Citat:
Ursprungligen postat av
Isnatt
Förut i alla fall kunde man ringa från en telefonkiosk och låta mottagaren betala. Har för mig att man ringde ett visst nummer och så fick man prata med en kvinna som tog emot samtalet och så vidarekopplades det om mottagaren accepterade samtalet. Känns stenålders, men det var nog inte mer än 15-17 år sen.
Ett tips är att inte svara om man inte känner igen numret och att sen googla numret för att se vad det är för nåt. Är det nåt skit så kan man ju blocka numret i iphone.
Ja det kallades Collect call man ringde ett speciellt nummer och kvinnan (oftas kvinnor) kontaktade sedan mottagaren av eventuellt samtal, accepterade mottagaren att betala för samtalet och om han/hon önskade tala med uppringaren så kopplades samtalet fram.
Jag tror att detta fungerade enbart på fast telefoni och för övrigt var mobil väldigt ovanligt på den tiden.
Här var det ju inte frågan om några bedrägeriförsök utan vad mottagaren fick betala var samtalskostnaden vilken blev en aning dyrare då telebolaget gjort en extra insats.
Jag tror till och med att man kan göra ett sådant samtal ännu idag, dock så verkar det onödigt att strula med detta.