Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-23, 22:03
  #1
Medlem
Läste just att polisen skjutit en tolvårig pojke i Cleveland. Han ska ha gått runt och siktat på folk med en leksakspistol, varför polis kallades till platsen. Han uppmanades att lägga ner sitt vapen, men ska enligt polisen istället ha sträckt sig efter det varpå de öppnade eld. Pojken träffades i magen och dog senare.

Pistolen var tydligen en soft air-gun som någon tagit bort den orange säkerhetsmarkeringen på, så att den såg ut som en riktig pistol.

Hur ser efterspelet ut? Närmar vi oss en ny Michael Brown-situation?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/poj...v-polis-i-usa/
Citera
2014-11-23, 22:32
  #2
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Det är ju ändå en jävligt väntad utgång att bli skjuten om man sträcker sig efter ett vapen när en polis ber dig att visa händerna.

Även en tolvåring kan ju räkna ut att det är högst skadligt för hälsan.
Citera
2014-11-23, 22:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Det är ju ändå en jävligt väntad utgång att bli skjuten om man sträcker sig efter ett vapen när en polis ber dig att visa händerna.

Även en tolvåring kan ju räkna ut att det är högst skadligt för hälsan.
Det brukar inte spela så stor roll, i USA väntar alltid upploppet runt hörnet när polisen gör vad de instruerats att göra.
Citera
2014-11-23, 22:47
  #4
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Det brukar inte spela så stor roll, i USA väntar alltid upploppet runt hörnet när polisen gör vad de instruerats att göra.

Misstänker att ungen inte är neger, hade ungen varit neger hade pressen lyft fram det direkt.

Vita, asiater och till viss del latinos är ju inte likna benägna att kravalla loss.
Citera
2014-11-24, 02:59
  #5
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Misstänker att ungen inte är neger, hade ungen varit neger hade pressen lyft fram det direkt.

Vita, asiater och till viss del latinos är ju inte likna benägna att kravalla loss.

Klart det var en neger, vars ålder förmodligen var svår att bedöma på avstånd. Polisen blir av naturliga skäl mer skjutbenägna/nervösa när en okänd skjutvapenviftande person till synes äger de egenskaper som är vanliga bland de som brukar skjuta hej vilt omkring sig i de sämre stadsdelarna (som neger, av manligt kön o.s.v.). Det har ännu inte framkommit om pojken hade hoodie, dock, vilket också brukar vara en varningssignal rent statistiskt.

Med det menar jag inte att den inblandade polismannen inte i just det här fallet ändå har visat sig vara lite för het med att skjuta, speciellt om vittnesmålet om att pojken inte riktade pistolmynningen mot polisen stämmer.

http://www.cleveland.com/metro/index..._clevel_1.html
Citera
2014-11-24, 06:44
  #6
Avstängd
URBANARTS89s avatar
Cleveland är en gigantisk skithåla. Detta blir inte lika stort som Mike Brown då denna tolvåring hade tagit bort den orange biten där framme på pistolen för att få den att se riktig ut. Jag tycker det är konstigt att polisen kände sig tvungna att döda honom, men han var ett bra mycket större hot än Brown var.

En vän till familjen sa:

Citat:
"Who would've thought he would go so soon?" Henderson said. "He had his whole life ahead. To be 12 years old, he doesn't know what he's doing. Police they know what they're doing."

Jag köper inte det där. Jag minns inte exakt hur mycket jag visste om de konsekvenser mina handlingar skulle få när jag var 12 så men jag minns att jag förstod att jag inte skulle hota andra med vapen. Det borde särskilt Tamir förstått med tanke på hur mycket det pratas om polisens dåliga behandling mot svarta i USA.
__________________
Senast redigerad av URBANARTS89 2014-11-24 kl. 06:51.
Citera
2014-11-24, 07:20
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Det är ju ändå en jävligt väntad utgång att bli skjuten om man sträcker sig efter ett vapen när en polis ber dig att visa händerna.

Även en tolvåring kan ju räkna ut att det är högst skadligt för hälsan.


Vapen dödar inte, det är människor som dödar
Citera
2014-11-24, 08:15
  #8
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Misstänker att ungen inte är neger, hade ungen varit neger hade pressen lyft fram det direkt.

Vita, asiater och till viss del latinos är ju inte likna benägna att kravalla loss.
Sorry:

http://www.cleveland.com/metro/index...incart_m-rpt-1
Citera
2014-11-24, 08:56
  #9
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Misstänker att ungen inte är neger, hade ungen varit neger hade pressen lyft fram det direkt.

Vita, asiater och till viss del latinos är ju inte likna benägna att kravalla loss.

Det var en neger som väntat. Men att media ligger lågt beror säkert på att t.o.m. de fattar att man inte ska låtsas skjuta mot en polis. Djävlas inte med polisen med ditt leksaksvapen, så slipper du träfracken.

Citera
2014-11-24, 09:15
  #10
Medlem
flazbazs avatar
11-12-åringar rekryteras ju in i gängen och används som "soldater" eller "utkikar" i USA*. Klart fan polisen öppnar eld när han sträcker sig efter ett vapen(liknande föremål).

*Källa: Drugs Inc. på National Geographics.
Citera
2014-11-24, 10:12
  #11
Medlem
Ondves avatar
Undra om det är aktuella bilder som visas i media eller om det är samma upplägg som med negern som Zimmerman pangade, att de använder gamla bilder för att negern ska se ung och oskyldig ut...

Den som larmade sa inte att det var en unge iaf. Något som faktiskt vore ganska naturligt om man ringer in med ett sådant larm.
Citat:
The shooting came after a man at the park adjacent to the rec center called police when he saw "a guy with a gun pointing it at people."
Citera
2014-11-24, 10:16
  #12
Avstängd
URBANARTS89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Undra om det är aktuella bilder som visas i media eller om det är samma upplägg som med negern som Zimmerman pangade, att de använder gamla bilder för att negern ska se ung och oskyldig ut...

Den som larmade sa inte att det var en unge iaf. Något som faktiskt vore ganska naturligt om man ringer in med ett sådant larm.

Denna gången rör det sig dock om en pojke på 12 år och det går inte riktigt att manipulera folk som man gjorde med Trayvons bilder. De gulliga bilderna som media visade på Trayvon var väl när han var just 12-14 och de senare, mer aktuella bilderna var när han var 16-17.

De kan mycket väl finnas bilder på Tamir där han leker gangster men han lär inte se äldre ut på dessa, bara farligare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback