Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 08:51
  #85
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StupidMonkey
Om gränsen för vagt efterbliven går vid 90 i IQ så är ju gränsen hårfin. Jag har bara 125 i IQ, är jag smått förstånds-handikappad då?

160 ska räknas som geni, geni i vad då undrar jag, högre IQ?

Handlar om mycket mer än bara IQ imo men det är ändå en indikation att man kan lösa problem etc. Men vad hjälper det om man inte använder sig eller har användning för sina färdigheter?
Från 131 räknas man väl vara geni...eller iaf så går gränsen för att vara med i Mensa där.
90 är inom gränsen för normalbegåvning
Svagbegåvning är väl 70-85...
Lätt utvecklingsstörd under 70....etc

Förövrigt så kan man vara mer lyckad som normalbegåvad än som högbegåvad. Det handlar ju mycket om ambition och disciplin för att lyckas.
__________________
Senast redigerad av Femme.Fatale 2018-02-22 kl. 09:03.
Citera
2018-02-22, 09:08
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
Från 131 räknas man väl vara geni...eller iaf så går gränsen för att vara med i Mensa där.
90 är inom gränsen för normalbegåvning
Svagbegåvning är väl 70-85...
Lätt utvecklingsstörd under 70....etc

Förövrigt så kan man vara mer lyckad som normalbegåvad än som högbegåvad. Det handlar ju mycket om ambition och disciplin för att lyckas.

Gränsen för mensa ska ligga där men det är 160 för att räknas som geni har jag förstått det som.

Dom andra siffrorna har jag ingen aning om men tar dig på ordet.
Citera
2018-02-22, 09:20
  #87
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StupidMonkey
Gränsen för mensa ska ligga där men det är 160 för att räknas som geni har jag förstått det som.

Dom andra siffrorna har jag ingen aning om men tar dig på ordet.
Ah ok...
Om man har ett IQ på runt 130 så är man ju lika nära eller långtifrån, ett geni som en normalbegåvad.
Så att säga att du är nära gränsen till svagbegåvning eller utvecklingsstörning är ju lite fel.
Sen kan man ju iofs känna sig konstig om man är bland folk som är normalbegåvade.
Citera
2018-02-22, 12:12
  #88
Medlem
Ett enkelt lackmustest är att ni svarar på vad er månadsinkomst är. Har ni en inkomst på under 100k så har ni max 120 i IQ. I fall inkomsten är under 50k så har ni max 110 i IQ.
Citera
2018-02-22, 12:20
  #89
Medlem
Torsuss avatar
har du 96 i IQ? Kära lilla vän, då är du fullständigt normalbegåvad! Normalbegåvad ligger inom spannet 90-110. Så sträck på dig och var glad! Det enda som möjligen skulle kunna stoppa dig i livet är dåligt självförtroende.
Citera
2018-02-22, 16:45
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychophant
Ett enkelt lackmustest är att ni svarar på vad er månadsinkomst är. Har ni en inkomst på under 100k så har ni max 120 i IQ. I fall inkomsten är under 50k så har ni max 110 i IQ.

Sämsta måttstock jag någonsin sett, Einstein jobbade på patentverket i Bern. Fan vad dum han måste ha varit va?
Citera
2018-02-22, 17:10
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StupidMonkey
Sämsta måttstock jag någonsin sett, Einstein jobbade på patentverket i Bern. Fan vad dum han måste ha varit va?
Einstein levde under en annan tid än våran.

I fall du inte har något konkret bevis på att du är smart så måste man anta att du helt enkelt har övat på IQ-test och fått ett högt resultat den vägen.

Det är i princip omöjligt att ha hög IQ och låg inkomst i dagens samhälle.
Citera
2018-02-22, 17:11
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StupidMonkey
Gränsen för mensa ska ligga där men det är 160 för att räknas som geni har jag förstått det som.

Dom andra siffrorna har jag ingen aning om men tar dig på ordet.

Geni är något helt annat och har knappast något med skämtet IQ att göra.
Citera
2018-02-22, 17:14
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksdfhkj
Jag brukar i princip alltid få en IQ omkring 130-140 på sådana där test och det har inte gjort mig gladare för det. Jag skulle byta bort all min intelligens för att se lite bättre ut utan att tveka. Vad kan 1.9 på HP och en bra utbildning göra för mig när jag ändå är bortvald för att jag är ful?

Tjejer skiter väl i din IQ. De populäraste killarna är knappast vetenskapsmän.

Märkligt..

En person kan bli oerhört attraktiv om den är självsäker på sina saker. Du kan ju hur enkelt som helst få en good lookin guy att se dum ut när du kan övervinna denna person på massa fronter. Dessutom kan du på flera sätt få ett bättre utseende.
Citera
2018-02-22, 17:14
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychophant
Einstein levde under en annan tid än våran.

I fall du inte har något konkret bevis på att du är smart så måste man anta att du helt enkelt har övat på IQ-test och fått ett högt resultat den vägen.

Det är i princip omöjligt att ha hög IQ och låg inkomst i dagens samhälle.

Nä, finns de som har väldigt hög IQ men som inte är arbetsföra. Jag köper inte ditt argument.
Citera
2018-02-22, 17:17
  #95
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychophant
Einstein levde under en annan tid än våran.

I fall du inte har något konkret bevis på att du är smart så måste man anta att du helt enkelt har övat på IQ-test och fått ett högt resultat den vägen.

Det är i princip omöjligt att ha hög IQ och låg inkomst i dagens samhälle.
Det beror väl på om man har en diagnos eller inte. Mår man inte psykiskt bra så har man ju ett psykiskt handikapp och fungerar inte i samhället på samma sätt.

Sen är det skillnad på hög IQ och högpresterande. Högpresterande har ofta hög ambition men kan ha en rätt normal iq. Däremot kan många med en högre IQ haft det jobbigare i skolan eftersom skolsystemet inte är anpassat till smarta personer. Tänk själv om du behövt gå din skolgång med utvecklingsstörda människor. Tänk den frustrationen att bara sitta av tid. Det kan definitivt vara ett handikapp i vissa fall att ha högt iq.
Det säger ingenting om man är framgångrik eller inte.
Citera
2018-02-22, 17:34
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychophant
Einstein levde under en annan tid än våran.

I fall du inte har något konkret bevis på att du är smart så måste man anta att du helt enkelt har övat på IQ-test och fått ett högt resultat den vägen.

Det är i princip omöjligt att ha hög IQ och låg inkomst i dagens samhälle.

Jag har ingen aning vad du får detta ifrån, det enda som krävs för att ha hög IQ och låg inkomst är (relativ) lathet, en ovilja att anstränga sig alltså (av vilken anledning som helst, kan t ex vara ett resultat av depression).

Själv har jag 130+ i IQ och är medlem i Mensa, tänker inte gå in på min ekonomi, men det du säger är helt befängt. Tror du att man automatiskt klarar av saker bara för att man har en hög IQ, eller automatiskt orkar traggla sig igenom ett skittråkigt skolsystem?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback