Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-25, 13:32
  #1
Medlem
PowerCell kommer till börsen i december och jag vill gärna få igång en diskussion om framtida utsikter och potential för detta bolag.

Jag tycker att själva idén och deras affärsmodell är riktigt intressant. Eftersom de är ensamma på marknaden med deras patenterade bränslecell, som drivs på diesel för att underlätta drift på otillgängliga ställen, har de en stor potential att slå sig in på den afrikanska telekommarknaden. Det finns omkring 600.000 telekomaster i Afrika som inte är anslutet till elnätet som i dagsläget drivs med hjälp av diesel- och bensin-motorer som är dyrare i drift och dessutom en miljöbov.

Avanza hade på sin börskväll senast besök av PowerCells VD och en styrelseledamot som har sin huvudanställning i bolagets största investerare Mycronic. Här kommer länken med videon som jag tyckte var intressant:
http://www.youtube.com/watch?v=_mxbO...f6kBr&index=10

PowerCell har lagt ner över 500 milj på forskning och utveckling men låter oss investerare komma in för 200 milj lite drygt.

Det ska även tilläggas att bolaget ursprungligen kommer från Volvo-koncernen så bolaget är startat med kvalité.

Jag har inte så bra koll på bränsleceller egentligen, mer än vad jag läst till mig med hjälp av PowerCells prospekt. Så jag hoppas att någon kunnig på området kommer in och kan ger oss en köprek eller avstå-rek
Citera
2014-11-25, 20:12
  #2
Medlem
Har du pengar som inte spelar nån direkt roll om du förlorar så skulle jag satsa en post. Tänker själv i de banorna. Fast jag är lite osäker på den här tekniken hur effektiv den egentligen är i slutändan. Isolerade telecom master exempelvis som inte är ihopkopplade till elnätet kanske skulle kunna drivas effektivare/billigare med solceller och energi lagring för natten. Jag är själv 50/50 om jag ska satsa lite pengar. fast minsta köp är ändå 8600 kr om man ska teckna redan nu är lite mycket att riskera för mig just nu. Kommer nog bli så att jag har aktien på bevakning och kanske köper in mig i ett senare skede om den har en bra värdering.
Citera
2014-11-26, 17:28
  #3
Medlem
Det som talar för bränsleceller är att dem ligger i tiden. Det som tala mot dem är att vätgas är tråkigt att hantera, det är dyrt osv.

Jag tror jag kommer kroka på vid noteringen och hoppas den studsar upp likt lifco gjorde. Just för att bränsleceller är hypade nu.
Citera
2014-11-26, 17:50
  #4
Medlem
Jag startade en tråd lite liknande detta ämne här om dagen.
Jag tror man kommer kunna komma in billigare. Särskilt eftersom VDN påstår att vinsten inte kommer förrän runt 2017
Citera
2014-11-26, 20:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Jag startade en tråd lite liknande detta ämne här om dagen.
Jag tror man kommer kunna komma in billigare. Särskilt eftersom VDN påstår att vinsten inte kommer förrän runt 2017

Känner lite samma sak.
Detta är faktiskt inte direkt nytänkande eller svårt att plagiera(BMW kom ut med en vätgas-bil 2007 tror jag, så de vet uppenbarligen hur man kan konvertera vätgas till energi. Även Toyota har en vätgas modell).
Chansen att de lyckas och blir riktigt stora är nog liten och det kommer bli dyrt. Speciellt i och med att produkten inte främst är avsedd för den Svenska marknaden.

Potential på att man kan tjäna en hacka i början? Ja, säkert.
Potential i framtiden? ytterst tveksam, kommer hålla mig helt borta.

Här har ni en lista på 200 företag i bara USA som pysslar med samma sak som PowerCell:
http://www.fuelcells.org/top_200.cgim
Citera
2014-11-26, 21:41
  #6
Medlem
jomensures avatar
Läste om det idag men förstår inte riktigt tekniken.
Det står bland annat
Citat:
Tidigare har det enbart varit möjligt att driva bränsleceller med metanol eller vätgas. Detta har gjort driften dyr och bränslet är dessutom svårt att få tag i. PowerCells teknik gör det möjligt att driva bränsleceller med vanlig diesel
och
Citat:
PowerCell riktar sig inledningsvis mot telekomsektorn för drift av telekommaster i otillgängliga områden - en marknad på över en miljon master - där 90% av huvud- och reservaggregat drivs med diesel.

Varför skulle någon investera i bränsleceller som går på diesel istället för vanliga dieselaggregat?
Citera
2014-11-27, 00:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomensure
Läste om det idag men förstår inte riktigt tekniken.
Det står bland annat

och


Varför skulle någon investera i bränsleceller som går på diesel istället för vanliga dieselaggregat?

Det är för att det är lättare att distribuera diesel till svåråtkomliga ställen, som de telekomaster i Afrika som kommer vara deras huvudfokus. Detta är alltså en patenterad produkter så det finns inga andra bränslecellsföretag med diesel som drivmedel vilket gör bolaget väldigt intressant då marknaden är så stor i just Afrika.
Citera
2014-11-27, 00:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philander
Känner lite samma sak.
Detta är faktiskt inte direkt nytänkande eller svårt att plagiera(BMW kom ut med en vätgas-bil 2007 tror jag, så de vet uppenbarligen hur man kan konvertera vätgas till energi. Även Toyota har en vätgas modell).
Chansen att de lyckas och blir riktigt stora är nog liten och det kommer bli dyrt. Speciellt i och med att produkten inte främst är avsedd för den Svenska marknaden.

Potential på att man kan tjäna en hacka i början? Ja, säkert.
Potential i framtiden? ytterst tveksam, kommer hålla mig helt borta.

Här har ni en lista på 200 företag i bara USA som pysslar med samma sak som PowerCell:
http://www.fuelcells.org/top_200.cgim

Det finns ingen annan bränslecell som drivs av diesel som PowerCells bränslecell gör så det är inte riktigt relevant.

Dessutom är inte fordonsindustrin första målgrupp för PowerCell, utan det är telekommarknaden i Afrika.
Citera
2014-11-27, 00:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomensure
Varför skulle någon investera i bränsleceller som går på diesel istället för vanliga dieselaggregat?


VD:en berättade att besparingen ligger omkring 30-50% på befintliga dieselaggregat, med andra ord så är det en kalkyl som går att räkna hem beroende på vad kostnaden är för deras lösning.

Jag ska efterfråga information från bolaget för att höra om det är kostnadseffektivt, frågan är hur många liter diesel går det åt i snitt vid en mast?

Vad kostar enheten?
Årligt underhåll?
Stöldrisk av enhet?!
Enhetspris på diesel på de marknader som vill angripa?

.....

Jag återkommer.

Mycket intressant bolag oavsett!
Citera
2014-11-27, 08:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timbersoldier666
VD:en berättade att besparingen ligger omkring 30-50% på befintliga dieselaggregat, med andra ord så är det en kalkyl som går att räkna hem beroende på vad kostnaden är för deras lösning.

Jag ska efterfråga information från bolaget för att höra om det är kostnadseffektivt, frågan är hur många liter diesel går det åt i snitt vid en mast?

Vad kostar enheten?
Årligt underhåll?
Stöldrisk av enhet?!
Enhetspris på diesel på de marknader som vill angripa?

.....

Jag återkommer.

Mycket intressant bolag oavsett!

Grymt, ser fram emot lite siffror från dig!

Tycker också det är ett väldigt intressant bolag eftersom de har en så tydlig strategi där det finns ett behov. 600.000 telekomaster i Afrika som inte är anslutna till något elnät och man har redan ute prototyper. Om den nu är så kostnadseffektiv som de säger borde det inte vara några problem att ta en stor marknadsandel!
Citera
2014-11-29, 00:48
  #11
Medlem
jomensures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timbersoldier666
VD:en berättade att besparingen ligger omkring 30-50% på befintliga dieselaggregat, med andra ord så är det en kalkyl som går att räkna hem beroende på vad kostnaden är för deras lösning.

Jag ska efterfråga information från bolaget för att höra om det är kostnadseffektivt, frågan är hur många liter diesel går det åt i snitt vid en mast?

Vad kostar enheten?
Årligt underhåll?
Stöldrisk av enhet?!
Enhetspris på diesel på de marknader som vill angripa?

.....

Jag återkommer.

Mycket intressant bolag oavsett!
Ok, de drar mindre helt enkelt. Det är ju en tydlig nog orsak att investera. Beroende på om som du säger säger handlar om stora summor i bränslekostnader eller inte.

Dela gärna med dig av siffrorna du finner ut.
Citera
2014-11-29, 05:12
  #12
Medlem
Kolla hur det gick för Morphic innan ni ens funderar på att teckna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback