• 1
  • 2
2014-11-27, 17:24
Medlem
Skrev först ett långt inlägg där jag förklarade bakgrunden till allt, men jag insåg att alla inte är intresserade av det så jag har gömt själva historian bakom allt i spoilern för den som vill veta allt.

Jag har med start i januari det här året gått från att vara killen som har lätt för det mesta i livet till att ha problem med att ens starta diskmaskinen och laga lite mat. Jag har ingen motivation till någonting längre, jag jobbar inte och söker inte ens jobb, har jobbat totalt fyra månader under hela året. Skickar inte in någon rapport till AF för jag känner att jag skäms för mycket och har ingenting att skriva. Anmälde mig till högskoleprovet och betalade men gick aldrig dit och gjorde det.
Och det absolut värsta är jag bor hemma hos mina föräldrar. Fast jag är inte så gammal så det är inget konstigt med att jag fortfarande gör det, men det äter upp mig inombords att jag gör det när jag tänker på hur bra mitt liv såg ut för ett år sedan.
Jag kan sova 7-10 timmar på en natt och ändå vara utmattad hela dagen. Jag har tappat all tidsuppfattning och planering. Jag vet ärligt talat inte vad jag gör på dagarna, jag rör inte ens datorn så jag är inte fast vid något spel eller dylikt. Jag är helt enkelt helt omotiverad till precis allt. På helgerna så super jag, har nog druckit 90% av alla helgerna under hela året, jag super för att glömma hur mycket jag hatar mig själv.
Jag vet inte vem jag är längre, och det läskigaste är att jag inte vet varför det blev såhär.
Den enda aktivitet jag har är gym fem dagar i veckan. Men jag vet inte varför jag gör det, jag har fått en fantastisk kropp men jag har ingen aning vad jag ska med den till. Har även träffat en tjej genom gemensamma vänner och hon gillar mig väldigt mycket, men jag vill inte släppa in henne i mitt liv så som det är just nu så jag kommer säga upp kontakten med henne trots att jag också gillar henne väldigt mycket, men jag skäms för mycket över mig själv.

Så vad fan ska jag göra? Mina föräldrar vill ha ut mig från huset vid årsskiftet och jag förstår dom till 100%, men hur ska jag kunna ta mig samman och skaffa ett jobb/börja studera samt flytta när jag har svårt att kliva upp ur sängen? Och ni som orkat läsa bakgrunden till allt vet att jag inte har en bra relation till mina föräldrar så dom vet såklart inte om vad som försiggår. Jag vet att jag är äcklig som lever på mina föräldrar och tro mig när jag säger det, jag hatar mig själv djupt för det. Men jag är som en zombie, jag skriver här för att jag hoppas någon kan komma med nått tips för hur jag ska hitta tillbaka till vem jag var. För just nu vet jag inte vem det är som sitter och skriver det här.

Tack på förhand.
Citera
2014-11-27, 17:29
Medlem
Jobbigt. Tycker du inte ska avsluta kontakten med tjejen som gillar dig. Hon kanske kan få dig motiverad att göra nåt åt din situation?
Citera
2014-11-27, 17:39
Medlem
HarryManbacks avatar
Låter i mina öron som en depression. Du behöver nog hjälp utifrån. Ta kontakt med din vårdcentral alternativt närmaste psykiatriska öppenvårdsmottagning. Ett tips är när/om du söker hjälp att vara tydlig med hur du mår, förminska inte dina problem.

Det är beroende på var du bor hårt tryck på psykiatrin, kan vara långa väntetider.

Jag sitter med allvarlig problematik i bagaget men jag mår idag bra, med hjälp av mediciner och samtal.
Citera
2014-11-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comatose
Jobbigt. Tycker du inte ska avsluta kontakten med tjejen som gillar dig. Hon kanske kan få dig motiverad att göra nåt åt din situation?
Det är sant att hon motiverar mig, men hon vet inte om hur jag mår och jag vill inte att hon ska få se det.
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Låter i mina öron som en depression. Du behöver nog hjälp utifrån. Ta kontakt med din vårdcentral alternativt närmaste psykiatriska öppenvårdsmottagning. Ett tips är när/om du söker hjälp att vara tydlig med hur du mår, förminska inte dina problem.

Det är beroende på var du bor hårt tryck på psykiatrin, kan vara långa väntetider.

Jag sitter med allvarlig problematik i bagaget men jag mår idag bra, med hjälp av mediciner och samtal.
Antar att du inte läste bakgrunden, inget jag klandrar dig för den delen. Inte så intressant läsning mer än att jag skrev av mig. Men där skrev jag om att jag aldrig pratat om mina problem med folk, så att gå med svansen mellan benen in till en vårdcentral är inte ens en tanke som slagit mig än. Skäms helt enkelt för mycket, vill inte att andra ska veta att jag mår skit, och gör jag det lär ju mina föräldrar få reda på det och det vill jag inte ens tänka på.
Citera
2014-11-27, 17:53
Medlem
Tycker faktiskt att din beskrivning av din uppväxt och av det, du ser som eventuell bakgrund till den du är idag, är mycket redogörande. Visa den för dina föräldrar. De har inte förstått ditt egentliga jag och kanske reagerar negativt och går i försvar men detta kan bli en eventuell början till en öppnare kommunikation er emellan. Du har ju inget att förlora, då de redan "vill ha dig ur huset". Sedan så behöver du kanske professionell hjälp, vilket blir bäst med dina föräldrars stöd och ditt hems trygghet. Som du är nu, kan du inte klara dig på egen hand. Låt dig inte värderas utifrån någon annans perspektiv. Du är en begåvning säger du. Din far kritiserar dig ständigt. Vem är då han och vad har han presterat i livet? Kanske hela familjen bör sätta sig ned och rannsaka sig själva. I ärlig kommunikation framför allt Ni och vi alla är bara människor. Vi har alla fel och brister. Det låter som om din far vill "glänsa" genom dig. I alla fall något åt det hållet. Lycka till!
Citera
2014-11-27, 17:59
Medlem
Du har inget att skämmas för! Alla mår dåligt nån gång. Jag har en demon som säger obcena saker. Riktigt obcena saker. DET är skämmigt. Jag har inte berättat för min psykiater vad han säger. Men planerar att berätta för skötaren jag träffar nästa vecka. Ladda med lite stessar så fixar det sig.

Ta mod till dig. Printa ut det du skrivit och visa läkaren. Det kan vara en depression.
Citera
2014-11-27, 17:59
Medlem
droppa inte tjejen -se istället till att hon blir din biljett ut.
kan du börja inse att hon tycker om dig så kan du börja märka att du inte har något att skämmas för och att det deppiga förvandlas till lite motvind som snabbt kan vända till medvind.
det går inte av sig självt men det går om du hela tiden jobbar på att öppna upp, öppna upp, öppna upp, för henne (och alla andra men hon är ju den som kommer att ge dig mest uppmärksamhet).
Citera
2014-11-27, 18:02
Medlem
Nus avatar
Din fasad har brutits ner successivt och nu nått sin absoluta botten. Av att döma av dina texter har du aldrig haft en bra självförtroende utan lyckats hålla upp detta för andra tack vare att du är duktig i skolan och inom olika idrotter. Ångesten och pressen från dina föräldrar har fått dig att leva ett liv utan frihet, att kunna misslyckas som är den viktigaste processen till verkligen lyckas. Strävan att vilja bli bättre på grund av nederlag. Med andra ord, du har varit en robot som gått på kommandon och uppgifter hela ditt liv och pressats till max. Dina känslor har du bedövat med alkohol som du skriver, den farligaste flykten speciellt i en så ung ålder.

Lycka i teorin är inte speciellt svårt att uppnå, det är bara göra det man mår bra av. Men det svåra är all energi det tar för att ta sig dit, ofta kunna leva på sina intressen. Om du börjar om imorgon, vad hade du velat göra då? Du har arbetsmoralen, den har dina föräldrar tryckt i dig men nu gäller det bara att vända den till det positiva och det du vill göra. Det kommer ta oerhört mycket energi men det är den enda vägen om du vill bli lycklig och få harmoni. Bryta dig ifrån dina föräldrar och slippa leva efter deras hårda krav och bli fri.
Citera
2014-11-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nu
Din fasad har brutits ner successivt och nu nått sin absoluta botten. Av att döma av dina texter har du aldrig haft en bra självförtroende utan lyckats hålla upp detta för andra tack vare att du är duktig i skolan och inom olika idrotter. Ångesten och pressen från dina föräldrar har fått dig att leva ett liv utan frihet, att kunna misslyckas som är den viktigaste processen till verkligen lyckas. Strävan att vilja bli bättre på grund av nederlag. Med andra ord, du har varit en robot som gått på kommandon och uppgifter hela ditt liv och pressats till max. Dina känslor har du bedövat med alkohol som du skriver, den farligaste flykten speciellt i en så ung ålder.

Lycka i teorin är inte speciellt svårt att uppnå, det är bara göra det man mår bra av. Men det svåra är all energi det tar för att ta sig dit, ofta kunna leva på sina intressen. Om du börjar om imorgon, vad hade du velat göra då? Du har arbetsmoralen, den har dina föräldrar tryckt i dig men nu gäller det bara att vända den till det positiva och det du vill göra. Det kommer ta oerhört mycket energi men det är den enda vägen om du vill bli lycklig och få harmoni. Bryta dig ifrån dina föräldrar och slippa leva efter deras hårda krav och bli fri.
Fyfan, varenda ord du skrev tog på djupet och det sant det du skriver inser jag
Nu blir det att lägga sig i sängen och inse att man levt sitt liv utefter vad andra bestämt att jag ska göra. Just meningen "Med andra ord, du har varit en robot som gått på kommandon och uppgifter hela ditt liv och pressats till max." stämmer exakt

Blir nog flaskan ikväll känner jag
Citera
2014-11-27, 19:02
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Det kanske bara är nåt tillfälligt som har att göra med att ni kört fast litet i livet, ångesten blir ett hinder i.o.m detta. AF kanske kan hjälpa er att komma igång med nån praktikplats eller vägleda angående fortsatta studier. Berätta för någon på AF att ni mår lite dåligt, att det är därför ni blivit passiv med jobbsöket, säg att ni vill ha hjälp.

Inte säkert att ni blir lycklig av att leva på era intressen heller, haka inte upp er för mycket på att välja den roliga vägen i livet. Ibland är det tvärtom, det är kontrasten mellan det tråkiga vardagsjobbet och fritiden som skapar balansen i tillvaron tycker jag. Men vardagen ska naturligtvis inte vara plågsamt tråkig heller, välj bort sånt som ni vet att ni mår dåligt av. Det beror ju också på vilken slags personlighet ni är förstås, alla är vi olika.

Det är okej att dricka litet varje helg, men supa (=stort intag) 90% av helgerna verkar inte nyttigt...
Citera
2014-11-27, 19:37
Medlem
Nus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exeptionel
Fyfan, varenda ord du skrev tog på djupet och det sant det du skriver inser jag
Nu blir det att lägga sig i sängen och inse att man levt sitt liv utefter vad andra bestämt att jag ska göra. Just meningen "Med andra ord, du har varit en robot som gått på kommandon och uppgifter hela ditt liv och pressats till max." stämmer exakt

Blir nog flaskan ikväll känner jag

Bedöva inte dig själv utan dessa negativa känslor måste du omvandla till strävan efter att bli en fullt fungerande människa. Motgångar som tar på en psykiskt är det som definierar oss mycket som människor hur vi hanterar dom, visa växer och blir starkare medan andra går ner sig och väljer det enkla alternativet. Det tar mycket energi med denna omställningen men den är värt det så länge man ser framåt.

Du har lyckats på flera olika fält tidigare med stor framgång så det finns inget som talar emot att du inte skulle kunna göra det med dig själv också. Så fort du bedövar dig själv med alkohol tar du bort en stor del av dig själv, dina känslor som måste få utlopp för att definiera dig själv som person. Fokusera på vad du vill göra, vad du gillar och vart du vill ta ditt liv någonstans. Gör om ordet "drömmar" till "mål" och när du bestämt dig för ett del mål mot den personen du vill vara och för Guds skull återigen bedöva dig själv inte utan stå emot och känna dig själv. Du har varit bedövad i hela ditt liv och gått automatiskt på ett band så känn efter så kommer du även få utlopp för dina känslor och kunna prata om dom med andra.
Citera
2014-11-30, 14:44
Medlem
Idag så pratade jag om allt med mina föräldrar, pappa hamnade i chock och mamma bröt ihop. Ska uppsöka en läkare på måndag. Känns bara värre nu när dom vet hur patetisk jag är, trodde det skulle bli en lättnad att för första gången i mitt liv prata ut med någon. Men känns som sagt bara värre.
Får hoppas på att läkarbesöket kan styra saker i en bättre riktning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in