ha spänning till uttagen och går att återställa utan att det finns tecken på att man fipplat med det!
Har gjort detta åt många bekanta och kamrater.

Skulle ju va coolt (om det är nära lägenheten - så man kommer inom räckvidden) att koppla på en sån där fjärrstyrd brytare typ Nexa (om den får plats utan att hänga utanpå så den syns), som kopplar förbi timern. När den är frånkopplad fungerar det ju precis som innan - men sen kan man ju sätta på från lägenheten när man vill ha värme.
På så sätt drar det ju inte lika mycket som att ha den på dygnet runt och blir inte samma uppenbara förbrukningsökning helt plötsligt. Och man slipper ju ändå det jobbiga - allt planerande med timern och att gå ut och skruva på den.

Sen är det ju ganska säkert säkrat för minst 10 A från början, men hyresvärden sätter in en 6 A bara för att snåla. Dock har väl dom flesta uttag automatsäkringar numera - dom är ju inte heller så svåra att byta ut mot en större, men kräver ju lite mer meck än att bara byta passdel. Sen är det bara hoppas dom som sitter där från början inte är den typen som har färgade "vippor" för då syns det ju bara man går förbi utanför att den är bytt (det vanligast är ju dock svarta "omärkta")
Citera
2014-12-04, 22:53
  #19
Medlem
Eftersom du redan har löst problemet med timern så du har spänning dygnet runt och inte vill säkra upp så kommer du inte kunna använda mer än 1380W till värme.

Om du har ca 500W till motorvärmaren och 800W till kupévärmaren så värmer ju bilen totalt 1300W. Eftersom bilen står i garaget kommer ju inte denna värme försvinna. Så och har bilen inkopplad dygnet runt borde ju den värma lika mycket som ett vanligt el värmeelement på 1300W.

Mitt tipps är att jacka i ett ca 1300W värmeelement som står i garaget när du inte har bilen inkopplad så att du alltid ligger och producerar 1300W värme, kanske den enklaste lösningen
Citera
2015-05-28, 22:49
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarenti
Jag är elektriker. Simpelt som fan att koppla förbi timerstyrningen.
Apropå att det bara är säkrat med 6 ampere säkring är heller inga svårigheter, är det de gamla porslinssäkringarna så bryter du strömmen och byter botten kontakt så är det automatiskt uppskärrat högre. Allt detta går att göra smidigt så att du själv väljer när du ska ha spänning till uttagen och går att återställa utan att det finns tecken på att man fipplat med det!
Har gjort detta åt många bekanta och kamrater.

Skulle gärna vilja veta hur man kopplar bort timern, så att strömmen är på hela tiden. Vore bra om det gick att återställa någon gång i framtiden.

Det är följande uttag:

http://www.garo.se/eluttag-bil/progr...a-umat-2449433

Syftet är att kunna ladda min elbil, utan att behöva springa ut var 3:e timme (på natten). Min BRF vill inte göra förändringen, även om jag betalar.

Tack,

D
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback