• 5
  • 6
2019-02-12, 20:41
Medlem
UG Krishnamurti.

för att han var så stilig.
Citera
2019-02-13, 13:55
Medlem
CheckEngines avatar
Epikurus. Han må vara kritiserad till viss del, men hans teorier är om att människan hela tiden strävar efter njutning är fantastisk att läsa om. "We must exercise ourselves in the things which bring happiness, since, if that be present, we have everything, and, if that be absent, all our actions are directed toward attaining it." -Epicurus
Citera
2019-02-13, 13:58
Medlem
CheckEngines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinJeep
Jag har såklart ingen sådan. Jag är en komplett blandning av mig själv mest faktiskt. Men Newton, Karl Marx och Sokrates. I hur stor mån nu dom var filosofer... Nått i den stilen är jag. Plus en enormt stor mängd pessimism. Ser alltid saker för exakt sådana dom är och har inga problem med att förklara det för folk och däri kanske mina problem ligger. Att jag är så satans stel och fokuserad på att få en sak gjord och ingenting annat, ända tills jag bestämmer mig för att börja prata med någon, då är jag rå, rakt på sak. Nog nästan skrämmande eller burdus upplevelse att börja prata med mig från ingenstans.
Skulle nästan säga att Sokrates är den enda man kan kalla en riktig filosof. Eller kommunisten Karl Marx var ju iofs också en till viss del, men mest sociolog. Sokrates är en antik filosof som haft störst inverkan på den antika filosofin.
Citera
2019-02-14, 18:57
Medlem
Ludwig Wittgenstein. Snyggast namn.
Citera
2019-02-15, 17:52
Medlem
Ludwig Wittgenstein. Gav bort störst förmögenhet.
Citera
2019-02-26, 01:02
Jag gillar existensiella filosofer som Paul Tillich (rekommenderar hans bok "the courage to be") och Albert Camus och deras tankar om meningen med livet. Sen gillar jag även Eckhart Tolle, då hans bok "The power of now" har hjälpt mig väldigt mycket.

Sen gillar jag alla filosofer som har bidragit till frihetliga politiska rörelser så som John Locke, Ludwig von Mises och Murray Rothbard.
Citera
2019-03-06, 12:49
Bannlyst
Schopenhauer för att han säger den bittra sanningen om tillvaron; Diogenes av Sinope för hans totala förakt för samhälle och konventioner
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in