Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-24, 01:48
  #1405
Medlem
Bland de första stripparna är väl när han blir "hemlös" i princip? Eftersom han bodde hos en kompis men då dennes flickvän flyttade in, så fick Rocky flytta ut.
Har för mig att det hände Martin och det var i den vevan han började med Rocky.
Citera
2018-02-24, 09:32
  #1406
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Bland de första stripparna är väl när han blir "hemlös" i princip? Eftersom han bodde hos en kompis men då dennes flickvän flyttade in, så fick Rocky flytta ut.
Har för mig att det hände Martin och det var i den vevan han började med Rocky.
Yup. Det var så det hela började enligt Kellerman. Jag fick en pratstund med honom för ca 10 år sen vid ett vernissage med serieteckningar (Charlie Christensen var där också), och då passade jag på att fråga hur självbiografisk serien var, och han sa att den var väldigt självbiografisk.

Kanske därför det mest bara är snack i de nyaste stripparna. Det händer inte så mycket mer för honom, som det gjorde i hans ungdoms dagar. Han är väl runt 45 nu, om jag minns allt rätt.
Citera
2018-02-24, 11:08
  #1407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Yup. Det var så det hela började enligt Kellerman. Jag fick en pratstund med honom för ca 10 år sen vid ett vernissage med serieteckningar (Charlie Christensen var där också), och då passade jag på att fråga hur självbiografisk serien var, och han sa att den var väldigt självbiografisk.

Kanske därför det mest bara är snack i de nyaste stripparna. Det händer inte så mycket mer för honom, som det gjorde i hans ungdoms dagar. Han är väl runt 45 nu, om jag minns allt rätt.

Nu har han förvisso inte barn och familj som många i hans ålder har, men det händer ändå överlag mer galna grejer i en 25-årings liv än i en 45-årings, alla fall om det kommer till sådant som blir kul att berätta om.
De senaste böckerna har mest varit att han suttit i torpet med någon vän och snackat, eller att han suttit på sin takterrass och gjort det. Förvisso kan jag tycka att en hel del av innehållet i dialogerna är roligt, men utöver det så är det inte så mycket som händer.
Citera
2018-02-26, 22:42
  #1408
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Finns det någon här som följt med Rocky kontinuerligt sedan 1998, någon som än idag minns den första stripp han / hon läste? Finns det rentav någon övermänniska som kommer ihåg vilket datum Rocky gjorde entré i Metro? Det torde ha varit i april 1998, men själva dagen har jag ingen aning om.

Jag följde Martins karriär innan han började med Rocky faktiskt. Är uppvuxen med Pyton och där var han med så tidigt som 1992 om jag inte minns fel med diverse skämtteckningar och kortare serier (Säpo-Kenneth, Crazy Cow, Pelle Chanslös mfl). Tror mitt första möte med serien Rocky var i Ernie, Larsson eller Megapyton. Jag hade ingen koll på Metro på den tiden så vet inte när den började gå som dagstidning-strip exakt. Jag skulle tippa på att den gick i Megapyton eller Galago innan han fick sålt den till en dagstidning. F.ö var Pelle Chanslös något av en proto-Rocky. Den var 10% självbiografisk och 90% överdrift om att vara en hårt kämpande amatörserietecknare. Flera av skämten i den serien dök upp igen i tidiga Rocky. Även Pelle Chanslös var i stripform så Martin kanske hade en idé om att försöka sälja in den till tidningar med. Bra att han övergav hela den serien när han kom på Rocky.

Jag tror jag tappade intresset för Rocky någon gång vid album 18-19 så runt 2009-2010? Tyckte serien började gå på tomgång någon gång då. Har haft väldigt dålig koll på serien sen dess och de få strippar jag läst har varit ganska så enformiga.

Vad jag skulle vilja att Martin gör nu är att helt lämna stripformatet och istället göra långa serier, alltså full blown graphic novels. Han skulle kunna fortsätta göra det som Rocky, t ex skriva och teckna en 300 sidor lång självbiografisk seriebok om sin barndom och tonår, alltså allting som hände innan Rocky börjar. Han har ju flörtat lite med det formatet tidigare i albumen. En längre historia om just hans barndom finns i något av albumen men den går inte direkt på djupet. Hade varit väldigt intressant om han gjorde något åt det hållet.
Citera
2018-04-28, 09:12
  #1409
Medlem
Ördögs avatar
Jisses! Helvete! Perkele! Är det allvar nu?!

Efter 20 år: Martin Kellerman lägger ner Rocky

https://www.dn.se/kultur-noje/efter-...ger-ner-rocky/
Citat:
Sveriges mest folkkära jycke går ur tiden. Efter 20 år har Martin Kellerman tröttnat på sitt alter ego och i dag publiceras den sista seriestrippen med Rocky i Dagens Nyheter.

En hel generation har vuxit upp och åldrats tillsammans med Rocky, Sveriges genom tiderna mest älskade antihjälte i tecknad form. Men dagens seriestripp är den sista om Rocky som Martin Kellerman ritar. Efter 20 år har husse tröttnat på sin godmodigt skällande samtidskommentator.

– Jag tycker inte om när jag måste göra något som jag inte vill. Serierna slukar allt, man går bara och tänker på det där hela tiden, säger Martin Kellerman i en stor DN-intervju där han berättar mer om bakgrunden.

Martin Kellerman: ”Serierna slukar allt, jag vill tänka ut något nytt att bygga”
https://www.dn.se/kultur-noje/martin...iantType=large
Citat:
I 20 år har Martin Kellerman tecknat sitt liv. Men nu orkar han inte längre. ”Jag har alltid kämpat emot paniken och tänkt att jag ska vinna över den, men det händer inte”, säger han till Ika Johannesson. Det är dags att ta farväl av hunden Rocky.

Bara för några år sedan var det självklart att han skulle fortsätta göra Rocky tills han dör, att bli den första serietecknaren som tecknar hela sitt liv. Martin Kellerman hade till och med en hemlig dramaturgisk lösning på hur hans död skulle porträtteras när hans livsverk gavs ut postumt. Men vad som länge varit ett drömjobb har förvandlats till ett ok som blivit för tungt att bära.

Nu blir det ingen särskild uttänkt sorti. Inga pukor och trumpeter. Snarare en nedräkning till frihet och inväntan av eventuell krisreaktion. Tanken var egentligen att försvinna ljudlöst, utan så mycket som ett gläfs.

– Jag känner att serien bara är en massa babbel och själv stör jag mig på alla som babblar. Då känns det inte så kul att bidra till det där babblet.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-04-28 kl. 09:18.
Citera
2018-04-28, 12:46
  #1410
Medlem
Den sista DN-strippen ligger bakom betalvägg. Kan någon vänlig själ slänga upp den här?
Citera
2018-04-28, 13:17
  #1411
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Den sista DN-strippen ligger bakom betalvägg. Kan någon vänlig själ slänga upp den här?
Här är den:
http://www.forumbilder.com/images/20...igOriginal.jpg
Citera
2018-04-28, 16:34
  #1412
Medlem
Citat:
I dag publiceras Rocky för sista gången.
Under 20 år har Martin Kellerman, 44, skildrat sitt liv genom den vardagskloka hunden – men nu är det dags att lägga av.
– Jag tycker inte om när jag måste göra något som jag inte vill, säger han till DN.

Citat:
Under många år har Kellerman arbetat vid Kartago förlag.
– Det har varit en stor glädje och ynnest för oss på Kartago att få jobba med Rocky under så många år, och det känns vemodigt att ta farväl. Samtidigt ser vi fram emot att se vad Martin tar för väg framöver, och vi önskar honom all lycka, säger Thomas Olsson, förläggare, i ett pressmeddelande.
I år kommer förlaget att ge ut den sista och 34:e boken i seriesamlingen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-jag-ner-rocky
Citera
2018-04-28, 17:21
  #1413
Medlem
Slottsherres avatar
En sorgens dag. Känns lite som att förlora en gammal kompis. Jag hade hoppats att han skulle fortsätta sin geniala krönika ända till pensionen
Men böckerna finns tack och lov kvar när abstinensen sätter in.
Citera
2018-04-28, 18:20
  #1414
Moderator
Popesizes avatar
Även om Kellerman lägger ner sin Rocky-serie, så tror jag inte att det är det sista vi ser av honom. Han lär nog fortsätta teckna serier. "Kellermannen" kan nog fortsätta.

Eller gör han månne en Arne Anka, och Rocky "återuppstår" om några år?
Citera
2018-04-29, 16:59
  #1415
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Även om Kellerman lägger ner sin Rocky-serie, så tror jag inte att det är det sista vi ser av honom. Han lär nog fortsätta teckna serier. "Kellermannen" kan nog fortsätta.

Eller gör han månne en Arne Anka, och Rocky "återuppstår" om några år?

Jag hoppas ju fortfarande på det jag skrev tidigare i tråden. Citerar mig själv:

Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Vad jag skulle vilja att Martin gör nu är att helt lämna stripformatet och istället göra långa serier, alltså full blown graphic novels. Han skulle kunna fortsätta göra det som Rocky, t ex skriva och teckna en 300 sidor lång självbiografisk seriebok om sin barndom och tonår, alltså allting som hände innan Rocky börjar. Han har ju flörtat lite med det formatet tidigare i albumen. En längre historia om just hans barndom finns i något av albumen men den går inte direkt på djupet. Hade varit väldigt intressant om han gjorde något åt det hållet.

Men om han är klar med sitt alter ego Rocky för gott så hoppas jag åtminstone att han gör en grafisk novell om något annat.
Citera
2018-04-29, 17:38
  #1416
Medlem
Det var väldigt tråkigt att läsa att Rocky läggs ner. Har varit ett stort fan och de små stripsen har lyst upp många tråkiga stunder! Tack Martin Kellerman!
__________________
Senast redigerad av marksyrah 2018-04-29 kl. 17:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback