Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-30, 11:31
  #1
Medlem
VoF (Vetenskap och Folkbildning) är den svenska grenen av den internationella skeptikerrörelsen. Jag undrar:

1. Hur hög är medelåldern i organisationen? Deras hemsida framstår som rätt mossig i jämförelse med deras amerikanska systerorganisationer.
2. Vilka typer av människor är med?
3. Närbesläktade organisationer och grupper?
Citera
2014-12-01, 11:01
  #2
Medlem
piotrrs avatar
1. Säg 35-40 år ungefär.
2. Två tredjedelar män, en tredjedel kvinnor. Ofta högutbildade. Vet inte riktigt vad du frågar.
3. Förbundet Unga Forskare, Humanisterna.
Citera
2014-12-03, 22:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piotrr
Vet inte riktigt vad du frågar.

Är det mest "ultranördar" som ryktet säger?

Citat:
Ursprungligen postat av piotrr
3. Förbundet Unga Forskare, Humanisterna.

Men Humanisterna vill väl motverka religion och kämpa för ett sekulärt samhälle? Tar VoF ställning i sådana frågor alls?
Citera
2014-12-03, 22:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Men Humanisterna vill väl motverka religion och kämpa för ett sekulärt samhälle? Tar VoF ställning i sådana frågor alls?
Nej, de skiljer sig från varandra genom sin inriktning. VoF inriktar sig mer på rena bedragare och struntar i vanliga religiösa. Men båda tillhör skeptikerrörelsen.
Citera
2014-12-06, 01:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Nej, de skiljer sig från varandra genom sin inriktning. VoF inriktar sig mer på rena bedragare och struntar i vanliga religiösa. Men båda tillhör skeptikerrörelsen.

Men är inte Humanisterna mer inne på att skapa en "alternativ religion" (eller livsåskådning)? Sånt bryr sig väl VoF inte om?
Citera
2014-12-07, 00:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Men är inte Humanisterna mer inne på att skapa en "alternativ religion" (eller livsåskådning)? Sånt bryr sig väl VoF inte om?
Så är det. VoF har inga såna ambitioner. Syftet enligt stadgarna är:

Citat:
Föreningen Vetenskap och Folkbildning har till syfte att främja folkbildning om vetenskapens metoder och resultat. Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga och ogrundade föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt. En viktig del av den vetenskapliga folkbildningen är att klargöra vilka frågor som kan respektive inte kan avgöras med vetenskapliga metoder.
Citera
2014-12-07, 11:29
  #7
Medlem
Hur kan de då sägas tillhöra samma rörelse?
Citera
2014-12-07, 13:27
  #8
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Hur kan de då sägas tillhöra samma rörelse?
För att båda har stora problem med att förstå sådant som abstrakt tänkande. Därför är de religioner och vidskepelse. Båda för extremt aggressiva kampanjer mot detta och båda arbetar för ett paradigmskifte avseende vem som ska vara "samhällets visa än". - dvs de arbetar för att vetenskapsmän ska överta den rollen.
Citera
2014-12-07, 16:34
  #9
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
VoF (Vetenskap och Folkbildning) är den svenska grenen av den internationella skeptikerrörelsen. Jag undrar:

1. Hur hög är medelåldern i organisationen? Deras hemsida framstår som rätt mossig i jämförelse med deras amerikanska systerorganisationer.
2. Vilka typer av människor är med?
3. Närbesläktade organisationer och grupper?

Jag skulle vilja fråga vad VoF har med paranormalt att göra? Vad gör tråden i det här forumet? Vad är diskussionsunderlaget.
Citera
2014-12-07, 17:03
  #10
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Jag skulle vilja fråga vad VoF har med paranormalt att göra? Vad gör tråden i det här forumet? Vad är diskussionsunderlaget.
Nej jag har heller aldrig sett något arbeta utföras av föreningen.Jag tror det är mest snack.
Citera
2014-12-07, 17:24
  #11
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Nej jag har heller aldrig sett något arbeta utföras av föreningen.Jag tror det är mest snack.

Förvisso inget paranormalt, dock!
Citera
2014-12-07, 17:38
  #12
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Förvisso inget paranormalt, dock!
Vad gör föreningen då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback