Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-30, 01:49
  #1
Medlem
Att folket i dagens Sverige inte är lika religiösa som för hundra år sedan råder det inget större tvivel om. Men vad beror denna utbredda ateism på? På vilka punkter skiljer sig våra generationer åt?

En hypotes skulle kunna vara att vi är smartare. Men på vilket sätt skulle vi vara det? Att naturvetenskapen har gått framåt förklarar inte saken då den inte ger svar på de existentiella frågor religionen svarar på.

En annan kanske kan vara att livet var tuffare förr och de använde religionen som "snuttefilt". Nu har vi det så pass bra ställt att den inte längre behövs.

Eller är det propaganda som ligger bakom. Att vi hela tiden blir matade med antireligiösa budskap kanske bidrar till att religiösa ses som icke-intellektuella.

Så vad tror ni? Varför har religionen tappat sitt fäste i Sverige?
Citera
2014-11-30, 01:53
  #2
Medlem
Jag tycker beror på 2 saker, den ena är vår utvecklade förmåga att ifrågasätta, det andra är teknologi som går hand i hand med vetenskap.
Citera
2014-11-30, 02:16
  #3
Medlem
MeanMEs avatar
Man får göra IQ testerna svårare och svårare generation för generation så om det är ett mått på att vi blir smartare så ja. Men mest handlar det nog om en ketchupeffekt kommer du över en viss brytpunkt slipper folk som är ateister hunsas av kristna som i tex USA och kan fritt lämna dessa amsagor bakom sig.

I USA kan du ju knappt ställa upp för ett ämbete utan att vara kristen.
Finns ingen senator som är ateistisk.
En öppet ateistisk kongressman Pete Stark från Kalifornien.

Det av 535 ledamöter.
Citera
2014-11-30, 03:05
  #4
Avstängd
molndanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Duderino
Så vad tror ni? Varför har religionen tappat sitt fäste i Sverige?
Stenhård indoktrinering i skolan från tidiga år. Media kampanj i många decennier där kristna är "bad guys" i filmer, TV serier och på de stora tidningarnas ledarsidor.

Plus, till skillnad från tex Sovjetunionen som gjorde samma sak, så är det teoretiskt sett inga konsekvenser med att vara kristen eller aktiv i kyrkan.

Alltså får religionen ingen "förbjuden frukt" status heller, utan det blir bara mesigt, korkat och reaktionärt. Den lilla skärvan som blir kvar har antingen haft mycket övertygande frälsningsupplevelser, på något sett sluppit genom nätet för den anti-religiösa indoktrineringen eller är fast beslutna att gå mot strömmen.

Till samhällets stora förlust.
Citera
2014-11-30, 03:28
  #5
Medlem
Folk tror på staten istället som magiskt trollar fram välstånd, trygghet och en fast punkt i tillvaron. Du skall inga andra gudar hava jämte byråkratin så Jehova fick maka på sig.
Citera
2014-11-30, 07:13
  #6
Medlem
I Sverige indoktrinerar vi inte barn in i en viss religion. Vi låter barnen växa upp och själva bestämma vad dom ska tro/inte tro på. Och nästan inga vuxna börjar helt plötsligt tro på gudar. Så har vi i Sverige löst problemet med religion.....
Citera
2014-11-30, 09:03
  #7
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Stenhård indoktrinering i skolan från tidiga år. Media kampanj i många decennier där kristna är "bad guys" i filmer, TV serier och på de stora tidningarnas ledarsidor.

Plus, till skillnad från tex Sovjetunionen som gjorde samma sak, så är det teoretiskt sett inga konsekvenser med att vara kristen eller aktiv i kyrkan.

Alltså får religionen ingen "förbjuden frukt" status heller, utan det blir bara mesigt, korkat och reaktionärt. Den lilla skärvan som blir kvar har antingen haft mycket övertygande frälsningsupplevelser, på något sett sluppit genom nätet för den anti-religiösa indoktrineringen eller är fast beslutna att gå mot strömmen.

Till samhällets stora förlust.

Vilken skola gick du i?
Argumentet att svenska skolor använder indoktrinering gällande ateism stöter jag ofta på - tyvärr har ingen än lyckas styrka eller förklara detta. Please do!

Jag har inget minne av att ens höra ordet agnostism eller ateism i skolan. Jag minns absolut inget heller om att någon lärare gjorde något påstående om att gud inte skulle existera. Självklart förklarades det att gud är överflödig gällande variationen av liv på jorden, men utöver det misstänker jag att det enbart är dina fantasier gällande de elaka ateistiska lärarna.

Gällande Till samhällets stora förlust.
Studier visar på en stark korrelation mellan sekularisering och välbefinnande i ett samhälle.
Eller menar du att samhällen med starka religiösa krafter på något sätt har högre OECD Better Life Index? Ge mig 1 enda exempel på ett religiöst land som har högre välfärd och BLI än ett sekulariserat land som länderna i tex norden.
Citera
2014-11-30, 09:07
  #8
Medlem
Har förmodligen flera olika anledningar. Folk insåg nån gång att det inte är vare sig nödvändigt eller hälsosamt att leva hela sitt liv baserat på vidskepelse. För det är vad religion är; vidskepelse. Skillnaden är bara att fler tror på Gud än på Jultomten.
Är tacksam för att jag växt upp i ett hem där religion inte spelade någon roll, så jag kunde bilda mig en egen uppfattning. Finns ju knappast någon normalt funtad människa som blir religiös när den har växt upp i ett sekulärt hem.
Citera
2014-11-30, 09:14
  #9
Avstängd
Religioner tappar alltid fäste förr eller senare, det är bara att följa mänsklighetens historia så är det uppenbart att det är så.
Just nu är pengar religion, dom finns inte men ändå tror folk på dom och gör nästan vad som helst för dom.
Religion (till skillnad mot andlighet) är ett styrmedel, och styrmedel har en tendens att skifta karaktär.
Citera
2014-11-30, 09:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vilken skola gick du i?
Argumentet att svenska skolor använder indoktrinering gällande ateism stöter jag ofta på - tyvärr har ingen än lyckas styrka eller förklara detta. Please do!

Det religiösa menar med "ateistisk indoktrinering" i skolan är att det nästan inte pratas om Gud alls i skolan, vilket medför att de flesta bildar en egen uppfattning om religion och Gud. Konsekvensen blir då, av uppenbara skäl, att de allra flesta blir ateister. Det är i deras värld "indoktrinering av ateism".

Jag kan inte heller minnas att någon lärare i skolan raljerade om Guds ickeexistens.
__________________
Senast redigerad av Dr.Mental 2014-11-30 kl. 09:17.
Citera
2014-11-30, 09:35
  #11
Medlem
Skulle hävda att social demokratins intåg i Sverige tryckte ut Gud ur samhället. Innan dess så har Sverige varit en av de mest religiösa länderna i världen.
Citera
2014-11-30, 10:15
  #12
Medlem
Lelianas avatar
Är Sverige så pass ateistisk? Min uppfattning är att många "tror på någonting men vet inte vad" och är spirituella i allmänhet. Har nog bara träffat en eller två som bestämt säger sig inte tro på något.

Min uppfattning är att kristendomen har mer blivit sedd som en maktapparat än en form av frihet som har då påverkat vår syn på det hela. Reformen kom inte från folket utan uppifrån, och idag när man pratar om traditionella värden med uns av religiositet i det reagerar folk att man är begränsad eller förtryckt. Att vi inte har upplevt krig där vi har lagt vår hopp och förtroende i religion har nog påverkat det hela också. Nu är det mer av en norm att inte vara religiös och vi har massvis med teknologi och media att underhålla oss själva än att sitta i tysthet och reflektera om livet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback