Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-26, 09:21
  #1
Medlem
sebnies avatar
Hittade detta - brandvarnare som kan upptäcka cannabisrök:
http://www.metro.se/teknik/har-ar-br...LtSV9cSuikPcI/

Fyfan vad smart. Tänk vad bra om man gjorde denna obligatorisk i alla hyresrätter precis som vanliga brandvarnare. Dvs att istället för vanliga brandvarnare så är det obligatoriskt med dessa brandvarnare, som både upptäcker brandrök, tobaksrök och cannabisrök och kan skilja på dem alla tre. I framtiden kanske matos kan upptäckas också.

Tänk dig själv:
Matos - Du får ett diskret larm på mobilen "oj det bränner vid". Svarar du inte så går det till brandkåren.
Brandrök - brandkåren larmas.
Tobaksrök - Om hyresvärden anger lägenheterna som rökfria så skickas ett tyst larm till hyresvärden.
Cannabisrök - Ett tyst larm skickas direkt till polisen.


Jävlar vad smart! Vad tycks? Brottsbekämpande brandvarnare!
Tänk dig med automatisk beivring av brott också, så fort brandvarnaren reagerar på cannabisrök så drar den böter via autogiro från kontraktsinnehavarens konto, samt att kontraktsinnehavarens körkort och vapenlicenser automatiskt dras in, varefter det bokas upp ett automatiskt ärende i polisdatasystemet om att åka ut och beslagta vapen, om det var så att kontraktinnehavaren hade vapenlicenser.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2014-11-26 kl. 09:24.
Citera
2014-11-26, 09:33
  #2
Medlem
Fenjal888s avatar
Haha, grymma grejer! Låter ju onekligen som ett uppdrag för en smart nerd att utveckla ett program för att få det att fungera bara! Dock vet jag inte hur det är med direktkoppling till polisen, hur det skulle fungera rent administrativt och/eller juridiskt.

Men skulle det inte bara gå att röka på balkongen? Och hur känslig skulle den vara? Min förra granne nedanför min balkong rökte braj hela tiden, luktade i min lägenhet titt som tätt. Gillar dock idén.

Direktböter via autogiro skulle vara riktigt kul, haha. Pundarna skulle gnissla tänder av ilska!
Citera
2014-11-26, 09:33
  #3
Medlem
kastabollens avatar
Utmärkt idé. Cannabisrökning är förstås bara för människor som bor i hus och bostadsrätt.
Citera
2014-11-26, 09:38
  #4
Avstängd
FacelessEntitys avatar
Sedan ska vi ha ett larm som funkar som väckarklocka, vaknar man inte så presumeras det att man är avliden eller i akut behov av hjälp och SOS tillkallas omgående.

Ett larm för när man behöver gå på toa eller behöver äta. Sedan ett larm för när man behöver gå och lägga sig.
Citera
2014-11-26, 09:43
  #5
Medlem
sebnies avatar
Inte så svårt. Lagstifta om att brandvarnaren står i kontraktinnehavarens namn, låt brandvarnaren ha en privat nyckel så den kan signera strafföreläggande elektroniskt. Sedan behöver bara brandvarnaren kommunicera med polisdatorn, utväxla ett strafföreläggande direkt och skriva på det automatiskt, och sedan dras bötern från bankkontot automatiskt.

Helt utan mänsklig inblandning.
Citera
2014-11-26, 09:45
  #6
Avstängd
Kanel-Kalles avatar
Vilket underbart samhälle vi skulle kunna få.
Den borde även kunna känna av om alkohol förtärs i samband med att det är underåriga hemma.
Sen en videokamera i den så att man direkt kan se vad som händer i lägenheten eller huset under dygnets alla timmar.
Jättebra idé!
Eller varför inte göra den obligatorisk att ha som halsband och den ska larma direkt man försöker mixtra med den eller ta av den.
Den ska även kunna förlama genom gift, skicka kraftiga elstötar och så vidare.
__________________
Senast redigerad av Kanel-Kalle 2014-11-26 kl. 09:48.
Citera
2014-11-26, 09:47
  #7
Avstängd
Kanel-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Inte så svårt. Lagstifta om att brandvarnaren står i kontraktinnehavarens namn, låt brandvarnaren ha en privat nyckel så den kan signera strafföreläggande elektroniskt. Sedan behöver bara brandvarnaren kommunicera med polisdatorn, utväxla ett strafföreläggande direkt och skriva på det automatiskt, och sedan dras bötern från bankkontot automatiskt.

Helt utan mänsklig inblandning.

Den måste kunna känna av vilket dna det är i utandningsluften så det omöjligt kan bli fel person som får böter.
Annars är det lätt att blåsa ner rök i brevlådan hos folk.
Eller som någon skrev att det var en granne som rökte på och det luktade dödsknark upp till dennes lägenhet.
Citera
2014-11-26, 09:52
  #8
Medlem
Fenjal888s avatar
Kul att läsa alla kränkta cannabisrökares kommentarer med löjliga överdrifter. Men helt ärligt håller jag faktiskt med, Sverige har redan hårt drogpolitik, krafttag kan tas någon annanstans.
Citera
2014-11-26, 09:54
  #9
Avstängd
FacelessEntitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Kul att läsa alla kränkta cannabisrökares kommentarer med löjliga överdrifter. Men helt ärligt håller jag faktiskt med, Sverige har redan hårt drogpolitik, krafttag kan tas någon annanstans.

Brukar inte ens Cannabis, det jag blir förbannad över är övervakningssamhället och det allt utökade inflytande staten får pga oansvariga idioter, jag har ingen jävla lust att bli omyndigförklarad för att folk inte kan ta egna beslut.
Citera
2014-11-26, 09:58
  #10
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FacelessEntity
Brukar inte ens Cannabis, det jag blir förbannad över är övervakningssamhället och det allt utökade inflytande staten får pga oansvariga idioter, jag har ingen jävla lust att bli omyndigförklarad för att folk inte kan ta egna beslut.

En cannabisdetektor är väl lika mycket övervakning som en brandvarnare är. Känner du dig övervakad av din brandvarnare?

Jag tycker det är rimligt att ha en rökvarnare (tobak) då det är ett problem för många hyresvärdar, speciellt när andra hyresgäster kan ha astma. Polisen behöver man inte blanda in enligt mig alltså.
Citera
2014-11-26, 10:00
  #11
Avstängd
FacelessEntitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
En cannabisdetektor är väl lika mycket övervakning som en brandvarnare är. Känner du dig övervakad av din brandvarnare?

Jag tycker det är rimligt att ha en rökvarnare (tobak) då det är ett problem för många hyresvärdar, speciellt när andra hyresgäster kan ha astma. Polisen behöver man inte blanda in enligt mig alltså.

Spelar väl ingen roll vad det handlar om. Det är samma resonemang som att låta ha en kamera i vardagsrummet med motiveringen "jag har inget att dölja". Eller låta regeringar får tillgång till internettrafik och eller databaser och kartlägger personer med motiveringen "jag gör inget olagligt så jag har inget att dölja". Spelar ingen jäkla roll hur bagatellartat det kan låta för man kan tänja på begreppet till oändligheten med motiveringen "jag har inget att dölja".
Citera
2014-11-26, 10:09
  #12
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FacelessEntity
Spelar väl ingen roll vad det handlar om. Det är samma resonemang som att låta ha en kamera i vardagsrummet med motiveringen "jag har inget att dölja". Eller låta regeringar får tillgång till internettrafik och eller databaser och kartlägger personer med motiveringen "jag gör inget olagligt så jag har inget att dölja". Spelar ingen jäkla roll hur bagatellartat det kan låta för man kan tänja på begreppet till oändligheten med motiveringen "jag har inget att dölja".

Det är absolut inte samma sak. Jag hatar, liksom dig, att vara exponerad på det sättet. Jag vill inte bli iakttagen. En sådan här rökvarnare kan inte se, höra eller känna någonting utan just tobak/rök. Den används inte så länge inte rök uppstår i närheten. Det känns som du likställer en drönare utanför ditt sovfönster med en brandvarnare. Uppenbarligen är det ett problem med folk som röker inne så folk blir sjuka av det.

Känner du dig övervakad av fartkameror också? Eller av kameror på busshållsplatser? Är det bättre att folk kör ihjäl varandra och ha fria händer att råna? Det är lite ta-och-ge-scenario, tycker du inte? Blir förbannad på denna mentaliteten är "övervakning inte får existera på någon nivå", och sedan likställer man alla detektorer inom alla områden som övervakning. Idioti.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback