Citat:
Ursprungligen postat av
Freixenet
Intressant läsning Regulus.
Det är lustigt, jag har tidigare tänkt på kristendomen som en mycket dualistisk religion, medan tex hinduism & buddhism står för en slags "allt är egentligen ett"-tanke, så som Brahman eller Shunyata. Kristendomen däremot har ju himmel/helvete, gott/ont, ja ett dualistiskt tankesätt slår igenom överallt tycks det.
Så det är lite lurigt att få ihop varför kristendomen klassade gnostikerna som heretiker. Sen misstänker jag att det finns olika gnostiska skolor också.
Är inte kristendomen att betrakta som en dualistisk religion?
Visst är kristendomen dualistisk. Kampen mellan Gud och Satan, helvetet och himlen, skärselden m.m. är centrala begrepp från mazdaismen som kristendomen tog till sig, och som judendomen - i vart fall dagens judendom - inte lägger lika stor vikt vid.
Vad jag menar var att det länge fanns en ännu mer dualistisk inriktning inom kristendomen som var starkt influerad av gnosticismen. Den började med de armeniska paulicianerna redan på 600-talet. År 970 tvångsförflyttade den byzantinska kejsaren över 200 000 paulicianer till Balkan, där de gav upphov till de medeltida bogomilerna. Dessa förföljdes som kättare av både den romersk katolska och grekiskt-ortodoxa kyrkan, vilket ledde till att de så småningom konverterade till islam och gav upphov till dagens bosnier.
Den dualistiska läran spreds också till Sydfrankrike, där majoriteten av befolkningen var katarer innan folkmordet på 1200-talet.