Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-26, 12:42
  #1
Medlem
von_Tratts avatar
Jag behöver större lägenhet och har därför hittat en person som var villig att byta med mig. Vi har båda skickat in våra byteshandlingar till respektive hyresvärdar, signerade förstås. Då en av värdarna tar god tid på sig med att organisera byten så har det inte gått igenom än, vi är alltså fortfarande på ansökningsstadiet.

Nu har min bytespart hittat en annan person som är villig att byta sin lägenhet och lägga en inte oansenlig summa pengar mellan. Bytesparten försöker därför kräva mig på samma summa för att inte avbryta bytet och istället byta med den andra. Jag är mycket medveten om att det är brottsligt att ta betalt för ett hyreskontrakt och kan resultera i att kontraktet sägs upp, men utan bevis är det inget vidare påtryckningsmedel för att få personen att slutföra bytet med mig.

Därav min fråga, när blir ett byte blir bindande? Vi har ju ett muntligt avtal om att byta lägenhet som det faktiskt går att bevisa förekomsten av samt den gemensamma partsviljan i, då vi skickat in bytesansökningar. Är min bytespart fast eller går det att dra sig ur fram tills de nya kontrakten är signerade?
Citera
2014-11-26, 12:50
  #2
Avstängd
FacelessEntitys avatar
Fram tills kontrakten är signerade av båda parter, råder formkrav (skriftligt). Du kan ta pennan och springa därifrån utan problem, går ej att bli bindande utan formkravet är uppfyllt. Dock får man ta hänsyn till dolus/culpa in contrahendo och annat som kan bli ev. skadeståndsgrundande men då sker det enbart för det negativa kontraktsintresset.

Att ni tidigare har ett muntligt avtal spelar ingen roll öht.
__________________
Senast redigerad av FacelessEntity 2014-11-26 kl. 12:52.
Citera
2014-11-26, 13:01
  #3
Medlem
von_Tratts avatar
Dock kan ju ett bostadsbyte ske utan ny kontraktsskrivning, genom att hyresvärdarna gör anteckningar om bytet på de nuvarande kontrakten, så något helt strikt formkrav är det väl ändå inte? JB 12:2 innebär ju att det inte finns något formkrav, det ska bara upprättas ett skriftligt kontrakt om hyresgäst eller hyresvärd kräver det. Stycke två säger också att anteckning om ett laga byte ska göras på kontraktet om någon begär det, alltså finns inget krav att det antecknas för att ett giltigt byte ska ha skett.

Men mitt bästa handlingsalternativ kan alltså vara att försöka få en inspelning eller ett mail på att bytesparten nu kräver pengar emellan och med detta förmå denne att fullfölja bytet med mig utan någon ersättning.
__________________
Senast redigerad av von_Tratt 2014-11-26 kl. 13:04.
Citera
2016-12-29, 16:00
  #4
Medlem
tror absolut inte att ett muntligt kontrakt är bindande.
Citera
2017-01-07, 18:04
  #5
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apauker
tror absolut inte att ett muntligt kontrakt är bindande.

Vad snackar du om? Muntliga avtal är bindande, punkt slut. Sen är det alltid bra att få skriftligt för att ha dokumenterat vad man avtalat om.
Citera
2017-01-07, 20:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Vad snackar du om? Muntliga avtal är bindande, punkt slut. Sen är det alltid bra att få skriftligt för att ha dokumenterat vad man avtalat om.


Inte vid fastegendom Jordabalkens 4 kap, 1 §
Citera
2017-01-09, 20:37
  #7
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Inte vid fastegendom Jordabalkens 4 kap, 1 §

Jovisst, detsamma gäller t.ex äktenskapsförord

Läste Apaukers inlägg fel, trodde han menade att muntliga avtal inte var bindande generellt men ser nu att han inte trodde det skulle gälla i min situation.
Citera
2017-01-12, 15:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Inte vid fastegendom Jordabalkens 4 kap, 1 §
Här gäller det inte fast egendom, alltså gäller inte formkraven enligt paragrafen. Dessutom gäller det endast en uthyrning, vilket om möjligt gör 4:1 JB ännu mindre tillämplig. När det kommer till bostadsrätt gäller liknande formkrav, som vid överlåtelse av fastighet, enligt 6:4 BRL.

Nu handlar det dock om hyresrätter. Muntliga avtal gäller. Denna person har uppenbarligen skrivit någonting på den handling som skickats till värden, vilket kan användas som bevisning vid behov. Om personen i fråga nu kräver dig på pengar hoppas jag att denne gör det skriftligt, så att du återigen kan bevisa att ni faktiskt ingått avtal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback