Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-24, 00:43
  #409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad finns det för tecken på att vi inte kommer fira jul? Jag ser inga sådana indikationer. Kan du ge exempel på ateistisk propaganda?

Jul är ingen kristen högtid egentligen. Det är en hednisk som gjordes till en kristen för att inte behöva ta bort den. Inte så att någon ens kan gissa när Jesus är född. En sk kristen jul uppkom många hundra år efter Jesus dött.
Citera
2014-12-24, 00:48
  #410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metronomicum
Jul är ingen kristen högtid egentligen. Det är en hednisk som gjordes till en kristen för att inte behöva ta bort den. Inte så att någon ens kan gissa när Jesus är född. En sk kristen jul uppkom många hundra år efter Jesus dött.
Jag vet!
Citera
2014-12-24, 00:53
  #411
Medlem
Kaaris avatar
Vi behöver inte lägre be till någon högre makt för att vädret ska bli gynnsamt och ge en stor skörd. Det tillsammans med att vi har större valfrihet och är mer ifrågasättande. Däremot tror jag inte på något sätt att vi som människor i Sverige är smartare än vad vi var för 100 år sedan, men mer utbildade ja.
Citera
2014-12-26, 09:12
  #412
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Tack igen!
Jag tror dock inte att vetenskapen kan lösa denna fråga. Problemet ligger ju bland annat i själva matematiken. Siffrorna 0 och ∞. Dessa siffror är i sig metafysiska.

Inte mera metafysiska än siffran 42 eller bokstaven B.


Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
För vad är 0 och ∞ egentligen?

Noll och oändlighet är abstrakta modeller (precis som 42), mängd-begrepp , som kan användas för att beskriva och representera verkligheten. Noll betyder avsaknad av element, oändlighet betyder obegränsad mängd element. Har ingenting per se med den metafysiska verkligheten att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
... Om man menar att universum är oändligt stort, vore det rationella att det även innehåller oändlig energidensitet. ...

Nej, det är inte rationellt. Universums storlek har ingenting med huruvida rumtidssingulariteter existerar eller inte. Det avgörs av hur naturlagarna är beskaffade (som jag beskrev till dig tidigare, enligt den klassiska allmäna relativitetsteorin kan singluariteter existera, enligt den klassiska kvantmekaniken kan inte singulariteter existera, därför så är svaret än så läge att vi inte vet). Och huruvida rumtidssingulariteter existerar eller inte är en vetenskaplig fråga och kan inte lösas genom ett filosofiskt resonemang (lika lite som att vi skulle kunna filosofiskt resonera oss fram till att jorden går runt solen med 30 km/s). Och det är mycket möjligt att vi aldrig kommer att kunna avgöra denna fråga med hjälp av vetenskap, och då förblir svaret på denna fråga: Vi vet inte!!!
Citera
2014-12-27, 12:32
  #413
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Noll betyder avsaknad av element, oändlighet betyder obegränsad mängd element.
Avsaknaden av element är tomheten. Vad är 7/0? Oändligheten är något våra hjärnor inte kan greppa. Matematiken är mer sann än vetenskapen. 0 och ∞ är symboler för metafysiska begrepp.
Citat:
Och det är mycket möjligt att vi aldrig kommer att kunna avgöra denna fråga med hjälp av vetenskap, och då förblir svaret på denna fråga: Vi vet inte!!!
Om vetenskapen inte kan förklara något. Då är det vår uppgift att försöka finna sanningen genom rationellt a priori tänkande. Det är min åsikt än så länge.
Citera
2014-12-27, 13:28
  #414
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Avsaknaden av element är tomheten. Vad är 7/0? Oändligheten är något våra hjärnor inte kan greppa. Matematiken är mer sann än vetenskapen. 0 och ∞ är symboler för metafysiska begrepp. ...

Noll och oändlighet är inte matematiska odefinierade begrepp. Däremot är 7/0 en matematisk odefinierad i både den reella och komplexa talmängden. Men 7/0 sager fortfarande ingenting om en metafysisk verklighet.

Matematik är inte per se "sanningar" om vår verklighet. Logiska slutsatser grundat i matematik är bara sanna förutsatt att axiomen är sanna . Och matematik kan användas för att modellera en hypotes som vi har om verkligheten, men det betyder inte per se att de matematiska axiomen som vi projicerar på verkligheten är sanna.

Om jag tar ett äpple och adderar ytterligare ett äpple, får jag två äpplen (jag projicerar 1+1=2 på verkligheten). Men nu visar det sig att ena äpplet inte är ett äpple utan ett päron, och då stämmer inte projiceringen längre, min slutsats är felaktig.

Detta har man upptäckt gång på gång i vetenskapen, nämligen att det man trodde sig vara ett äpple i sina matematiska modeller visade sig vara ett päron: t.ex. då Newtons gravitationsteori inte lyckades förklara Merkurius bana runt solen, vilket den allmäna relativitetsteorin lyckades istället. Ur ett matematiskt perspektiv givet axiomen var Newtons ekvationer fortfarande sanna. Det visade sig dock att axiomen som projicerades på verkligheten behövde modifieras för att stämma med verkligheten. Men detta hade man inte kommit fram till med enbart rationellt "a priori tänkande".


Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Om vetenskapen inte kan förklara något. Då är det vår uppgift att försöka finna sanningen genom rationellt a priori tänkande. Det är min åsikt än så länge.

Du får väl sen berätta för mig hur man enbart med rationellt a-priori-tänkande kan t.ex. komma fram till att jorden färdas runt solen med 30 km/s utan att använda vetenskapliga metoder och observation.

Själv nöjer jag mig med "jag vet inte" om sådant i universum som vi ännu inte kan ställa upp testbara hypoteser och vetenskapligt testa. I övrigt önskar jag dig lycka till med vad det nu än är du söker.
__________________
Senast redigerad av qbit 2014-12-27 kl. 13:41.
Citera
2014-12-27, 13:45
  #415
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Om vetenskapen inte kan förklara något. Då är det vår uppgift att försöka finna sanningen genom rationellt a priori tänkande.

Så det är DET du kallar dina flum-spekulationer: A priori-tänkande.

Försök med "ad hoc premissande" istället.
Citera
2014-12-27, 17:28
  #416
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Själv nöjer jag mig med "jag vet inte" om sådant i universum som vi ännu inte kan ställa upp testbara hypoteser och vetenskapligt testa. I övrigt önskar jag dig lycka till med vad det nu än är du söker.
Den rationella luften känns alltid lättare att andas.
Citera
2018-09-23, 12:47
  #417
Medlem
whosyourdaddys avatar
Funderar mest på varför detta ämne ligger på förstasidan efter 4 år utan aktivitet.

OnT
Jag uppfostrades icke religiöst/ateistiskt.
Jag fann gud och min tro senare i livet bl.a. genom mitt intresse för metafysik.
Är fortfarande inte religiös.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback