Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-11, 07:45
  #1081
Medlem
????????

För ett litet tag sedan rapporterades det om ett plötsligt dödsfall av en 20 åring på Gotland som polisen utreder.

Stämmer ryktet att den nu avlidna är eller var en av Tristans vänner?????

Stämmer ryktet att den nu avlidna varit inlagd för förgiftning/överdos på sjukhuset i Visby och när han blivit utskriven gått raka vägen hem och dött av överdos av läkemedel eller läkemedelsliknande preparat?

Är det därför det nu blivit debatt om akuten och arbetssituationen där?
Citera
2015-07-11, 16:45
  #1082
Medlem
http://www.lakartidningen.se/Functio...articleId=8880

-utdrag från artikeln:
Citat:
Det är en omstörtande upplevelse för familjen när ett barn föds med oklart kön. Det förorsakar mycket frågor och oro hos familjen. I Sverige drabbas ca 5–10 barn per år, men man uppskattar att ca 1/5000 barn har någon form av genital anomali

Efter att ha läst en hel del om spekulationerna och kommentarerna kring Tristans könstillhörighet
kom jag att tänka på DSD, disorders of sex development.
Detta talas det inte så öppet om och är för föräldrarna en rejäl utmaning i perioden kring barnets födelse.
Omgivningen inte ont anande vill gratulera till den nye familjemedlemmen och beskåda flickan eller pojken.

Om vi ponerar att Tristan föddes med diagnosen DSD kan det förklara det väldigt tajta förhållandet mellan honom och modern. Naturligtvis ömmar de flesta föräldrar för sina barn men att vara förälder till ett barn med DSD tillför ännu en förtrolig föräldra-barn-faktor.

19 år är ingen ålder och Tristan kan även ha varit lite mer känslomänniska en snittet sammantaget med att ha fått kämpa med sin könsidentitet.

Vad som föranlett denna tidiga och tragiska bortgång kan vara en kombination av sånt som spekulerats om i tråden alt. något helt annat.
Skulle det vara drogrelaterat så är ju Tristan liksom tusentals andra ungdomar som dör av drogförgiftning eg. offer för sin tid.
Visst hände det väl att ungdomar dog pga av den samhällsaccepterade drogen alkohol med på den tiden då det var det som stod till buds för ungdomar som ville berusa sig och trotsa tabun.

En familj saknar ett underbart barn och syskon. Tomrummet bland nära vänner kommer alltid att finnas där.
Följer inte Idol frenetiskt men vill minnas att de gånger jag såg Tristan i rutan han svårt att kompromissa men alla människor har sina svagheter.
Tristan stack ut och tyvärr kom den sista uppståndelsen kring honom att bli upprinnelsen till denna tråd.


Själv nyttjar jag inga droger längre, vuxit från tjusningen men det är sorgligt att så många unga går under på grund av dessa.
Vet inte om Spice påverkar människor på samma viss som att ta en joint men i sånt fall är spice:t farligare för användaren än omgivningen -det omvända gäller för alkohol. En högt alkoholpåverkad
är mer benägen att bli argsint och farlig än en rökare.
Det senaste är helt off topic men en liten armbåge i revbenen på dem som känna sig så pompösa över att "bara" nyttja alkohol för sina rusiga stunder
Citera
2015-08-10, 04:35
  #1083
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Nu är det här visserligen offtopic, men skärp dig. Ditt kön avgörs av vilka fortplantningsdelar du är född med, inte av dina känslor. Det finns inget "fel" kön. En persons könsidentitet kan dock skilja sig från personens kön, men det är en helt annan sak.

Så jo, man byter kön.



OnT: Alltid tragiskt när ungdomar dör, oavsett om de begått självmord, mördats, råkat ut för en olycka, knarkat ihjäl sig eller kastat in handduken till följd av någon sjukdom. Undantaget skulle väl vara Rödebyskotten eller när någon svagbegåvad typ klättrat upp på ett tågtak.

Känner väl annars att killen knappast var såpass känd att det finns någon anledning för randoms på flashback att gräva i hans död.


Man blir skrämd av att strosa runt på Flashback och läsa om okunniga människors teorier. Transsexuella är liksom alla människor, oavsett om du är en han, hon den eller det. Är du exempelvis (som Tristan i mångas spekulationer från kvinna till man. Alltså ej min egna teori) så är du en man. Thats it. Fördomsfulla människor som säger att man ska leva i det kön man är född i, och att man måste "byta" kön för att det inte går att korrigera till rätt, hur förklarar du då fullt fungerande "kvinnokroppar" med testiklar i buken eller "manskroppar" med exempelvis äggstockar? Detta tyder ju på att något "gick fel" när man utvecklades som foster. Vilket det fortfarande kan ha gjort om det är en fullt fungerande kvinnokropp men att det sen sitter i skallen att man föddes i fel kön. Det handlar ju om att korrigera sig själv till sitt rätta jag, inte att man ska byta från sig själv till någon annan. Tips, läs på ämnet. Din framtida son/dotter kan bli född i fel kön, och de har lika rätt att accepteras som de transexuella måste acceptera okunniga kvinnor/män som inte gick längre än till dagis för att sen skolka som blev snäppet mer oallmänbildade och mindre funtade människor.
Sen behöver det inte spekuleras mer i om Tristan är en han eller hon, för för mig står det glasklart att det är en han då de va vad han kallade sig och identifierades som.

Och om man läser på om transexuella män och kvinnor och har grund i det man diskuterar, så borde man veta att ja, i Sverige är det 18 års gräns för operation. Men du får mer än gärna påbörja din utredning när du är 7 om du så vill. Så då kan ju utredningen stå klar och att du är godkänd men att ingen operation utförs förrän den dag du fyllt 18. Vilket gör att det är fullt möjligt att han skulle kunna va ftm. Och sen kan man korrigera redan när man är 15 år, då det finns fler länder än endast Sverige som har transexuella invånare och har betydligt lägre åldersgräns för operationer osv.

Sen känns det väl inte som att dödsorsaken spelar någon roll, oavsett om det är självförvållat eller ej. Det är fortfarande lika synd om nära och kära, även idag något år senare. Då ett förlorat barn, syskon, förälder eller so what, aldrig blir bortglömt. R.I.P
Citera
2015-10-29, 04:49
  #1084
Medlem
Hur dog han?
Citera
2015-10-30, 02:55
  #1085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brad-Pitt
Hur dog han?

Det undrar jag också...
Citera
2015-10-30, 16:50
  #1086
Medlem
Han hängde sig.
Citera
2015-12-01, 23:36
  #1087
Medlem
rOjters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gogogi
Man blir skrämd av att strosa runt på Flashback och läsa om okunniga människors teorier. Transsexuella är liksom alla människor, oavsett om du är en han, hon den eller det. Är du exempelvis (som Tristan i mångas spekulationer från kvinna till man. Alltså ej min egna teori) så är du en man. Thats it. Fördomsfulla människor som säger att man ska leva i det kön man är född i, och att man måste "byta" kön för att det inte går att korrigera till rätt, hur förklarar du då fullt fungerande "kvinnokroppar" med testiklar i buken eller "manskroppar" med exempelvis äggstockar? Detta tyder ju på att något "gick fel" när man utvecklades som foster. Vilket det fortfarande kan ha gjort om det är en fullt fungerande kvinnokropp men att det sen sitter i skallen att man föddes i fel kön. Det handlar ju om att korrigera sig själv till sitt rätta jag, inte att man ska byta från sig själv till någon annan. Tips, läs på ämnet. Din framtida son/dotter kan bli född i fel kön, och de har lika rätt att accepteras som de transexuella måste acceptera okunniga kvinnor/män som inte gick längre än till dagis för att sen skolka som blev snäppet mer oallmänbildade och mindre funtade människor.
Sen behöver det inte spekuleras mer i om Tristan är en han eller hon, för för mig står det glasklart att det är en han då de va vad han kallade sig och identifierades som.

Och om man läser på om transexuella män och kvinnor och har grund i det man diskuterar, så borde man veta att ja, i Sverige är det 18 års gräns för operation. Men du får mer än gärna påbörja din utredning när du är 7 om du så vill. Så då kan ju utredningen stå klar och att du är godkänd men att ingen operation utförs förrän den dag du fyllt 18. Vilket gör att det är fullt möjligt att han skulle kunna va ftm. Och sen kan man korrigera redan när man är 15 år, då det finns fler länder än endast Sverige som har transexuella invånare och har betydligt lägre åldersgräns för operationer osv.

Sen känns det väl inte som att dödsorsaken spelar någon roll, oavsett om det är självförvållat eller ej. Det är fortfarande lika synd om nära och kära, även idag något år senare. Då ett förlorat barn, syskon, förälder eller so what, aldrig blir bortglömt. R.I.P

Huruvida kön och könstillhörighet sitter i hjärnan, lemmarna eller omgivningens uppfattning ska nog belysas ur fler perspektiv än de du tar upp, och är en diskussion som egentligen inte hör hit. Hade din poäng varit att det kan finnas en koppling mellan det och hans hälsa och välmående hade jag köpt delar av ditt inlägg, men du tycker samtidigt att det inte behöver spekuleras om hans könstillhörighet. Ändå handlar 90% av ditt inlägg om just genusfrågan.

Sen håller jag inte med om att dödsorsaken inte har betydelse. Du valde att här belysa familjens perspektiv. Om dödsorsaken varit ett självmord begånget hade det upplevts på ett annat sätt än om dödsorsaken varit en annan, icke självförvållad sådan. Jag tror nog att du kan föreställa dig vilka skuldkänslor som nära och kära skulle kunna behöva dras med om möjligheten att det dem gjort, eller inte gjort, för att se och förhindra detta liksom hänger i luften. För oss andra kanske det inte har lika stor betydelse, men för familjen har det i allra högsta grad betydelse, just för att det gör ont. Då behöver man få svar på varför.
Citera
2016-08-24, 13:48
  #1088
Medlem
Wertyms avatar
hängning eller överdos verkar det vara enligt tråden. jag skulle tippa på överdos faktiskt. det känns mest troligt.
Citera
2016-09-03, 18:05
  #1089
Medlem
Han hängde sig för någon anledning
Citera
2016-09-03, 19:01
  #1090
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Han hängde sig för någon anledning
Det har redan avhandlats i tråden, om jag minns rätt så var det kvävning. Troligen en dåligt utförd hängning...
Citera
2018-06-15, 23:48
  #1091
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brad-Pitt
Hur dog han?

(FB) Tristan "Idol-Tristan" Björling död (2014-11-26)

(FB) Tristan "Idol-Tristan" Björling död (2014-11-26)

https://www.youtube.com/watch?v=E_s7EQybJJ0

https://www.youtube.com/watch?v=IkVu...8Z0nz7Ufw3Zlyw

https://www.youtube.com/watch?v=jqT4ur-c7u0
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback