2014-11-27, 19:15
Medlem
MaryBoleyns avatar
Hej alla! Kanske ni kan hjälpa mig lite.

Det började med att jag igår tidigt på kvällen fick ont i högra sidan av magen, nere vid höften typ. Ja, blindtarmen tänker ni säkert på nu!

Sedan lite senare på kvällen så gick den smärtan över men istället började min mage kännas svullen och obehaglig. Det känns så nu fortfarande och har gjort hela dagen. Det gör inte jätteont liksom och jag vet att jag haft den här känslan i magen förut i mitt liv, det kanske är det här som folk kallar 'uppblåst mage'?
Men när jag skulle sätta på mig byxor idag så gjorde det ont i högra delen av magen när jag lyfte mitt högra ben. Gör fortfarande ont när jag lyfter på benet. Detta är också ett tecken på blindtarmsinflammation.

Har läst om det nu och många symptom fattas, jag känner mig t.ex inte febrig och jag har inte tappat aptiten! Är också säker på att jag inte är gasig i magen.

Är det här tecken på blindtarmsinflammation? Är det så här det känns innan blindtarmen spricker och den extrema smärtan kommer?

Är tacksam för svar!
Senast redigerad av MaryBoleyn 2014-11-27 kl. 19:20.
Citera
2014-11-27, 19:19
Medlem
Din beskrivning låter som blindtarm oc man behöver inte ha alla symtomen.
Ring läkare
Citera
2014-11-27, 19:36
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
När jag hade blindtarmsinflammation så var smärta i buken det ända symtom jag hade, ingen nedsatt aptit eller feber, bara buksmärtor. Ingen extrem smärta heller, men iaf så pass att den inte gick att ignorera.
Citera
2014-11-27, 23:29
Medlem
drArsMoriendis avatar
Smärtan lokalt på höger sida är ett avancerat symptom. Normalt brukar man få en ospecific smärta generellt i buken först, som sedan anhopas nere på höger sida av buken. Anledningen för det är att när blindtarmsbihanget självt är inflammerat känns det diffust för smärtsensoriken sitter inte tätt där. När den sväller och irriterar bukväggen kommer den knivskarpa smärtan nere på höger sida. Det symptomet är därför sällan det första du upplever.

Sedan är smärta vid benlyft lite ospecifikt beskrivet. Om smärtan kommer i buken när du böjer benet långt upp mot buken är det kopplat till blindtarmen; om det är så att smärtan sitter vid höften och gör ont när du går sitter problemet nog i närheten av höftleden.

Om du är osäker på om du kan bedöma dina symptom så kan du få en läkare att titta på dig. Läkaren kommer då även bedöma om du har en infektion och känna/lyssna på buken.
Citera
2014-11-27, 23:45
Medlem
MaryBoleyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
Smärtan lokalt på höger sida är ett avancerat symptom. Normalt brukar man få en ospecific smärta generellt i buken först, som sedan anhopas nere på höger sida av buken. Anledningen för det är att när blindtarmsbihanget självt är inflammerat känns det diffust för smärtsensoriken sitter inte tätt där. När den sväller och irriterar bukväggen kommer den knivskarpa smärtan nere på höger sida. Det symptomet är därför sällan det första du upplever.

Sedan är smärta vid benlyft lite ospecifikt beskrivet. Om smärtan kommer i buken när du böjer benet långt upp mot buken är det kopplat till blindtarmen; om det är så att smärtan sitter vid höften och gör ont när du går sitter problemet nog i närheten av höftleden.

Om du är osäker på om du kan bedöma dina symptom så kan du få en läkare att titta på dig. Läkaren kommer då även bedöma om du har en infektion och känna/lyssna på buken.

Det onda jag har är inte knivskarp. Är en obehaglig känsla i hela magen fortfarande, från ovanför naveln ner till magen vid höftområdet. Känner mig proppfull i magen men jag har verkligen inte tappat aptiten.
Och när jag lyfter högerbenet så är det inte benet eller höften som gör ont utan det känns som att innehållet i magen på högersidan trycks upp typ. Väldigt obehagligt. Det känns inte ens i närheten så när jag provar att göra samma sak med vänsterbenet.

Du verkar kunnig och finns det något annat som det kan vara förutom blindtarmen?
Är det inte borta imorgon så går jag till vårdcentralen.
Citera
2014-11-27, 23:48
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Jag gick med blindtarmsimflamation i ca 6 månader innan jag fattade vad det var, de enda symptomen jag kände smärtor precis som du beskriver. Dock inte konstant utan till och från.
Citera
2014-11-27, 23:51
Medlem
MaryBoleyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Jag gick med blindtarmsimflamation i ca 6 månader innan jag fattade vad det var, de enda symptomen jag kände smärtor precis som du beskriver. Dock inte konstant utan till och från.

Oj, i 6 månader?! Är det ens möjligt att gå med det så länge utan att det blir akut?
Ja varningsklockorna ringer ju. Får nog gå till vårdcentralen.
Citera
2014-11-28, 00:10
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryBoleyn
Oj, i 6 månader?! Är det ens möjligt att gå med det så länge utan att det blir akut?
Ja varningsklockorna ringer ju. Får nog gå till vårdcentralen.

Ja tydligen... Men sen när dom öppnade upp mig så var det tydligen lite småalvarligt med en massa var och andra nasty saker. Dock så opererades jag inte på en gång utan dagen efter. Kom in runt 12 på natten och opererades på dagen efteråt så antar att det inte var så farligt ändå.
Citera
2014-11-28, 00:11
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryBoleyn
Det onda jag har är inte knivskarp. Är en obehaglig känsla i hela magen fortfarande, från ovanför naveln ner till magen vid höftområdet. Känner mig proppfull i magen men jag har verkligen inte tappat aptiten.
Och när jag lyfter högerbenet så är det inte benet eller höften som gör ont utan det känns som att innehållet i magen på högersidan trycks upp typ. Väldigt obehagligt. Det känns inte ens i närheten så när jag provar att göra samma sak med vänsterbenet.

Du verkar kunnig och finns det något annat som det kan vara förutom blindtarmen?
Är det inte borta imorgon så går jag till vårdcentralen.
Det går inte att bedöma utan ett faktiskt läkarmöte vad det skulle tänkas vara, men om det inte är en blindtarmsinflammation kan man tänka sig förstoppning, svullna lymfkörtlar i buken (lymfadenit), Chrons sjukdom (en sorts av IBD), gallsten eller (om du är kvinna) gynekologiska orsaker, för att bara nämna några.

Det är klokt av dig att gå och uppsöka läkare om det inte går över i det närmaste. Ibland kan man vara relativt opåverkad av en blindtarmsinflammation och du vill helst se att det går över.

Citat:
Det kan mycket väl stämma. Vissa kan få flera inflammationer på rad och efter ett tag kan blindtarmsbihanget bli riktigt inflammationsbenäget (som en ond spiral). Blindtarmsinflammationer går i de flesta fall ändå över av sig själv (även om det är bra att få dem under uppsikt utifall man behöver dra det till operation). Du kan då ha haft flera akuta episoder på följd, men det är otroligt att du skulle ha vad man normalt kallar en blindtarmsinflammation konstant i 6 månaders tid.
Citera
2014-11-28, 00:21
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Ja tydligen... Men sen när dom öppnade upp mig så var det tydligen lite småalvarligt med en massa var och andra nasty saker. Dock så opererades jag inte på en gång utan dagen efter. Kom in runt 12 på natten och opererades på dagen efteråt så antar att det inte var så farligt ändå.
Jag vet självklart inte hur de resonerade, men det är möjligt att just för att du var så benägen att återfå blindtarmsinflammationen bestämde de sig för att operera även om det inte var akut fara för att tarmen skulle spricka just där och då.
Citera
2014-11-29, 08:07
Medlem
När jag fick det , så börja det på kvällen med magkatarr smärta mitten av magen, samma värk hela natten svagt malande värk men jag kände direkt att detta inte var ngt som var rätt,åkte in till akuten på morgonen och gjorde massa tester, blodprover påvisade en tendens till infektion i kroppen, men inget som peka direkt på blindtarm även då 2 av 4 läkare/kirurger trodde det, åkte hem men efter ca 3 timmar valde jag och lägga in mig
Efter ytterligare 12 timmar börja smärtan flytta sig mot sidan efter 15 timmar hade jag sådan smärta att jag inte visste vad jag skulle göra, då kom en kirurg in och rita på
Magen och sa jag skulle sprita mig jag kunde inte ens typ gå ännu mindre tvätta benen är även rädd för att bli sövd och drog ut på allt i det längsta men sedan gixa jag inte mera och sket i om jag skulle avlida under narkos bara jag blev av med smärtan.
Min blindtarm sprack just före operationen
Så jag fick ligga kvar i 4 dagar med feta antibiotika sprutor var 8 timma i blodet.
Och dagen/na efter var det en annan smärta som kom,den alla vet om som gjort denna operetaionen värken som strålar ut i axlarna fy fan vilken olidlig smärta....och buksmärtorna vid det sista vid varje kissrunda i ca 1 månad, eller smärtan i magmuskelaturen när man suttit och skall resa sig, men nu 5 månader senare är jag fullt återställd, men tog 3 månader innan jag kände mig som vanlig i muskelaturen osv.

Men det som gäller är dra inte ut på det åk in direkt, detta är farliga saker och brister det som i mitt fall så blir det mer komplicerat..
Citera
2014-12-01, 17:14
Medlem
MaryBoleyns avatar
Kan nu uppdatera lite att jag aldrig gick till vårdcentralen eftersom jag började känna mig bättre för några dagar sen, och nu några dagar senare så är smärtan borta.
Dock så känner jag fortfarande lite av den obehagliga känslan i magen när jag lyfter högerbenet.
Jag vet inte, men kanske jag hade en så kallad dold förstoppning.
Märkligt i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in