• 1
  • 2
2014-11-29, 21:59
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Kolla själv:
http://www.1800reverse.com.au/8000-reverse.aspx

Inget konstigt alls.
Visst, det är en amerikansk tjänst, men det finns ju tjänster i andra länder som tillåter internationella Collect Call.

Jo jag såg din länk "PAGE NOT FUND" vad kan det bero på.
Citera
2014-11-29, 22:12
Det är så jävla enkelt att det finns ingen funktion i det svenska mobilnätet som gör det möjligt att debitera när man svarar på ett samtal
Är man sedan så jävla dum att man ringer upp numret, får man allt skylla sig själv.
Citera
2014-11-29, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oscarlundgren
Riktnumren ovan är helt vanliga svenska riktnummer, närmare bestämt Örebro, Östersund, Uppsala och Karlstad. Callcenter med underbetalda ungdomar som ska försöka prångla på dig saker finns över hela landet. Skaffa en hemförsäkring och sluta vara en konspirationsteoretiker.

Haha ok, det var dåligt kollat av mig. Hemförsäkring har jag så kanske ska sluta oroa mig
Citera
2014-11-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
Stämmer inte. Skurkarna är före dig.

Inte så länge sedan hände detta. Både SVT & Aftonbladet skrev om det och varnade angående numret.

Det handlade om att datorn ringde upp från något skumt land till folk i Sthm och lite här och var. Svarade man så vips var 300kr borta.

Skurkarna ringde även mig men jag svarar aldrig om jag ser skumt nr på displayen. Är det viktigt så skriv e-mail eller skicka sms eller låt bli

Intressant. Skulle vara nice att skapa en tråd om alla nummer som man inte ska svara på. Om man inte räknar med alla försäljare. Men jag kanske oroar mig för mkt...
Citera
2014-11-29, 22:34
Medlem
Citat:
Det går att debitera vid svar.
Kallas för "Collect call". - samtal "Mottagaren betalar".
Ringer man från ett betalnummer så kan det bli dyrt för den som svarar. Pengarna landar givetvis i fickan på den som "äger" betalnumret.

Normalt sett skall det tillfrågas om motparten godkänner samtalet först. Ansvaret på detta ligger på uppringande parts operatör.
Det betyder att någon i något oseriöst land, kan skaffa ett betalnummer och collect-call-avtal, hos en oseriös operatör, och ringa runt och håva in cash hos folk.
De svenska operatörerna kan inget göra annat än att fakturera vidare samtalet till kund.
Vissa svenska operatörer väljer dock att svälja kostnaden helt för alla collect-calls från vissa oseriösa länder där det inte tillfrågas om godkännelse. Vissa andra operatörer blockerar alla samtal från vissa länder tillfälligt under större bedrägerihärvor.

2 sätt att stoppa detta på:
ett: Ha ett kontantkort med max runt 100 kr laddat. Då om du svarar, kommer samtalet läggas på så fort det inte finns pengar. Är det så att det är ett "single charge"-samtal där du debiteras per mottaget samtal, säg 300 kr, då kommer samtalet läggas på direkt du svarar.

två (om du har abb): INTE svara från utländska nummer, och INTE svara på nummer som börjar på 09*. Ej heller svara på nummer kortare än 6 siffror eller "Hemligt/Okänt nummer". (om det inte är internsamtal via jobbmobilen eller liknande).

Grymt
Citera
2014-11-29, 23:18
Medlem
Isnatts avatar
Förut i alla fall kunde man ringa från en telefonkiosk och låta mottagaren betala. Har för mig att man ringde ett visst nummer och så fick man prata med en kvinna som tog emot samtalet och så vidarekopplades det om mottagaren accepterade samtalet. Känns stenålders, men det var nog inte mer än 15-17 år sen.
Ett tips är att inte svara om man inte känner igen numret och att sen googla numret för att se vad det är för nåt. Är det nåt skit så kan man ju blocka numret i iphone.
Citera
2014-11-30, 10:38
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Förut i alla fall kunde man ringa från en telefonkiosk och låta mottagaren betala. Har för mig att man ringde ett visst nummer och så fick man prata med en kvinna som tog emot samtalet och så vidarekopplades det om mottagaren accepterade samtalet. Känns stenålders, men det var nog inte mer än 15-17 år sen.
Ett tips är att inte svara om man inte känner igen numret och att sen googla numret för att se vad det är för nåt. Är det nåt skit så kan man ju blocka numret i iphone.

Ja det kallades Collect call man ringde ett speciellt nummer och kvinnan (oftas kvinnor) kontaktade sedan mottagaren av eventuellt samtal, accepterade mottagaren att betala för samtalet och om han/hon önskade tala med uppringaren så kopplades samtalet fram.
Jag tror att detta fungerade enbart på fast telefoni och för övrigt var mobil väldigt ovanligt på den tiden.

Här var det ju inte frågan om några bedrägeriförsök utan vad mottagaren fick betala var samtalskostnaden vilken blev en aning dyrare då telebolaget gjort en extra insats.

Jag tror till och med att man kan göra ett sådant samtal ännu idag, dock så verkar det onödigt att strula med detta.
Citera
2014-11-30, 11:48
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Kolla själv:
http://www.1800reverse.com.au/8000-reverse.aspx

Inget konstigt alls.
Visst, det är en amerikansk tjänst, men det finns ju tjänster i andra länder som tillåter internationella Collect Call.
Du glömmer att lagstiftningen skiljer sig mellan olika länder när det kommer till detta. Har du en källa som visar att det enligt svensk lag är möjligt att debitera vid svar?
Citera
2014-11-30, 16:18
Medlem
sebnies avatar
Finns inget i lagen som hindrar det. Har du avtalat med operatör att debitering får ske vid svar så får debitering ske vid svar.
Samma när du tar med mobilen utomlands, då får du ju också betala om du svarar.

Så infrastrukturen för att debitera vid svar finns ja.

Vad jag syftar på, är att dessa bedrägeriförsök där det debiteras vid svar, TEKNISKT SETT, är collect call, men där samtalet kopplas fram utan att operatören först ringer upp dig och frågar om lov.

Detta ansvar ligger på uppringande operatör och inte mottagande operatör.
Anledningen till att det ligger på uppringande operatör är att mottagande operatör annars hade kunnat vägra betala med hänvisningen att mottagaren inte godkände samtalet.

Det är därför det är vanligt att oseriösa aktörer, skaffar betalnummer, för att sedan ringa collect FRÅN dessa, via en oseriös operatör som INTE frågar om lov innan de kopplar collect.
Citera
2014-11-30, 16:24
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Finns inget i lagen som hindrar det. Har du avtalat med operatör att debitering får ske vid svar så får debitering ske vid svar.
Samma när du tar med mobilen utomlands, då får du ju också betala om du svarar.

Så infrastrukturen för att debitera vid svar finns ja.

Vad jag syftar på, är att dessa bedrägeriförsök där det debiteras vid svar, TEKNISKT SETT, är collect call, men där samtalet kopplas fram utan att operatören först ringer upp dig och frågar om lov.

Detta ansvar ligger på uppringande operatör och inte mottagande operatör.
Anledningen till att det ligger på uppringande operatör är att mottagande operatör annars hade kunnat vägra betala med hänvisningen att mottagaren inte godkände samtalet.

Det är därför det är vanligt att oseriösa aktörer, skaffar betalnummer, för att sedan ringa collect FRÅN dessa, via en oseriös operatör som INTE frågar om lov innan de kopplar collect.
Om man gör upp ett avtal som förbjuder debitering vid uppringning så går det ju inte att debitera dig för samtalet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in