Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-01, 22:35
  #1
Avstängd
Hej, jag undrar vad som är skillnaden mellan en jonbindning och en kovalent bindning? Och vad ären jonbindning? Det står att det är Bindningen mellan joner. Jag vet vad en jon är men det som gör mig förvirrad är hur jonbildningar går till. Alltså en jon är ju en atom som har gett eller fått en elektron från en annan atom för att det yttre skalet ska vara fullt med valenselektroner. Men varför skulle då en jon binda sig med en annan jon om dess skal redan är fullt och den har blivit ädelstruktur, vet inte om man säger så. Men det är min fråga, och tack för alla svar.
Citera
2014-12-01, 22:37
  #2
Medlem
Ojkans avatar
Jonbindningar sker bara mellan joner. Jonbindningar är väldigt starka bindningar. Mer än det behöver du inte lära dig. Jag har läst klart Kemi 2 på gymnasiet.

Kovalenta bindningar sker mellan två atomer som består av samma ämne helt enkelt. En svag bindning.
Citera
2014-12-01, 22:48
  #3
Medlem
Fojoss avatar
En ren kovalent bindning är två atomer med lägre än ca 0.4 differens i elektronegativitet. Jonbindning högre än ca 2.0

I en kovalent bindning delar atomerna elektronpar i ett elektronmoln. Jonbindningar attraheras till varandra på grund av attraktionskraft (till stor del, "magnetism"). Dvs, positiva joner + negativa joner.

http://www.chm.bris.ac.uk/pt/harvey/...cl_e_trans.gif
__________________
Senast redigerad av Fojos 2014-12-01 kl. 22:53.
Citera
2014-12-01, 22:53
  #4
Avstängd
tack för svaret men kovalent bindning är väl samma sak som molekylbindning eller? jag har för mig att jag läste det någonstans, om det inte är samma sak så behöver jag hjälp med molekylbindning.
Citera
2014-12-01, 22:56
  #5
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ojkan
Jonbindningar sker bara mellan joner. Jonbindningar är väldigt starka bindningar. Mer än det behöver du inte lära dig. Jag har läst klart Kemi 2 på gymnasiet.

Kovalenta bindningar sker mellan två atomer som består av samma ämne helt enkelt. En svag bindning.
Fel fel fel
Kovalenta bindningar är de starkaste. Det är när två atomer bildar en molekyl och båda atomerna behöver en elektron för att få fullt i sitt yttersta elektronskal. I kovalenta bindningar delar de båda atomerna på en elektron så båda får fullt i sitt yttrsta skal. De vill de inte reagera med andra ämnen således en mycket stark bindning.
Joner har inte ädelstruktur de alltid måste vara positiva eller negativa för att kallas joner. Alltså antingen saknar de en eller flera valenselektroner eller så har de överflöd på en eller flera valenselektroner.
Jonbindning är när två joner dras till varandra. En positiv jon krävs och en negativ jon krävs för att en bindning ska ske. Jonföreningar är också starka men inte lika starka som kovalenta bindningar.
__________________
Senast redigerad av Knotknet 2014-12-01 kl. 22:59.
Citera
2014-12-01, 22:56
  #6
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungblung
tack för svaret men kovalent bindning är väl samma sak som molekylbindning eller? jag har för mig att jag läste det någonstans, om det inte är samma sak så behöver jag hjälp med molekylbindning.

Ja, det är samma. Kallas ibland elektronparbindning också.
Citera
2014-12-01, 22:58
  #7
Avstängd
faktiskt så går jag i 9:an, har prov och molekyl- och jon- bindningar förvirrar mig lite och har inte ngn no lektion tills onsdag. Vet att kontot kommer raderas, mm, men lite mindre komplicerat nu när ni vet att jag fortfarande går i högstadiet
Citera
2014-12-01, 23:00
  #8
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Fel fel fel
Kovalenta bindningar är de starkaste. Det är när två atomer bildar en molekyl och båda atomerna behöver en elektron för att få fullt i sitt yttersta elektronskal. I kovalenta bindningar delar de båda atomerna på en elektron så båda får fullt i sitt yttrsta skal. De vill de inte reagera med andra ämnen således en mycket stark bindning.
Joner har inte ädelstruktur de alltid måste vara positiva eller negativa för att kallas joner. Alltså antingen saknar de en eller flera valenselektroner eller så har de överflöd på en eller flera valenselektroner.
Jonbindning är när två joner dras till varandra. En positiv jon krävs och en negativ jon krävs för att en bindning ska ske. Jonföreningar är också starka men inte lika starka som kovalenta bindningar.


+

Man kan använda diamanter som ett exempel då de är kovalenta bindningar.
Citera
2014-12-01, 23:01
  #9
Avstängd
faktiskt så går jag i 9:an, har prov och molekyl- och jon- bindningar förvirrar mig lite och har inte ngn no lektion tills onsdag. Vet att kontot kommer raderas, mm, men lite mindre komplicerat nu när ni vet att jag fortfarande går i högstadiet och helst inte några enkla förklaringar, satsar på ett högt betyg
Citera
2014-12-02, 22:19
  #10
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Jon-bindning = elektrostatisk och helt oriktad. laddningsseparation ger vid handen var elektronen är.
Kovalent-bindning = är riktad och elektronerna befinner sig i en MolekylOrbital , MO. Där MO beskrivs av komponenter där energi och symmetri är viktiga. Vissa gör gällande att kopplingen inom MO:s elektronpar är magnetisk pga spinnen. Här kan man utveckla ordentligt, inte helt enkelt. Elektronerna är delokaliserade inom MO orbitalen med sannolikhets-tätheter beroende af flera parametrar.

Vad är en elektron? Enligt MO teori ser man det som en våg beskriven av kvanttal (likt noder,bukar på en gitarrsträng) lokaliserad till tex en atom och symmetri/egenskaper beskrivs av atombasfunktioner. Dessas samverkan sker lätt om samverkande elektroner ( från atombasfunktionerna) har samma symmetri och energi. Som ni kan se pratar man inte om elektroner som partiklar längre utan vågor..

Styrkan på en bindning oavsett natur får skönjas via experiment. Diamant perfekt kovalent förening, Fransicumflourid kan tänkas vara en god jonisk förening.
Al203 och MgO är kovalenta föreningar pga katjonens högst polariserande verkan då elektrontäthet förskjuts från det tänkta kat- an-jon fallet mot katjonen , vi erhåller således som produkt en "elektronpar bindning" / kovalens i dessa fall.
Citera
2017-03-18, 20:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ojkan
Jonbindningar sker bara mellan joner. Jonbindningar är väldigt starka bindningar. Mer än det behöver du inte lära dig. Jag har läst klart Kemi 2 på gymnasiet.

Kovalenta bindningar sker mellan två atomer som består av samma ämne helt enkelt. En svag bindning.

Hjälp mig snälla, asså det är konstig varför kallas inte alla bindningar kovalenta bindningar? Klor och natrium lånar varandras elektroner precis som i en vatten-molekyl?
Syre vill ha ädelgas struktur (precis som klor och natrium när dom binder)
Syre har 6 elektroner i vallensskalet, den vill ha 2 till så den får 8, det får den av 2st väte.
Samma princip, varför kallas just klor och natrium bindning jon-bindning?
Citera
2017-03-30, 23:56
  #12
Medlem
LateralMirages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.willys95
Hjälp mig snälla, asså det är konstig varför kallas inte alla bindningar kovalenta bindningar? Klor och natrium lånar varandras elektroner precis som i en vatten-molekyl?
Syre vill ha ädelgas struktur (precis som klor och natrium när dom binder)
Syre har 6 elektroner i vallensskalet, den vill ha 2 till så den får 8, det får den av 2st väte.
Samma princip, varför kallas just klor och natrium bindning jon-bindning?


När en atom har ett underskott eller ett överskott av elektroner i sitt yttersta elektronskal (valenselektroner) så får atomen en obalanserad elektrisk laddning. Klor har ett överskott av negativt laddade elektroner, så klor betecknas då Cl⁻. Natrium har (i detta fall) ett underskott av elektroner, vilket betyder att det finns fler protoner (+) än det finns elektroner (-) i hela atomen. Natriumjonen (jon = atom som har en elektrisk obalans mellan elektroner (-) och protoner (+)) får då beteckningen Na⁺. När dessa två elektrisk olika laddade atomer stöter på varanda så fastnar dom med varandra, precis som två magneter.

Precis som du säger så vill syre ha 2 elektroner för att få ett fullt valensskal hos sin atomstruktur( oktettregeln), så syret "delar" gärna 2 ytterligare elektroner av någon annan eller några andra atomer. Och just väte passar perfekt för syre, då vätet vill ha 2 valenselektroner i sitt skal (Första energinivån hos alla atomer kräver 2 elektroner). Så syreatomer "lånar" tillfälligt en elektron till vätet och vätet "lånar" tillfälligt en elektron till syret. (Teeeekniskt sett så är det två elektroner på olika ställen samtidigt... Men så är det när vårt universum styrs av kvantmekaniska fenomen, men det är nog lite överkurs!)

När två atomer delar elektroner med varandra så kallas det för Ko-Valent bindning, dvs de delar på "valens" (fullt elektronskal). När två atomer fastnar utan att dela elektroner med varandra kallas det för Jon-Bindning, då det är två joner (obalanserade elektriskt laddade atomer) som fastnar med varandra.

Sen kan hela molekyler (flera atomer som sitter tillsammans) totalt sett bli joner. Och då kan det bli jonbindningar mellan molekyler (som mellan vattenmolekyler t. ex).

https://www.youtube.com/watch?v=JPr9ES31eVM Helt ok animering från youtube.
__________________
Senast redigerad av LateralMirage 2017-03-31 kl. 00:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback