Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-24, 07:49
  #1
Medlem
Bamse92s avatar
Hej, jag känner en stark dragning till Peru/ Andeerna.
jag vill helt enkelt åka ner dit och bo där något år +/-.

Syfte med detta är att fördjupa mig i meditation & natur.

Någon som vet hur man ska/ kan bära sig åt? Hur är det med visa, bostad & jobb för en utlänning där nere?

Mvh/ Bums
Citera
2014-11-24, 16:44
  #2
Medlem
O.J-Kushs avatar
Det är grymt vackert så kör hårt!!

Angående visa är det visa runs som gäller, dvs var tredje månad lämna landet och sen få en ny stämpel / ta smällen för utgånget visum vilket är ca 1dollar /dag som överskrider gränsen.. (rätta mig om jag har fel angående summan)..

Jobb så kommer du tjäna piss och sämre.. jag rekommenderar att hitta ett volontärarbete på någon skola och via dem få gratis boende och mat.. jag gjorde detta och bodde i ett riktigt uråldrig by där det var lyx med fyra väggar och tak..
Citera
2014-11-24, 18:01
  #3
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush
Det är grymt vackert så kör hårt!!

Angående visa är det visa runs som gäller, dvs var tredje månad lämna landet och sen få en ny stämpel / ta smällen för utgånget visum vilket är ca 1dollar /dag som överskrider gränsen.. (rätta mig om jag har fel angående summan)..

Jobb så kommer du tjäna piss och sämre.. jag rekommenderar att hitta ett volontärarbete på någon skola och via dem få gratis boende och mat.. jag gjorde detta och bodde i ett riktigt uråldrig by där det var lyx med fyra väggar och tak..

Härligt! Ja, volontär arbete lät ju som en riktigt bra ide! Hur såg dina vardagar ut som volontär där nere?
Citera
2014-11-24, 22:42
  #4
Medlem
O.J-Kushs avatar
En vanlig dag bestod av uppgång vid 7tiden för att äta frukost, sen hade jag lektioner (dator + engelska lärare) fram till 12-1 tiden, lite olika.. Sen hem och käka lunch och ta det lugnt nån timme innan jag for iväg till skolan och hade "aktiviteter" som tex, volleyboll, lät ungarna spela spel på datorerna, fotboll osv.. Det som dem kände för helt enkelt, detta till 5-6 och efter det middag och sen var det mörkt ute och jag gickofta och la mig och läste / såg film..

jag var ledig på helgerna och då brukade jag dra ner till staden för att träffa lite folk i min ålder och festa, äta bra mat och duscha i varmvatten, hehe..


Uppe i byn så var det verkligen basic basic, tror inte det går att beskriva.. köket var liksom en öppen eld, toan ett hål i marken, duschen en vattenslang med ISKALLT vatten.. I vårt "sovrum" så var det ungefär en halvmeter mellan väggen och taket där det blåste in, och det blev minus grader om nätterna så sov i min sovsäck och hade 2-3filtar på.. Detta var på 3800meters höjd tror jag,.. På "gatorna" i byn gick får, grisar, kor omkring, många av barnen var tvungna att arbeta på dagarna så vissa dök bara upp nån dag i veckan..

Maten bestod till 90% av saker som dem kunde odla själv.. Övriga 10 var ofta kött jag köpte med mig för att få i mig lite protein..

Det var SJUKT givande att vara där, dock är spanska ett måste för jag var enda vita personen i hela byn som kunde engelska, och i staden som låg en timme bort fanns det i princip ingen turism alls..
Citera
2015-01-04, 00:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush
Det är grymt vackert så kör hårt!!

Angående visa är det visa runs som gäller, dvs var tredje månad lämna landet och sen få en ny stämpel / ta smällen för utgånget visum vilket är ca 1dollar /dag som överskrider gränsen.. (rätta mig om jag har fel angående summan)..

Jobb så kommer du tjäna piss och sämre.. jag rekommenderar att hitta ett volontärarbete på någon skola och via dem få gratis boende och mat.. jag gjorde detta och bodde i ett riktigt uråldrig by där det var lyx med fyra väggar och tak..

Har du några kontaktuppgifter på var man kan hitta volontärarbete?
Citera
2015-01-04, 01:08
  #6
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dixon75
Har du några kontaktuppgifter på var man kan hitta volontärarbete?

Hittade mitt företag via denna sida.. Dock har dem tyvärr lagt ner..

http://www.volunteersouthamerica.net
Citera
2015-02-24, 14:34
  #7
Medlem
Lacerdas avatar
Jag har spenderat ett par timmar nu och kollat igenom många av länkarna till länder i Colombia, Peru och Ecuador. Vissa skolor i Colombia erbjuder mat dagligen vilket ser bra ut. Men man rynkar på näsan åt dom ställen som tar en "Volontär avgift" på över 100 USD i veckan. Inte nog med att man kommer och erbjuder gratis arbetskraft, man ska dessutom betala för att jobba hos dom. Sånt skit gillar jag inte, jag är medveten om att situationen är för jävlig i dom där delarna av världen men det strider ändå mot mina principer. Erbjuder jag mig som språklärare 8 timmar om dagen så ska jag fan inte betala ett jävla öre för det.

Finns det några användare på FB som har erfarenheter av detta?
Citera
2015-02-24, 16:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag har spenderat ett par timmar nu och kollat igenom många av länkarna till länder i Colombia, Peru och Ecuador. Vissa skolor i Colombia erbjuder mat dagligen vilket ser bra ut. Men man rynkar på näsan åt dom ställen som tar en "Volontär avgift" på över 100 USD i veckan. Inte nog med att man kommer och erbjuder gratis arbetskraft, man ska dessutom betala för att jobba hos dom. Sånt skit gillar jag inte, jag är medveten om att situationen är för jävlig i dom där delarna av världen men det strider ändå mot mina principer. Erbjuder jag mig som språklärare 8 timmar om dagen så ska jag fan inte betala ett jävla öre för det.

Finns det några användare på FB som har erfarenheter av detta?

Kände exakt samma sak!! Fyfan för att betala för att arbeta.. Kikade du igenom sidan jag länkade och hittade inget vettigt? Tuffa tider..
Citera
2015-02-24, 20:44
  #9
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag har spenderat ett par timmar nu och kollat igenom många av länkarna till länder i Colombia, Peru och Ecuador. Vissa skolor i Colombia erbjuder mat dagligen vilket ser bra ut. Men man rynkar på näsan åt dom ställen som tar en "Volontär avgift" på över 100 USD i veckan. Inte nog med att man kommer och erbjuder gratis arbetskraft, man ska dessutom betala för att jobba hos dom. Sånt skit gillar jag inte, jag är medveten om att situationen är för jävlig i dom där delarna av världen men det strider ändå mot mina principer. Erbjuder jag mig som språklärare 8 timmar om dagen så ska jag fan inte betala ett jävla öre för det.

Finns det några användare på FB som har erfarenheter av detta?

Det går nog att hitta dom som är ok med att byta mat & husrum för jobb. Lacerda, man kan inte skicka fler Pm förrän du tömt din inkorg.

"Kanske tillochmed tar och gör det detta året. Hänga på?"
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2481880

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback