Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-19, 11:08
  #25
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Ni andra som skrivit tidigare, sitter ni kvar eller har ni avyttrat?

Sitter kvar Tur det. Verkar gå bra nu, rapporten säger starkaste siffrorna på länge. 60 spänn x2 och redan beslutad för oktober. YOC:en inte att leka med sett till de nivåer den låg på som lägst. Grattis till alla er som vågade hoppa på!
Citera
2017-05-20, 08:43
  #26
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Sitter kvar Tur det. Verkar gå bra nu, rapporten säger starkaste siffrorna på länge. 60 spänn x2 och redan beslutad för oktober. YOC:en inte att leka med sett till de nivåer den låg på som lägst. Grattis till alla er som vågade hoppa på!


Fan va gött! Samma här. Nästa utdelning har jag gått 100% på gav bara genom utdelningar
Ska bli intressant att se hur de planerar IPO:n nu. Har inte riktigt satt mig in i hur det skulle gå till för oss som är pref ägare, men det stod ju nått om att om man konverterar så får man 23% rabatt osv osv. Kan bli intressant hur som helst.
Citera
2017-09-29, 12:20
  #27
Medlem
rolemodels avatar
Nån här som är kvar eller köpt nu inför stundande notering?

Spännande tider. Ni som har ägt en tid, kommer ni anmäla ert innehav till konvertering eller lösa in?

Edit: https://www.avanza.se/placera/pressm...tamaktier.html
Citera
2017-10-01, 09:36
  #28
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Nån här som är kvar eller köpt nu inför stundande notering?

Spännande tider. Ni som har ägt en tid, kommer ni anmäla ert innehav till konvertering eller lösa in?

Edit: https://www.avanza.se/placera/pressm...tamaktier.html

Brukar man inte få meddelande om sådant från Avanza? Inte fått något nämligen; har du?

Det finns jättemånga stamaktier på börsen jag jättegärna skulle ha i min evighetsportfölj, men är inte säker på att Ferronordic är en av dem. Säger inte att så inte är fallet, men har inte tagit ställning. Får det iaf till att deras erbjudande är "värt" 1309 kr per pref givet 150 kr per stamaktie att jämföra med inlösenkursen 1200 kr per pref respektive dagskurs på 1285 kr.

Vet du vad de ska använda pengarna till emissionen från? Luktar det inlösen? Skulle förstås helst se att preffarna ligger där de ligger, men gissar att det snart endera blir inlösen eller "frivilligt byte" mot nya preffar som ger 7% istället?
Citera
2022-01-14, 14:28
  #29
Medlem
jnilssons avatar
Stamaktie numera. Tråden kanske kan döpas om? (edit: Oops, ser att tråden inte var under Aktier)

Har hur som helst handlats ner kraftigt senaste veckan. Det ser jag som omotiverat då företaget har låg skuldsättning och tjänar på råvaruboomen i Ryssland. Vinst/aktie förra helåret kommer vara runt 24 kr. Med kurs 308 blir det bakåtblickande p/e 13.
Citera
2022-01-17, 10:29
  #30
Medlem
jnilssons avatar
Ner ytterligare 10% idag på morgonen.

P/E 12 för ett företag med årlig försäljningstillväxt på 50% och vinsttillväxt på 25% senaste 5 åren.

Rysslands-/sanktionsoro?
Citera
2022-01-17, 12:16
  #31
Medlem
jnilssons avatar
AVA och NON största nettosäljare. Det är där de största omvärldsexperterna sitter...
Citera
2022-01-17, 14:25
  #32
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Ner ytterligare 10% idag på morgonen.

P/E 12 för ett företag med årlig försäljningstillväxt på 50% och vinsttillväxt på 25% senaste 5 åren.

Rysslands-/sanktionsoro?

AP4 som tog en stor blankposse i mellandagarna och fullständigt vräker ut ferronordicaktier på marknaden kanske?
Citera
2022-01-17, 17:29
  #33
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
AP4 som tog en stor blankposse i mellandagarna och fullständigt vräker ut ferronordicaktier på marknaden kanske?


Och dessutom gör det med bulvaner som har konto på AVA och NON.
Citera
2022-01-18, 09:24
  #34
Medlem
Det verkar väl närmast uppenbart att det är rädsla för konflikt och framförallt rädsla för vilka sanktioner som kan komma att drabba Ryssland från Väst om inte situationen deeskaleras.

Ferro har idag all vinst från CIS och det är där affären ligger för bolaget. Även om man på senare år breddat verksamheten något mot Europa och den tyska marknaden, är det både en bråkdel av verksamheten i Ryssland men framförallt inte lönsamt i dagsläget och sannolikt på lite längre sikt också lägre lönsamhet än det man kunnat uppvisa i Ryssland under senare år.

Risken i Ferro har markant ökat sista tiden. Skulle riktigt tunga sanktioner komma på plats, hotar det hela företagets överlevnad som jag ser det och då är förstås nedsidan 100% i aktien. Putin verkar helt opålitlig och uppenbarligen lever vi (väst) med en helt annan världsbild än de.

Svårt läge, jag har haft ett hyggligt innehav i Ferronordic sedan ett par år tillbaka och är riktigt nöjd med företagets operativa utveckling och ledningens strategier. Men det här ligger utanför ledningens och företagets kontroll och är nu en överhängande risk.
Citera
2022-01-18, 11:21
  #35
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Det verkar väl närmast uppenbart att det är rädsla för konflikt och framförallt rädsla för vilka sanktioner som kan komma att drabba Ryssland från Väst om inte situationen deeskaleras.
Ja. Det makabra är att ATH sattes för mindre än två veckor sedan när konflikten redan var känd. Det var när Pride-försvaret steg i land på Gotland som småspararna blev knäsvaga.

Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Risken i Ferro har markant ökat sista tiden. Skulle riktigt tunga sanktioner komma på plats, hotar det hela företagets överlevnad som jag ser det och då är förstås nedsidan 100% i aktien.
Då skulle väst plocka bort 12% av världens oljeproduktion och 20% av gasproduktionen. Vill man ha olja och gas till 50% högre pris är det fritt fram. Ryssland har heller inte råd med det, så det troliga är därför fortsatt muskelspel på båda sidor och ett status quo som lugnar ner sig.

Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Putin verkar helt opålitlig och uppenbarligen lever vi (väst) med en helt annan världsbild än de.
Ja, det är den bild som SVT, New York Times, CNN, etc. ger. Jag uppmanar alla att gå direkt till hästens mun, lyssna på vad Putin sagt i olika sammanhang och själv bilda sig en uppfattning. Den som lyssnade till tal av Donald Trump och sedan läste rubrikerna i MSM kunde inte annat än skratta åt förvanskningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Svårt läge, jag har haft ett hyggligt innehav i Ferronordic sedan ett par år tillbaka och är riktigt nöjd med företagets operativa utveckling och ledningens strategier. Men det här ligger utanför ledningens och företagets kontroll och är nu en överhängande risk.
Well, det man kan se är att AVA och NON nettosäljer. MSE, MLEX, UBS, JPAG, etc. nettoköper.

Antingen har Palestinavännen/malajen/vapenvägraren Hultqvist och SVT-tittarna rätt eller så har europeiska investeringsbanker det. :-)

Den som vill hedga kan ta position i olja. Jag råkar ha det sedan tidigare.
Citera
2022-01-19, 11:23
  #36
Medlem
jnilssons avatar
Intervju av East Capitals förvaltningschef inifrån Ryssland. Lite mer sans och balans än SVT...
https://www.di.se/ditv/borskoll/ryss...m-situationen/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback