Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-30, 18:25
  #1
Medlem
johanjosefssons avatar
Ok, jag minns när jag var liten grapp. Man fick oftast en godispåse på lördagen (Oftast Palle Kuling eller Tom och Jerry), sen inget mer. Aldrig fick man äta godis på vardagarna. I retrospekt är jag väldigt tacksam över detta, eftersom mina tänder är hela och man snabbt fick lära sig vad som var gott. Kort sagt; En del i uppväxten.

Men nu har jag sett en oroande trend. För ett antal år sen kom det en hiskeligt vidrig sak som heter NUTELLA. Nutella är bland det mest onyttiga skit man kan äta, som dessutom inte ens smakar gott. Än mindre borde man ha detta på mackan. För 10 år sedan åt ingen unge Nutella, ingen visste ens vad det var. Man kunde, om man hade tur, hitta någon USA-importerad burk på ÖoB eller utländska hyllan på Konsum. Men det hade inte slagit igenom än.

Nuförtiden läser jag ständigt om snorungar som äter NUTELLA som om det vore den mest normalla företeelsen i världen. DET ÄR DET INTE. Det är en del av amerikaniseringen som kommer göra era ungar fetare, fulare, och DUMMARE.

Så jag uppmanar alla föräldrar till sina barn: Sluta spela det där spelet. Ge fan i att mata era ungar med denna fettblandade sockerbomb. Ge dom en riktig frukost de blir mätta på istället, som gör att de inte går och snaskar godis mellan lektionerna och på fritiden. En välbalanserad frukost som mättar ger också ungen med energi så de orkar sitte uppe på mattelektionerna och koncentrera sig, istället för att "Kika" och allt annat skit som de gör på sina portabla minidatorer.

Inse allvaret i det här!!!
Citera
2014-11-30, 18:28
  #2
Medlem
Milkteeths avatar
Vart har du läst det?
Citera
2014-11-30, 18:28
  #3
Medlem
Jok3rs avatar
Fy den som avviker från den svenska gråsosse-normen. Oavsett om det gäller frukost eller något annat. Raljerat färdigt?
Citera
2014-11-30, 18:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
För ett antal år sen kom det en hiskeligt vidrig sak som heter NUTELLA. För 10 år sedan åt ingen unge Nutella, ingen visste ens vad det var. Man kunde, om man hade tur, hitta någon USA-importerad burk på ÖoB eller utländska hyllan på Konsum. Men det hade inte slagit igenom än.

Är du seriös? Nutella är hur gammalt som helst.
Citera
2014-11-30, 18:31
  #5
Medlem
missmortys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Ok, jag minns när jag var liten grapp. Man fick oftast en godispåse på lördagen (Oftast Palle Kuling eller Tom och Jerry), sen inget mer. Aldrig fick man äta godis på vardagarna. I retrospekt är jag väldigt tacksam över detta, eftersom mina tänder är hela och man snabbt fick lära sig vad som var gott. Kort sagt; En del i uppväxten.

Men nu har jag sett en oroande trend. För ett antal år sen kom det en hiskeligt vidrig sak som heter NUTELLA. Nutella är bland det mest onyttiga skit man kan äta, som dessutom inte ens smakar gott. Än mindre borde man ha detta på mackan. För 10 år sedan åt ingen unge Nutella, ingen visste ens vad det var. Man kunde, om man hade tur, hitta någon USA-importerad burk på ÖoB eller utländska hyllan på Konsum. Men det hade inte slagit igenom än.

Nuförtiden läser jag ständigt om snorungar som äter NUTELLA som om det vore den mest normalla företeelsen i världen. DET ÄR DET INTE. Det är en del av amerikaniseringen som kommer göra era ungar fetare, fulare, och DUMMARE.

Så jag uppmanar alla föräldrar till sina barn: Sluta spela det där spelet. Ge fan i att mata era ungar med denna fettblandade sockerbomb. Ge dom en riktig frukost de blir mätta på istället, som gör att de inte går och snaskar godis mellan lektionerna och på fritiden. En välbalanserad frukost som mättar ger också ungen med energi så de orkar sitte uppe på mattelektionerna och koncentrera sig, istället för att "Kika" och allt annat skit som de gör på sina portabla minidatorer.

Inse allvaret i det här!!!



det är därför alla barn är feta nuförtin...


:/
Citera
2014-11-30, 18:33
  #6
Medlem
Cinatits avatar
Nutella fanns visst för 10 år sedan första gången jag kom i kontakt med det var jag fan i 12 års åldern (Är 25 år nu)
Citera
2014-11-30, 18:38
  #7
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Fy den som avviker från den svenska gråsosse-normen. Oavsett om det gäller frukost eller något annat. Raljerat färdigt?

Man kan avvika från Sosse-normen utan att för den skull trycka i sig NUTELLA. Blev du ledsen nu när du kände att du var en dålig förälder?
Citera
2014-11-30, 18:38
  #8
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinatit
Nutella fanns visst för 10 år sedan första gången jag kom i kontakt med det var jag fan i 12 års åldern (Är 25 år nu)

Nutella fanns även för 25 år sen som jag kan minnas. Men är det verkligen vanligt att föräldrar ger denna smörja till sina barn?
Citera
2014-11-30, 18:39
  #9
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinatit
Nutella fanns visst för 10 år sedan första gången jag kom i kontakt med det var jag fan i 12 års åldern (Är 25 år nu)

Läste du ordentligt? Ja, det fanns för 10 år sedan. Men det var inte alls lika stort då som det är nu..

Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Nutella fanns även för 25 år sen som jag kan minnas. Men är det verkligen vanligt att föräldrar ger denna smörja till sina barn?

Tack. Det var lite detta som var min poäng. Ingen av mina kompisar, eller klasskompisars kompisars kompisars kusiner åt NUTELLA för 10 år sedan.
Citera
2014-11-30, 18:39
  #10
Medlem
Poechalis avatar
Har för mig att det såldes och åts runt 1975.
Jag tyckte det var jättegott! I Kalle Anka och andra serietidningar gjordes rejält med reklam för detta sötslisk.

Det är alltså inget nytt påfund, men jag håller med om att det äts och dricks för mycket sockerbaserat skit.
Citera
2014-11-30, 18:42
  #11
Medlem
gadden666s avatar
Som ett tidigare inlägg redan slagit fast....Nutella har funnits sen urminnes tider. Skillnaden från förr är väl att du nu kan köpa detta smarriga i stor burk på matbutiken. Under min uppväxt köpte man små förpackningar i kiosken. hur gott som helst redan då och en liten spade fick man med att käka med, dää du!

Moralister o pekpinnefantaster finns också i både liten och stor förpackning. Föredrar det lilla därav, men väljer gärna stora Nutellaburken.
Citera
2014-11-30, 18:42
  #12
Medlem
Jag är 44år och älskade de små burkarna med nutella när jag var liten. Nu köper vi 750grams burkar och njuter hela familjen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback