Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-23, 22:38
  #1
Medlem
Tjena på er alla. Då alla VM och EM tävlingar (bortsett ifrån Lag-VM och finalerna i EM) i speedway är spikade så öpnnar jag upp en ny tråd för säsongen 2015 i speedway men även i de andra speedwayrelaterade sporterna, dvs. isracing, långbana, gräsbana och alla olika varianter och tävlingsklasser av dessa.

VM Kalendern ser ut som följande:
  1. 18 April Warsawa, Polen
  2. 16 Maj Helsingfors, Finland
  3. 23 Maj Prag, Tjeckien
  4. 4 Juli Cardiff, Storbritannien
  5. 18 Juli Daugavpils, Lettland
  6. 25 Juli Målillia, Sverige
  7. 8 Augusti Horsens. Danmark
  8. 29 Augusti Gorzow, Polen
  9. 12 September Krsko, Slovenien
  10. 26 September Stockholm, Sverige
  11. 3 Oktober Torun, Polen
  12. 24 Oktober Melbourne, Australien

Som vanligt sker ändringar. Ett land behåller ett GP men byter stad eller ett land förlorar sitt GP och ett annat land får ett GP. Intressant är att Warszawa har fått ett GP och där ska tydligen enligt vad jag har kunnat läsa mig till i princip vara klart med Gollob som banreserv. Som de flesta känner till så får Australien ett GP medan Nya Zeeland har torskat sitt och vi åker down under i slutet av säsongen kontra början. Och i Danmark så går det enda GP i horsens istället för Parken (KPH) eller Vojens. Riga ger tillbaks Lettlands GP till Daugavpils men får istället hålla en semifinal i kvalet till VM (där förövrigt Italien har en kvart, den andra semin samt GP Challenge).

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
Tittar man på övriga serier så är det framförallt två länder och orter som gör comeback i tävlingssammanhang och det är dels Kazakstan som arrangerar deltävling 5 och 6 i Isracings-VM i mitten av februari och Mildura i Australien som håller i finalen i U21 Lag-VM helgen efter sista VM-deltävlingen i oktober.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------
De tävlingar förutom GP-speedway som går i Sverige är innan Lag-VM och EM spikas är enbart Isracingens första kvalrunda som går av stapeln i Hallstavik 10 Januari (därefter följer Isracingens GP Challenge en vecka senare i Österrike).
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------
Uppdaterar senare med mer info när allt är spikat och ska försöka fylla på med mer info om de svenska serierna (framförallt Elitserien), indivduella SM och kanske (med betoning på kanske) om de andra större internationella ligorna.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------
Infon är tagen från speedway.org.
Citera
2014-11-24, 00:34
  #2
Medlem
BleAivanos avatar
Wild card, kusagwa. Gollob är wild card inte banreserv.

Lag-vm kommer att ha en semi-final i England i Kings Lynn, en semifinal i Polen
troligen samt race off/final i Vojens.

Isracing i Hallstavik på naturis känns som en chansning då den Svenska vintern
ju är tämligen opålitlig i åtminstone den södra halvan av landet.
__________________
Senast redigerad av BleAivano 2014-11-24 kl. 00:53.
Citera
2014-11-25, 13:15
  #3
Medlem
Tycker det är oerhört tråkigt att Vojens tappar sin VM-deltävling till Slovenien och Krsko.
Sedan, generellt så känns inte startfältet särskilt mycket starkare än 2014, tyvärr.
Citera
2014-11-27, 11:11
  #4
Medlem
BleAivanos avatar
Datumen för Speedway Best Pairs cup:

Torun 28 mars
Gustrow 11 april
Esbjerg 9 maj

http://www.speedwaybestpairs.com/eng/
Citera
2014-11-27, 11:46
  #5
Medlem
Uppdaterar första posten lite senare med lite om EM (indv.) samt ytterligare en internationell tävling i Sverige.

Och BleAivano ska rätta till banreserven med
Citera
2014-12-02, 22:14
  #6
Medlem
BleAivanos avatar
Kalendern för nästa års Elitserie är klar:
http://www.speedwaynyheter.se/elitse...nasta-ar-2015/
Citera
2014-12-03, 14:03
  #7
Medlem
Surt med ett lag mindre i Elitserien. Pallen kommer troligen att bli samma som i år. Vetlanda slår Indianerna i finalen. Nä sänk snittet några snäpp så det kan bli 10 lag som gör upp om titeln.
Citera
2014-12-11, 17:32
  #8
Medlem
BleAivanos avatar
En intervju med Ricky Ashworth och hans far. www.youtube.com/watch?v=1VubcZNg8cA

Ricky kraschade svårt under en tävling för c:a 1½ år sedan, han låg i koma
i 3 månader innan han väcktes av läkarna.

http://www.scunthorpetelegraph.co.uk...ail/story.html
http://www.newsyorkshire.co.uk/news/...m-horror-crash
Citera
2014-12-27, 22:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setj
Surt med ett lag mindre i Elitserien. Pallen kommer troligen att bli samma som i år. Vetlanda slår Indianerna i finalen. Nä sänk snittet några snäpp så det kan bli 10 lag som gör upp om titeln.

Piraterna har ett ganska intressant lag också och förstås en väldigt kompetent ledarstab.
Kan Jason Doyle hålla samma fina nivå som föregående år så har Dackarna också ett intressant lag där Hans Andersen och Mikael Max bidrar med rutin, frågan är dock om det finns något att ta av gällande sistnämnde.
Citera
2014-12-28, 20:21
  #10
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Piraterna har ett ganska intressant lag också och förstås
en väldigt kompetent ledarstab.

Kan Jason Doyle hålla samma fina nivå som föregående år så har Dackarna också
ett intressant lag där Hans Andersen och Mikael Max bidrar med rutin, frågan
är dock om det finns något att ta av gällande sistnämnde.

Piraterna tycker jag har värvat lite fel. För stor del andel högsnittade förare och
de kommer inte att kunna använda alla samtidigt.
Sedan är frågan om Bjarne kommer hålla lika bra nästa säsong, om Holder kommer
att vara frisk en hel säsong. Darcy Ward kommer förhoppningsvis att få en längre
avstängning.

Dackarna känns i min mening lite Tveksamma, de har Nicki, Jepsen Jensen och Doyel.
Bakom dem känns det rätt tomt. Jag tror inte Dackarna är topp 5.

Mitt tips är att Elit Vetlanda vinner serien och sm-finalen, Indianerna tar hand om
andraplatserna, sedan är det jämt skägg mellan de övriga lagen.
Jag tror dock att Dackarna och Lejonen hamnar på de två sista platserna i tabellen.
Smederna, Rospiggarna och Piraterna slåss om de två sista slutspelsplatserna.

Smederna har fått till ett bra lag förutom att man har blivit lite svagare på reserven
i och med att Vispen (förståeligt) flyttade hem till Lejonen.
Zorro, Aldén och Eklöf känns lite svajigt men topp 5 känns desto mer stabilt med
G. Laguta, Kenni Larsen, Pawel Przedpelski, Przemyslaw Pawlicki och Peter Karlsson.

Angående just PK så är det nog så att kommande säsong är han sista säsong,
han var osäker efter årets säsong om han skulle fortsätta en säsong till så
jag tror inte han kör 2016. Även Gollob lär göra sin sista säsong.
Citera
2014-12-31, 01:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Piraterna tycker jag har värvat lite fel. För stor del andel högsnittade förare och
de kommer inte att kunna använda alla samtidigt.
Sedan är frågan om Bjarne kommer hålla lika bra nästa säsong, om Holder kommer
att vara frisk en hel säsong. Darcy Ward kommer förhoppningsvis att få en längre
avstängning.

Dackarna känns i min mening lite Tveksamma, de har Nicki, Jepsen Jensen och Doyel.
Bakom dem känns det rätt tomt. Jag tror inte Dackarna är topp 5.

Mitt tips är att Elit Vetlanda vinner serien och sm-finalen, Indianerna tar hand om
andraplatserna, sedan är det jämt skägg mellan de övriga lagen.
Jag tror dock att Dackarna och Lejonen hamnar på de två sista platserna i tabellen.
Smederna, Rospiggarna och Piraterna slåss om de två sista slutspelsplatserna.

Smederna har fått till ett bra lag förutom att man har blivit lite svagare på reserven
i och med att Vispen (förståeligt) flyttade hem till Lejonen.
Zorro, Aldén och Eklöf känns lite svajigt men topp 5 känns desto mer stabilt med
G. Laguta, Kenni Larsen, Pawel Przedpelski, Przemyslaw Pawlicki och Peter Karlsson.

Angående just PK så är det nog så att kommande säsong är han sista säsong,
han var osäker efter årets säsong om han skulle fortsätta en säsong till så
jag tror inte han kör 2016. Även Gollob lär göra sin sista säsong.

Ett Wild Card till PK för lång och trogen tjänst till GP-tävlingen i Målilla vore ju underbart, dock kommer det förstås aldrig att ske.
Citera
2015-01-07, 11:54
  #12
Medlem
BleAivanos avatar
Chris Holder har troligtvis brutit handleden i samband med tävlingar i Australien.

https://twitter.com/Chris_Holder23/s...59580480897024
http://speedwayupdates.proboards.com...undera-january
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback