• 1
  • 2
2014-11-29, 16:40
Medlem
Jag har lite funderingar kring om det går att bli av med pengar från mobilen, genom att endast svara i telefon vid ett visst samtal?

Ofta så ringer olika nummer till mig och så fort jag svarar läggs det på. Är det något sånt som kan vara misstänkt?

När de ringer från andra sidan jordklotet lägger jag ju bara på, men är det något som kan hända bara av att jag svarar?

Sedan, OM det kan dras pengar eller liknande av att svara, finns det vissa nummer som man ska "akta sig för"? Har en kompis som aldrig svarar om numret inte är känt, men då kan man ju missa många viktiga samtal tänker jag.
Riktnummer som är på 3 siffror ( typ 019, 063, 018, 054) brukar jag inte svara på, är det feltänkt?

Om det är fel forum, säg gärna var det borde vara istället.
Citera
2014-11-29, 16:42
Bannlyst
Ge fan i att svara om du inte har numret i din telefonbok. Alternativt kan du installera TrueCaller.
Citera
2014-11-29, 17:08
Medlem
Brokenbacks avatar
Man kan inte bli debiterad för att svara. Dock om du ringer tillbaka.
Citera
2014-11-29, 17:27
Medlem
oscarlundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agrud
Jag har lite funderingar kring om det går att bli av med pengar från mobilen, genom att endast svara i telefon vid ett visst samtal?

Ofta så ringer olika nummer till mig och så fort jag svarar läggs det på. Är det något sånt som kan vara misstänkt?

När de ringer från andra sidan jordklotet lägger jag ju bara på, men är det något som kan hända bara av att jag svarar?

Sedan, OM det kan dras pengar eller liknande av att svara, finns det vissa nummer som man ska "akta sig för"? Har en kompis som aldrig svarar om numret inte är känt, men då kan man ju missa många viktiga samtal tänker jag.
Riktnummer som är på 3 siffror ( typ 019, 063, 018, 054) brukar jag inte svara på, är det feltänkt?

Riktnumren ovan är helt vanliga svenska riktnummer, närmare bestämt Örebro, Östersund, Uppsala och Karlstad. Callcenter med underbetalda ungdomar som ska försöka prångla på dig saker finns över hela landet. Skaffa en hemförsäkring och sluta vara en konspirationsteoretiker.
Citera
2014-11-29, 19:35
Citat:
Ursprungligen postat av agrud

Som tidigare säger du kan ALDRIG bli debiterad genom att du svarar på ett samtal,däremot ring aldrig upp numret.
Oftas eller alltid är det någon som vill sälja något "skit" till dig så har du lust svara och be dem dra dit pepparn växer.
Citera
2014-11-29, 19:49
Medlem
Benziinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Man kan inte bli debiterad för att svara. Dock om du ringer tillbaka.

Stämmer inte. Skurkarna är före dig.

Inte så länge sedan hände detta. Både SVT & Aftonbladet skrev om det och varnade angående numret.

Det handlade om att datorn ringde upp från något skumt land till folk i Sthm och lite här och var. Svarade man så vips var 300kr borta.

Skurkarna ringde även mig men jag svarar aldrig om jag ser skumt nr på displayen. Är det viktigt så skriv e-mail eller skicka sms eller låt bli
Citera
2014-11-29, 20:33
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina

Inte så länge sedan hände detta. Både SVT & Aftonbladet skrev om det och varnade angående numret.

Det handlade om att datorn ringde upp från något skumt land till folk i Sthm och lite här och var. Svarade man så vips var 300kr borta.

Skurkarna ringde även mig men jag svarar aldrig om jag ser skumt nr på displayen. Är det viktigt så skriv e-mail eller skicka sms eller låt bli

vad händer om de ringer och man har kontantkort med 0 kr?
Citera
2014-11-29, 20:46
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina

Du är helt enkelt dåligt upplyst, det finns ingen möjlighet att göra en debitering hos abbonent som enbart besvarar ett samtal
Citera
2014-11-29, 20:48
Citat:
Ursprungligen postat av saso
vad händer om de ringer och man har kontantkort med 0 kr?

Det finns inga pengar att sno vid det tillfället, hade du haft abonemang har det det inte gått heller.
Citera
2014-11-29, 20:59
Medlem
sebnies avatar
Det går att debitera vid svar.
Kallas för "Collect call". - samtal "Mottagaren betalar".
Ringer man från ett betalnummer så kan det bli dyrt för den som svarar. Pengarna landar givetvis i fickan på den som "äger" betalnumret.

Normalt sett skall det tillfrågas om motparten godkänner samtalet först. Ansvaret på detta ligger på uppringande parts operatör.
Det betyder att någon i något oseriöst land, kan skaffa ett betalnummer och collect-call-avtal, hos en oseriös operatör, och ringa runt och håva in cash hos folk.
De svenska operatörerna kan inget göra annat än att fakturera vidare samtalet till kund.
Vissa svenska operatörer väljer dock att svälja kostnaden helt för alla collect-calls från vissa oseriösa länder där det inte tillfrågas om godkännelse. Vissa andra operatörer blockerar alla samtal från vissa länder tillfälligt under större bedrägerihärvor.

2 sätt att stoppa detta på:
ett: Ha ett kontantkort med max runt 100 kr laddat. Då om du svarar, kommer samtalet läggas på så fort det inte finns pengar. Är det så att det är ett "single charge"-samtal där du debiteras per mottaget samtal, säg 300 kr, då kommer samtalet läggas på direkt du svarar.

två (om du har abb): INTE svara från utländska nummer, och INTE svara på nummer som börjar på 09*. Ej heller svara på nummer kortare än 6 siffror eller "Hemligt/Okänt nummer". (om det inte är internsamtal via jobbmobilen eller liknande).
Senast redigerad av sebnie 2014-11-29 kl. 21:07.
Citera
2014-11-29, 21:06
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det går att debitera vid svar.
Kallas för "Collect call". - samtal "Mottagaren betalar".
Ringer man från ett betalnummer så kan det bli dyrt för den som svarar. Pengarna landar givetvis i fickan på den som "äger" betalnumret.

Normalt sett skall det tillfrågas om motparten godkänner samtalet först. Ansvaret på detta ligger på uppringande parts operatör.
Det betyder att någon i något oseriöst land, kan skaffa ett betalnummer och collect-call-avtal, hos en oseriös operatör, och ringa runt och håva in cash hos folk.
De svenska operatörerna kan inget göra annat än att fakturera vidare samtalet till kund.
Vissa svenska operatörer väljer dock att svälja kostnaden helt för alla collect-calls från vissa oseriösa länder där det inte tillfrågas om godkännelse. Vissa andra operatörer blockerar alla samtal från vissa länder tillfälligt under större bedrägerihärvor.

2 sätt att stoppa detta på:
ett: Ha ett kontantkort med max runt 100 kr laddat. Då om du svarar, kommer samtalet läggas på så fort det inte finns pengar. Är det så att det är ett "single charge"-samtal där du debiteras per mottaget samtal, säg 300 kr, då kommer samtalet läggas på direkt du svarar.

två (om du har abb): INTE svara från utländska nummer, och INTE svara på nummer som börjar på 09*. Ej heller svara på nummer kortare än 6 siffror. (om det inte är internsamtal via jobbmobilen eller liknande).

Jo jag ser att här finns det ännu en Herre som har dålig koll på mobiltelefonin.
Citera
2014-11-29, 21:09
Medlem
sebnies avatar
Kolla själv:
http://www.1800reverse.com.au/8000-reverse.aspx

Inget konstigt alls.
Visst, det är en amerikansk tjänst, men det finns ju tjänster i andra länder som tillåter internationella Collect Call.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in