Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-29, 23:52
  #1
Medlem
Professor.Wers avatar
Påven inbjöds att tala i Europa parlamentet Strasbourg.

EU-parlamentets egen talman, Martin Schultz, stipulerar att EU och katolska kyrkan liknar varandra eftersom de står för värden som tolerans, respekt, jämlikhet. Sedan fortsätter han att med att säga att påven ord är viktiga att lyssna till och att de erbjuder ''råd och vägledning i en tid av förvirring''.

Är det endast jag som tycker att detta är absurt, nästan skrattretande?

Hur kan någon säga detta till en institution som försvarar homofobi, sexuellt utnyttjande av barn, förneka kvinnor abort, förbud av kondomer (''Aids är dåligt, men inte riktigt lika dåligt som kondomer''.)

För det andra, vad är det för goda, moraliska åsikter som påven kan säga som ingen annan person kan säga eller uttrycka?

Jag är själv i allmän och bred mening liberal och även om liberalism spretar i många liberaler med om att kvinnofientlighet och homofobi inte är acceptabelt. Men här kommer det intressanta: om det är en religion som står upp för dessa unkna värderingar då vill man ogärna tala om det. Se bara på de problem som finns i islam i Sverige: vi ger statliga bidrag till de unkna värderingar som predikas i moskéer - vi vet att de predikas där - samtidigt fördöms röster som Sverigedemokraterna för deras värderingar.

Varför denna respekt gentemot religionens intolerans?
__________________
Senast redigerad av Professor.Wer 2014-11-29 kl. 23:54.
Citera
2014-11-29, 23:57
  #2
Medlem
blofeld88s avatar
Lite ryggdunkningar och prat om hur jävla bra de är piggar upp. "Jerry, its not a lie if you belive in it".
Citera
2014-11-29, 23:57
  #3
Medlem
Varför tycker du om SD?
Citera
2014-11-30, 00:12
  #4
Medlem
Professor.Wers avatar
Jag gillar inte SDs politik.

Min poäng är att många liberala politiker är ryggradslösa i frågan om religion: Det är förträffligt att kritisera SD, stämpla partiet som rasistiskt, homofobiskt och dylikt på basis av deras politik. Dock ger samma politiker statliga bidrag till muslimska organisationer som, tillsammans med nazister och sekter som Jehovas onekligen tillhör de mest homofobiska rösterna i samhället - de vill ju inte ens ha homosexuella i församlingen och de sprider fördomar som ger upphov till hat. Politikerna är mjuka i tonen mot det religiösa hatet och den som påstår att Islam är en vedervärdig med unkna värderingar blir troligen kallad ''islamofob'' i dagens Sverige.
Citera
2014-11-30, 01:01
  #5
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Nuvarande påve vill verka för förändringar. Det är bra att EU för samtal med honom.

Homofober, abortmotståndare och pedofiler finns också i det sekulariserade Sverige. Har du inte sett dig omkring här på FB? Tveksam till att alla dom är religiösa eller ens oetniska svenskar...
Citera
2014-11-30, 03:42
  #6
Medlem
SleighBellss avatar
Fick ett brevutskick i form av ett mindre informationsblad i brevlådan för ett tag sedan, utdelat av någon protestant med konspirationsteorier som fick mig att småle!

I vilket fall, skribenten menade att den katolska kyrkan via EU kommer göra allt för att få tillbaka den makt den hade innan Luther kom med in i bilden och att den redan hade kommit en bit på väg genom att infiltrera vissa delar av EU,s administrativa poster. Allt var väldigt luddigt skrivet och det mesta glömdes lika snabbt som jag läst det, jag skulle kunna posta delar ur den om det är av intresse och jag lyckas hitta bladet igen.

Förövrigt är den Katolska kyrkan ett gäng burdusa översittare som ogillar oliktänkande och ser ner på kättare, deras historia äro lika läskig som nazismens under dess grymmaste stunder. Visserligen väldigt långt tillbaka men ändock, något som det oftast inte pratats om.
Citera
2014-11-30, 04:20
  #7
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Fick ett brevutskick i form av ett mindre informationsblad i brevlådan för ett tag sedan, utdelat av någon protestant med konspirationsteorier som fick mig att småle!

I vilket fall, skribenten menade att den katolska kyrkan via EU kommer göra allt för att få tillbaka den makt den hade innan Luther kom med in i bilden och att den redan hade kommit en bit på väg genom att infiltrera vissa delar av EU,s administrativa poster. Allt var väldigt luddigt skrivet och det mesta glömdes lika snabbt som jag läst det, jag skulle kunna posta delar ur den om det är av intresse och jag lyckas hitta bladet igen.

Förövrigt är den Katolska kyrkan ett gäng burdusa översittare som ogillar oliktänkande och ser ner på kättare, deras historia äro lika läskig som nazismens under dess grymmaste stunder. Visserligen väldigt långt tillbaka men ändock, något som det oftast inte pratats om.

Det skulle vara intressant att höra mer om ja. Mer från alla världsreligioners överstepräst:
Citat:
Pope Francis: “Authentic Islam and the proper reading of the Koran are opposed to every form of violence”
http://www.jihadwatch.org/2013/11/po...form-of-violen

Bakom budskapet "fredens religion", som predikas av alla eder folkvalda imamer och småpåvar, står antikrist.
Citera
2014-11-30, 05:59
  #8
Medlem
gavlips avatar
Wannebe-geniet proffessor wer har som vanligt fattat noll och ingenting. Den nya påven är en köpt sellout därför bjuder den kristendomshatande juden Schultz in påven till eu-parlamentet.
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Jag är själv i allmän och bred mening liberal och även om liberalism spretar i många liberaler med om att kvinnofientlighet och homofobi inte är acceptabelt. Men här kommer det intressanta: om det är en religion som står upp för dessa unkna värderingar då vill man ogärna tala om det. Se bara på de problem som finns i islam i Sverige: vi ger statliga bidrag till de unkna värderingar som predikas i moskéer - vi vet att de predikas där - samtidigt fördöms röster som Sverigedemokraterna för deras värderingar.

Varför denna respekt gentemot religionens intolerans?

Du blir bara konfunderad för du är en kretin som har inte fattat ett smack. Bygger man sin verklighetsbild på fria fantasier så är det lätt att det uppstår inkonsekvens och disharmoni mellan de olika stolligheterna som man tror på.
__________________
Senast redigerad av gavlip 2014-11-30 kl. 06:05.
Citera
2014-11-30, 19:28
  #9
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nokings
Varför tycker du om SD?

Skärp dig för helvete. Det finns faktiskt SD-fria trådar. Som denna. Och ett helt jävla SD-forum.

On topic- Humor att påven kritiserade EU:s institutioner som gamla och i otakt med tiden. Ingen självkritik där inte från Heliga stolens företrädare.
Citera
2014-11-30, 20:06
  #10
Moderator
vfs avatar
Politik - Utrikes --> EU
/Moderator
Citera
2014-12-05, 10:05
  #11
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Jag gillar inte SDs politik.

Min poäng är att många liberala politiker är ryggradslösa i frågan om religion: Det är förträffligt att kritisera SD, stämpla partiet som rasistiskt, homofobiskt och dylikt på basis av deras politik. Dock ger samma politiker statliga bidrag till muslimska organisationer som, tillsammans med nazister och sekter som Jehovas onekligen tillhör de mest homofobiska rösterna i samhället - de vill ju inte ens ha homosexuella i församlingen och de sprider fördomar som ger upphov till hat. Politikerna är mjuka i tonen mot det religiösa hatet och den som påstår att Islam är en vedervärdig med unkna värderingar blir troligen kallad ''islamofob'' i dagens Sverige.

+1 på detta

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nuvarande påve vill verka för förändringar. Det är bra att EU för samtal med honom.

Homofober, abortmotståndare och pedofiler finns också i det sekulariserade Sverige. Har du inte sett dig omkring här på FB? Tveksam till att alla dom är religiösa eller ens oetniska svenskar...

Sant, men de är inte organiserade på samma sätt och åtnjuter inte statsbidrag. Varför ska staten ge bidrag till kyrkor, moskéer etc. och deras organisationer egentligen? Skulle kunna köpa att kyrkan skulle få bidrag för att bevara kulturarvet, underhåll för gamla kyrkor och så, om de inte var så jävla rika som de ändå är.
Citera
2014-12-06, 19:38
  #12
Medlem
Påven gick nyligen ut och talade emot homofobi - att alla är vi Guds barn och ska behandlas på samma sätt. Att vi är skapade på ett visst sätt som förutsätter en kvinna och en man för förökning är en annan punkt - man kan inte uppmuntra till ett självdestruktivt beteende för mänskligheten men som Påven säger så måste man acceptera att defekter existerar överallt och det är ingen ursäkt till förföljelse.

Sexuellt utnyttjande av barn är förbjudet och straffas. Att det finns vissa församlingar som döljer det beror mer på dem, men både offentligt och internt straffas dessa brottslingar från de högsta leden.

Rätt till abort är inget vida känt som en given rättighet. Finns ett antal medlemmar i EU som förbjuder det, länder har olika definitioner på mord, dråp, vållande till annans död osv.

Nyttjande av kondomer har en större mening än det synliga - det uppmuntrar till ett förhöjande av egot genom ett konstant fokus på ens egna njutning, minskat grupptänkande och empati, går emot evolutionens/Guds vilja om förökning. Inget förbud gäller men det ses som en synd.

Ingen har rätt i frågor - allt observeras och diskuteras endast från ens egna synvinkel som konstant förändras av händelser och miljön.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback