• 1
  • 2
2015-02-01, 10:04
Medlem
Det är enbart förmånligt att löneväxla om du dag betalar statlig skatt (>50%).
Det beror på att om du är höginkomsttagare så sparar du skattefritt idag och betalar sedan 30% skatt när du tar ut pengarna som pensionär. Dessutom får du ränta på ränta på hela summan fram till pension, istället för att få ränta på ränta på 49% av pengen.

Om du idag bara betalar kommunal skatt, så förlorar du på att skjuta upp skatten till pensionen. Detta pga att du får jobbskatteavdrag idag när du jobbar, men du får inte detta avdrag när du är pensionär. Är du inte höginkomsttagare ska du ta ut pengarna som lön, få ditt jobbskatteavdrag, och sedan spara skattade pengar (föreslagsvis i ISK).

Det viktigaste är dock att sjuklön, föräldrapenning och inkomstpension baseras på den lön du tar ut idag, upp till nån viss brytpunknt. Om du löneväxlar ner dig och sedan blir sjuk, eller för den delen blir förälder, så kommer din "smarta" strategi att leda till sämre ersättning från det allmänna och dessutom lägre statlig inkomstpension (vilken man iofs inte ska ta för given, men sjukpenning och sånt ska man ha i åtanke).

Den enda som har nytta av att löneväxla är den som är höginkomsttagare OCH som även efter löneväxlingen maxar de olika gränsvärdena i det sociala skyddsnätet.

Här hittade jag en bra länk som sammanfattar gränserna för de olika statliga ersättningssystemen, där anges nedersta lönegränsen till 8,07 inkomstbasbelopp (ej att förväxla med prisbasbelopp):
www.maxm.se/belopp.php?ref=1l

Om man tar inkomstbasbeloppet för 2015, som är 58100, multiplicerar med 8,07 och delar med årets 12 månader så får man 39072.25.

Du bör alltså för 2015 enbart löneväxla den del av din månadslön som överstiger 39 072 kr och 25 öre. Har du lägre lön än så, ska du betala skatten och sedan spara skattade pengar.
Citera
2015-02-01, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
Även om man inte når över gränsen 38tkr kan det vara smart att löneväxla. Ni måste beakta pensionsspärren som kommer ticka in i framtiden beroende på om staten går med underskott. Personligen tror jag Sverige med rådande ordning kommer gå mot scenario a´la Grekland så jag försöker pensionsspara så mycket det går privat då jag inte tror jag kommer få en krona av det som satts av till PPM. Om ni löneväxlar bidrar ni heller inte till att finansiera dagens vansinne.
Även om man gör klokt i att förutsätta att den allmänna pensionen blir noll, så finns det ersättningar du riskerar gå miste om innan du uppnår pensionsåldern. Sjukpenning, föräldrapenning.

Som alternativ till att spara mer för att få en högre inkomst efter pensionen, kan man ju också vända på steken. Istället för hög inkomst satsar man på låga utgifter, vilket i praktiken innebär att man behöver köpa en bostad (helst en äganderätt, dvs villa, där du har full kontroll själv) och se till att amortera av lånet tills man går i pension.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in