Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-30, 17:18
  #1
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag har länge varit fascinerat av kråkfåglar, kråkor, skator och korpar, som i mitt amatörsätt att se dem tycks vara väldigt smarta fåglar. De sitter liksom och studerar en på ett sätt som jag inte tycker mej se hos andra fåglar. Kanske är papegojorna också på samma nivå.

Jag har sett hur kråkor har upptäckt att bilar fångar upp insekter när de kör, så de går och "betar" på parkeringsplatser. Ett klart inlärt beteende.

Kråkor är också lätta att få "tama".



Enligt vissa forskare har de samma intelligens som sjuåriga människor.
Citat:
New Caledonian crows, named after the Pacific islands where they live, are famous for their intelligence and inventiveness.
They are the only non-primate species known to fashion tools, such as prodding sticks and hooks, which they use to winkle out grubs from logs and branches.
http://www.dailymail.co.uk/sciencete...-year-old.html

Deras hjärnor är ju inte lika som människor, eller andra däggdjurs, men det finns likheter som kan förklara intelligensen.
Citat:
Corvids like crows and ravens have been known for their intelligence long before much research was given to the subject. In addition to being one of the few animals capable of using tools to find food and solve problems, they have complex social structures. Information is shared within the murder so that group decisions can be made. They have incredible memories which allow them to recognize human faces. This is bad news for the people that aren’t well liked by the birds, because word can spread and the crows will dive and attack faces.
...
While the crows were busy selecting images, researchers were mapping the birds’ neurological function. They discovered that there was a great deal of activity in the nidopallium caudolaterale, which is somewhat analogous to the human prefrontal cortex. This is the region of the brain where higher-thinking occurs and executive decisions are made. The researchers also noticed activity in different areas based on if the crow was supposed to pick the item that was the same while a different area was used when the selected image was supposed to be different. After a while, the researchers could use the bird’s brain activity and see what it was going to select before the bird had a chance to submit its choice.

Because bird brains are so different from mammalian brains, there aren’t a lot of shared structures from before the divergence over 300 million years ago. Even though the structure isn’t the same, there are a lot of similarities in the decision-making cells. The researchers speculate that the intelligence seen in mammals (primates, specifically) and that found in birds could very well be a product of convergent evolution.
http://www.iflscience.com/plants-and...r-intelligence


En ny studie visar också att de har sociala färdigheter som man bara sett hos apor förut.

Citat:
A new study shows that ravens are socially savvier than we give them credit for. They are able to work out the social dynamics of other raven groups, something which only humans had shown the ability to do.
---
But perhaps the most impressive finding was that ravens seemed to notice dominance reversals in a foreign group of ravens, although they exhibited less stress than when they heard such calls from their own social community.
---
In addition to showing that ravens have social abilities that were previously only seen in humans, these findings give a clue that raven intelligence may have evolved along with the development of social communities.
http://www.iflscience.com/plants-and...ly-seen-humans

Studien: http://www.nature.com/ncomms/2014/14...comms4679.html

Andra trådar om kråkor:
(FB) Hur smarta är egentligen kråkor? Är det lagligt att ha en som husdjur? - belyser husdjursaspekten.
https://www.flashback.org/sok/kr%C3%A5kor

Vad säger ni? Har ni erfarenheter av kråkfåglars intelligens, eller känner till forskning kring dessa fascinerade fåglar?

Är det dessa fåglar som kommer att ta över jorden när vi människor har gjort vårt?
Citera
2014-11-30, 18:10
  #2
Medlem
VonFanderblads avatar
Du har säkert redan sett denna, men jag postar den för allmänheten då den är fantastisk. Are crows the ultimate problem solvers?: http://youtu.be/AVaITA7eBZE. Jag hade knappt klarat det där själv på en Söndagsmorgon.

Djurintelligens är ett väldigt intressant ämne och jag ska studera dina länkar mer ingående.
Citera
2014-11-30, 21:04
  #3
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Du har säkert redan sett denna, men jag postar den för allmänheten då den är fantastisk. Are crows the ultimate problem solvers?: http://youtu.be/AVaITA7eBZE. Jag hade knappt klarat det där själv på en Söndagsmorgon.

Djurintelligens är ett väldigt intressant ämne och jag ska studera dina länkar mer ingående.

Ja, jag har sett något liknande. Iofs är väl denna fågel "tränad", eftersom den utsatts för liknande tester förut, ungefär som när vi människor gör mängder av IQ-tester och får allt bättre resultat.

Men, visst är det imponerande. Jag skulle nog själv fundera ett bra tag innan jag kom på just DEN lösningen.
Citera
2014-12-05, 12:19
  #4
Medlem
KungAllans avatar
Absolut ser man att det finns "något" där när dom tittar på saker. Det fanns en kråka där jag bodde som liten som var mycket van vid människor, man nästan såg att den skulle vilja tala om den bara kunde
Citera
2014-12-06, 21:42
  #5
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungAllan
Absolut ser man att det finns "något" där när dom tittar på saker. Det fanns en kråka där jag bodde som liten som var mycket van vid människor, man nästan såg att den skulle vilja tala om den bara kunde
Mänsklig civilisation, som för cirka 250 år sedan gjorde att vi kunde börja flyga, om än inte så smidigt som kråkorna, byggde på att vi kunde prata med varandra. Det var ingen genetisk evolution som skapade industrin, det var pratandet. Så jag undrar stilla vad som skulle hände om vi lärde kråkorna att prata med varandra. BOOM kanske de skulle skapa sin egen industri. De vill och försöker, men har ännu inte riktigt kommit fram till hur att samordna sina tankar med varandra på ett systematiskt sätt. Tänk om vi kunde ge dem en grammatikbok de begriper, så de kunde skriva sina egna kråkfötter och bli en civilisation.
Citera
2014-12-06, 23:55
  #6
Medlem
Knivur-273s avatar
Mycket intressant ämne.

Jag kan vittna om intelligenta saker som jag själv upplevt fåglar göra. Kråkor, skator och papegojor.

Jag har blivit biten av papegojor för att jag har gått in i "fel" rum, när de suttit på mig, de har bestraffat mig för det. Jag har blivit biten för att ha tagit bort speglar ur deras bur som de vistas i när de inte är lösa. Jag har på videor sett kråkor använda konservburkslock som pulkor på snöbeklädda hustak. Jag har sett en skata som försökte skrämma en duva framför vår bil, så att den skulle bli påkörd (förmodar att skatan ville ha den som middag men inte kunde döda den själv). Det är bevittnat att kråkor kan räkna till sju, genom försök med sju personer som går in i ett gömsle och sedan kommer ut igen (kråkorna blir misstänksamma om en stannar kvar).

Skator, har jag läst klarar "spegeltestet", det klarar inte ens chimpanser så vitt jag vet. Vissa individer av skator, bland en del andra djur, har även s.k. "objektprevalens" (ursäkta ev. felstavning), de förstår att ett föremål som flyttas bakom ett hinder, fortfarande existerar, detta förstår inte alla tvååriga människobarn som jämförelse.

Förr sade man att djur inte kan tänka, och att allt de gör, går på programmerad instinkt. Detta stämmer inte, man kan faktiskt se att högre djur kan tänka, särskilt kråkfåglar och papegojor, samt vissa högre däggdjur.

Edit: Jag råkade kasta om "spegeltestet" och "objektprevalens" i texten, men har inte gjort några ändringar.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2014-12-07 kl. 00:32.
Citera
2014-12-07, 00:21
  #7
Medlem
Hittade ett gammalt Vetenskapens Värld om just fåglarnas intelligens, kråkfåglar verkar vara bland de smartare.
https://www.youtube.com/watch?v=cDBL28lVY_s
Citera
2014-12-07, 00:42
  #8
Medlem
Käg Malaxs avatar
En artikel om korpar ur "Sveriges Natur": http://www.naturskyddsforeningen.se/...0-2/vargfageln. Särskilt intressant med de här (icke vetenskapligt undersökta) teorierna om att korpar kan aktivt samarbeta med vargar.
Citera
2014-12-07, 01:03
  #9
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag fipplade lite med begreppen förut. Skator bland andra, klarar både "spegeltestet" och har objektprevalens. Om man färgar några fjädrar vita på bröstet på en skata, där den inte kan se det utan spegel, då kommer den reagera och kanske försöka putsa bort det vita, om den ser sig själv i en spegel.

Detta bevisar självmedvetenhet.
Citera
2014-12-08, 03:25
  #10
Medlem
Running_mans avatar
Det sägs ju att kackerlackor, råttor och kråkfåglar tar över jorden när vi människor försvinner. De två förstnämnda är inte så värst smarta men fruktansvärt tåliga och kan leva lite varstans och äta vad som helst, så det kommer att bli kråkfåglarna som tar över rollen som "hjärnan" och bildar större civilisationer. Kanske använder som sig av kackerlackorna och råttorna som slavar?

Citera
2014-12-09, 16:36
  #11
Medlem
Dolmantes avatar
Skulle kunna dra mig till att kråkfåglar (och även andra fåglar av samma grad av intelligens) ligger i topp 3 av de mest intelligenta djuren. Detta på grund av en faktor som många här verkar förbisett - betänk att en fågels fysiologi är skräddarsydd för ett ändamål - förmågan att flyga. Detta har lett till att varje beståndsdel i en fågelkropp är utvecklad till att vara så lätt som möjligt, inklusive hjärnan.

Intelligentast bland fåglar, det tror jag inte man vet men säkerligen topp 3 där med, om den inte kniper förstaplatsen, men där skulle jag vilja påstå att det är en jämnare skala och första platsen är nog delad av många andra fågelarter. Dessutom, ser ni alltid "intelligens" som kognitiv förmåga et.c?
Citera
2014-12-21, 00:06
  #12
Moderator
Ruskigbusss avatar
Enligt en undersökning så förstår kråkor liknelser, något som inget annat djur utom vi själva verkar kunna!

http://www.iflscience.com/plants-and...tand-analogies

Citat:
The birds picked the correct card more than three-quarters of the time, Science News reports.

“What the crows have done is a phenomenal feat,” Wasserman says in a news release. Furthermore, the crows displayed this response spontaneously, without ever having been trained on RMTS. They had only been trained on IMTS, which didn’t involve understanding relationships between items. “That is the crux of the discovery,” Wasserman adds. “Honestly, if it was only by brute force that the crows showed this learning, then it would have been an impressive result. But this feat was spontaneous.”
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback