Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-06, 13:27
  #121
Medlem
NancyReagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Däremot frontal-attackerna mot SD och stödet för fortsatt eller ännu mer extrem massinvandring, det var oacceptabelt för mig och många andra.

Jag känner inte jättemånga människor som jag vet om har övervägt att rösta på piratpartiet, bara 2 stycken, men båda dessa har tänkt precis som jag i detta. Pp intagande av en anti-SD position och dess stöd för en fortsatt extrem massinvandring och till och med fri invandring till Sverige gjorde att de inte längre var ett alternativ.

Fast, det du ställer upp som skäl för att rösta på PP kommer alltid stå i opposition till SD. Det vore hyckleri att förespråka minskad massövervakning och ett fritt internet, samtidigt som man förespråkar en begränsning av fri rörlighet av människor. Och medan SD ju driver en väldigt sträng politik för mer auktoritet, utvidgade befogenheter för Polisen och rättsväsendet, brottsprovokation, skärpta straff för alla slags brott, drogtester i skolor, kräksirap vid ringa misstanke om narkotikaförseelse och så vidare, har ju PP alltid haft ett ideologiskt fundament till raka motsatsen. Även om PP hade haft en annorlunda migrationspolitik (eller HBTQ-image för den delen), hade frontalattackerna mot SD kvarstått, eftersom grundsynen att en stats auktoritet gentemot medborgarna ska begränsas kraftigt fortfarande är en grundpelare för partiets politik.

Enligt min uppfattning.
Citera
2014-12-08, 16:30
  #122
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick-Falkvinge
Ja alltså, det finns ju inget "fel" i den frågan. Uppfattade du att PP målade upp SD som huvudmotståndare, så kan jag ju inte säga att din uppfattning är fel. Däremot kan jag säga att det inte var det som jag försökte kommunicera, och det var inte så jag resonerade. Det gör mig lite nyfiken på var du fick uppfattningen ifrån?

Det var inte något Schyman sade eller gjorde, det var mer hela hennes von-oben-attityd. Hon... _nedlät_ sig liksom inte till att prata med, hälsa på, eller skaka hand med Åkesson. (Jag tror hon till nöds hälsade på mig, men jag upplevde det som ganska tvingat.)

Jag har blandat ihop årtalen lite. Jag vill minnas att christian engström sa det ordagrant i en debatt inför EU-valet 2009. "Vi ser sd som våra huvudmotståndare".
Citera
2014-12-08, 16:42
  #123
Medlem
Vissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Undrar hur många % ett HBTQ-parti (Regnbågsparti) skulle få i ett val? Nån som vågar gissa?

Jag föreslår att du kollar föregående val så har du ditt svar. Dock fanns det ju flera HBTQ-partier som slogs om rösterna.


ONT tror jag tyvärr det blir svårt att klättra ur den djupa grop som grävts.
Citera
2014-12-08, 17:08
  #124
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissen
Jag föreslår att du kollar föregående val så har du ditt svar. Dock fanns det ju flera HBTQ-partier som slogs om rösterna.


ONT tror jag tyvärr det blir svårt att klättra ur den djupa grop som grävts.


pp lyftes fram som medias gunstling 2009 och delvis 2010. Anledningen var att man ville få dissidenter att rösta på pp istället för sd. Detta lyckades krafter i etablissemanget utmärkt med 2009 och man fördröjde sd:s etablering. Men det tåget har gått för pp nu och kommer inte igen.

Att pp skulle återuppstå och ta mandat igen, den sannolikheten är fullständigt försumbar. Och vad är syftet? Det finns redan sju massinvandringsförespråkande hbtq-partier. Det behövs inte ett åttonde.
Citera
2014-12-10, 04:32
  #125
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NancyReagan
Fast, det du ställer upp som skäl för att rösta på PP kommer alltid stå i opposition till SD. Det vore hyckleri att förespråka minskad massövervakning och ett fritt internet, samtidigt som man förespråkar en begränsning av fri rörlighet av människor. Och medan SD ju driver en väldigt sträng politik för mer auktoritet, utvidgade befogenheter för Polisen och rättsväsendet, brottsprovokation, skärpta straff för alla slags brott, drogtester i skolor, kräksirap vid ringa misstanke om narkotikaförseelse och så vidare, har ju PP alltid haft ett ideologiskt fundament till raka motsatsen. Även om PP hade haft en annorlunda migrationspolitik (eller HBTQ-image för den delen), hade frontalattackerna mot SD kvarstått, eftersom grundsynen att en stats auktoritet gentemot medborgarna ska begränsas kraftigt fortfarande är en grundpelare för partiets politik.

Enligt min uppfattning.

Det är förstås inget som säger att ett parti inte kan ta ställning för svenskarnas friheter och driva PPs kärnfrågor utan att blanda in den liberala humanism PP vilar på i smeten.

Men du har helt rätt i att de liberaler som kupade PP står väldigt långt från PPs tidigare väljare ideologiskt. Detta är inte Trobergs fel utan är lika sant för de hon nu anklagar för "homofobi".

Falkvinges stora styrka var ju att han kunde konsten att inse vad partiet inte borde ägna sig åt. Troberg har ju egentligen inte gjort annat än att driva den politiska linje som i hög grad härskar i partiet istället för att populistiskt driva de fåtalet frågor där partiaktivisterna och väljarna faktiskt tycker lika.
Citera
2014-12-11, 20:36
  #126
Avstängd
Bra att den feta horan avgår frivilligt. Eller hora och hora, "hon" så ju nästan ut som en karl i ansiktet.
Citera
2014-12-18, 08:42
  #127
Medlem
Rick-Falkvinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Jag har blandat ihop årtalen lite. Jag vill minnas att christian engström sa det ordagrant i en debatt inför EU-valet 2009. "Vi ser sd som våra huvudmotståndare".

Ah. Jag vill minnas att vi diskuterade det i sammanhanget "medieutrymme som utmanarparti", och så sett kan det nog ha stämt - att det bara finns utrymme för ett utmanarparti i medielogiken. Men politiskt fanns det inget att vinna på den vinkeln, som jag ser det.
Citera
2014-12-18, 08:54
  #128
Medlem
Rick-Falkvinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
pp lyftes fram som medias gunstling 2009 och delvis 2010. Anledningen var att man ville få dissidenter att rösta på pp istället för sd.

Jag tror du underskattar hur starka ägarintressen hos Bonnier som absolut inte ville ge något utrymme åt en kraft som ens ifrågasätter rimligheten i dagens upphovsrättsmonopol.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback