2014-12-01, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av who-knows
Vad gör en hjullastare ute på en söndag och på en väg med en max.hastighet på 100 km/tim?
vintervägunderhåll?
Citera
2014-12-01, 04:43
Medlem
Ubergirls avatar
Inom ramen för gällande högsta tillåtna hastighet är föraren av ett fordon skyldig att med hänsyn till rådande förhållanden anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver.
Föraren skall anpassa hastigheten utifrån bland annat vägens utformning, väglag, utfarter och andra trafikanter på eller vid vägen..
Allt enligt Transportstyrelsens förordningar..
Lastmaskinen hade rätt att vara på vägen..
Då det inte är motortrafikled eller motorväg och då skall andra trafikanter som kommer ikapp anpassa sin hastighet till förekommande framförvarande hinder i det här fallet Lastmaskinen...
Hade föraren av bilen följt reglerna så hade detta aldrig.. hänt..
Att kalla detta olycka anser jag är fel på förekommen anledning...
Citera
2014-12-01, 06:51
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubergirl
Ok. Vad kallar du händelsen då o vad är definitionen av termen olycka?
Ett redigt bror-duktig-inlägg från din sida. Har du körkort? Hur fort kör du i så fall på en väg med begränsad hastighet 100km/h?
Citera
2014-12-01, 06:51
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erhhhhh
vintervägunderhåll?
Nej! Torr o fin väg!
Citera
2014-12-01, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Ett redigt bror-duktig-inlägg från din sida. Har du körkort? Hur fort kör du i så fall på en väg med begränsad hastighet 100km/h?

Ja, men faktum är ju att han har rätt.

I ett annat sammanhang är det inte uteslutet att det kallas vållande till annans död om man brister i omdömme på liknande vis.

Har du själv körkort?

Jag hoppas i så fall att ni inte är många som resonerar som du och antyder att man kan förvänta sig att folk kör in i varandra bara för att det är en 100-väg.

Redigt bror-korkat-inlägg.
Senast redigerad av erattat 2014-12-01 kl. 08:14.
Citera
2014-12-01, 08:09
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Visst är det en olycka och en katastrof för de drabbade.
Jag innehar ett par bokstäver i mitt körkort och har lärt mig att anpassa hastigheten. Det är inte alltid lämpligt att köra i högsta tillåtna hastighet. Jag är inte alltid lämplig att framföra ett fordon och jag kan lova att det finns många på våra vägar som inte är lämpliga att köra bil av en eller annan orsak. Det finns även vissa här som antyder 2 - 1 -vägar är ett problem. Det är inte vägen som är problemet, det är de som inte kan köra bil som är problemet.
När det sker olyckor med personbil så är det enligt många inte förarens fel. Det är vägen, vädret, sikten eller som i det här fallet ett tungt fordon som är orsaken. För, en personbilsförare gör aldrig fel, eller?
Senast redigerad av Raggarspinn 2014-12-01 kl. 08:44.
Citera
2014-12-01, 08:59
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Berg
Om olyckan inträffade i uppförsbacken direkt efter korsningen så är det dessutom 70-sträcka en bra bit upp i backen.

Sinnesslött att ge sig ut med en hjullastare i mörkret, det finns ju bakvägar på bägge sidor E18, men jag gissar att traktorföraren kom undan med blotta förskräckelsen.

Fattar inte heller varför man inte tar bakvägarna.Har åkt denna sträcka varje dag under 10 års tid,och har reagerat på att det är ganska farligt med LGF fordonen på detta parti mellan Kristinehamn och Stolpen och vice versa.2 - 1 vägarna gör att det blir lite stressigt när alla ska köra om alla.Oftast ser man inte längre fram är 3-4 bilar i bästa fall.Nu var det dessutom 1:a advent så jag kan tänka mig att det var ganska mycket trafik.Höll själv på att köra in i en stillastående båt på trailer i våras,men då stod den precis efter backen,bakom krönet.Fanns ingenstans att ta vägen då det låg bilar på omkörning utanför mig.Kanske ett troligt förlopp i denna olycka.Vad vet jag.Tragiskt är det iallafall RIP!!
Senast redigerad av alfamats 2014-12-01 kl. 09:02.
Citera
2014-12-01, 09:42
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Det finns inga olyckor...
Det finns klantarschlighet i mer eller mindre omfattande grad..
Att inte följa givna förutsättningar och anpassa hastigheten för att tjäna några minuter och sedan när det gått åt helvete kalla det för "olycka" när man själv framkallat incidenten är en ovilja att ta ansvar för sina handlingar...

Bror duktiginlägg... Jodu sanningen är hård mot de som inte vill inse fakta...

Och körkort finns ABECE, YKB, ADR Stycke + Tank...
Och i jobbet håller jag 80 på en hundra sträcka om förutsättningarna tillåter det ( Sikt, väglag, trafik mm mm)
Jag har kört över 200.000 mil utan en olycka...
Med 53 kubikmeter ( ca 40 ton) bensin i ryggen vet man att anpassa hastigheten till eventuella hinder...
Om du visste hur mycket skit jag sett på våra vägar pga att folk ska tjäna några minuter....
Så jag skriver utifrån erfarenhet...
Ha en bra dag och ta det försiktigt i trafiken...
Citera
2014-12-01, 10:59
Medlem
Citat:
Inom ramen för gällande högsta tillåtna hastighet är föraren av ett fordon skyldig att med hänsyn till rådande förhållanden anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver.
Föraren skall anpassa hastigheten utifrån bland annat vägens utformning, väglag, utfarter och andra trafikanter på eller vid vägen..
Allt enligt Transportstyrelsens förordningar..
Lastmaskinen hade rätt att vara på vägen..
Då det inte är motortrafikled eller motorväg och då skall andra trafikanter som kommer ikapp anpassa sin hastighet till förekommande framförvarande hinder i det här fallet Lastmaskinen...
Hade föraren av bilen följt reglerna så hade detta aldrig.. hänt..

Korrekt
Citera
2014-12-01, 12:01
Medlem
psychograves avatar
Citat:
Det finns inga olyckor...
Det finns klantarschlighet i mer eller mindre omfattande grad..
Att inte följa givna förutsättningar och anpassa hastigheten för att tjäna några minuter och sedan när det gått åt helvete kalla det för "olycka" när man själv framkallat incidenten är en ovilja att ta ansvar för sina handlingar...

Bror duktiginlägg... Jodu sanningen är hård mot de som inte vill inse fakta...

Och körkort finns ABECE, YKB, ADR Stycke + Tank...
Och i jobbet håller jag 80 på en hundra sträcka om förutsättningarna tillåter det ( Sikt, väglag, trafik mm mm)
Jag har kört över 200.000 mil utan en olycka...
Med 53 kubikmeter ( ca 40 ton) bensin i ryggen vet man att anpassa hastigheten till eventuella hinder...
Om du visste hur mycket skit jag sett på våra vägar pga att folk ska tjäna några minuter....
Så jag skriver utifrån erfarenhet...
Ha en bra dag och ta det försiktigt i trafiken...

Kunde inte sagt det bättre själv! Mitt jobb är också på vägarna och sträckan kristinehamn karlstad är fördjävlig med vansinniga förare som prompt ska ligga 2m bakom o nästintill skjuva på. Konstigt att de inte händer mer olyckor än de gör på den sträckan.
Citera
2014-12-01, 12:09
Medlem
1c9r5s avatar
Är nära vän med vänner till den avlidne och har träffat henne ett par gånger, usch så tragiskt.
Senast redigerad av 1c9r5 2014-12-01 kl. 12:35.
Citera
2014-12-01, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Är nära vän med vänner till den avlidne och har träffat henne ett par gånger, usch så tragiskt.

Ursäkta en nyfiken fråga! Var familjen från Karlstad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in