• 1
  • 2
2014-11-23, 13:47
Medlem
Freixenets avatar
På religionsforumet anklagas man ibland för att vara gnostiker. Detta mest av kristna personer. Vad är det då som avses? Vad tror du som kristen att en gnostiker står för idag?
Citera
2014-11-23, 15:17
Medlem
Jag är inte kristen, men med gnostiker menas att man ser världen som dualistisk. Ondska och godhet kompletter varandra. Satan och Gud. Det ena är inte bättre än det andra. Gud finns i människan, och människan i Gud. Människans syfte blir sedan att försöka förstå detta förhållande, att söka kunskap (gnosis). Jag gissar att det är så här kristna ser det också. Hur ska de annars se det.
Citera
2014-11-23, 15:42
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag är inte kristen, men med gnostiker menas att man ser världen som dualistisk. Ondska och godhet kompletter varandra. Satan och Gud. Det ena är inte bättre än det andra. Gud finns i människan, och människan i Gud. Människans syfte blir sedan att försöka förstå detta förhållande, att söka kunskap (gnosis). Jag gissar att det är så här kristna ser det också. Hur ska de annars se det.
Jag håller inte helt med i din beskrivning. Dualism - javisst - men jag tror gnostikerna skulle säga att världen är ond och anden är god. Och det onda är inte lika bra som det goda, det onda är förkastligt. Därför så anser man som gnostiker mao att världen är ond.
Jag tror det finns hos folk olika uppfattningar om vad en gnostiker står för.
Citera
2014-11-23, 18:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Jag håller inte helt med i din beskrivning. Dualism - javisst - men jag tror gnostikerna skulle säga att världen är ond och anden är god. Och det onda är inte lika bra som det goda, det onda är förkastligt. Därför så anser man som gnostiker mao att världen är ond. Jag tror det finns hos folk olika uppfattningar om vad en gnostiker står för.

Det är som du säger att dualismen inte innebär att man sammanblandar det onda och det goda. Tvärtom blir ju skillnaden mer tydlig och teodicéproblemet lättare att hantera.

De här tankarna kommer egentligen från den persiska mazdaismen, och fördes in i judendomen under och efter den babyloniska fångenskapen. Jag hänvisar till vad jag skrivit om det i två andra trådar:

http://www.flashback.org/p50929361#p50929361

http://www.flashback.org/p50698831#p50698831

De dualistiska idéerna utvecklades ytterligare i kristendomen, men de som gick för långt stämplades som kättare. Själva ordet "kättare" kommer från de sydfranska katarerna som utsattes för ett veritabelt folkmord i korståget mot katarerna:

http://en.wikipedia.org/wiki/Albigensian_Crusade

Även de bosniska bogomilerna var dualister. Huruvida användaren Bogomil är dualist vet jag dock inte.

P.S. En bok som jag kan rekommendera om man är intresserad av detta är In Search of Zarathustra av Paul Kriwaczek.
Senast redigerad av Regulus 2014-11-23 kl. 18:49.
Citera
2014-11-23, 19:09
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är som du säger att dualismen inte innebär att man sammanblandar det onda och det goda. Tvärtom blir ju skillnaden mer tydlig och teodicéproblemet lättare att hantera.

De här tankarna kommer egentligen från den persiska mazdaismen, och fördes in i judendomen under och efter den babyloniska fångenskapen. Jag hänvisar till vad jag skrivit om det i två andra trådar:

http://www.flashback.org/p50929361#p50929361

http://www.flashback.org/p50698831#p50698831

De dualistiska idéerna utvecklades ytterligare i kristendomen, men de som gick för långt stämplades som kättare. Själva ordet "kättare" kommer från de sydfranska katarerna som utsattes för ett veritabelt folkmord i korståget mot katarerna:

http://en.wikipedia.org/wiki/Albigensian_Crusade

Även de bosniska bogomilerna var dualister. Huruvida användaren Bogomil är dualist vet jag dock inte.

P.S. En bok som jag kan rekommendera om man är intresserad av detta är In Search of Zarathustra av Paul Kriwaczek.
Intressant läsning Regulus.
Det är lustigt, jag har tidigare tänkt på kristendomen som en mycket dualistisk religion, medan tex hinduism & buddhism står för en slags "allt är egentligen ett"-tanke, så som Brahman eller Shunyata. Kristendomen däremot har ju himmel/helvete, gott/ont, ja ett dualistiskt tankesätt slår igenom överallt tycks det.
Så det är lite lurigt att få ihop varför kristendomen klassade gnostikerna som heretiker. Sen misstänker jag att det finns olika gnostiska skolor också.
Är inte kristendomen att betrakta som en dualistisk religion?
Citera
2014-11-23, 19:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Intressant läsning Regulus.
Det är lustigt, jag har tidigare tänkt på kristendomen som en mycket dualistisk religion, medan tex hinduism & buddhism står för en slags "allt är egentligen ett"-tanke, så som Brahman eller Shunyata. Kristendomen däremot har ju himmel/helvete, gott/ont, ja ett dualistiskt tankesätt slår igenom överallt tycks det.
Så det är lite lurigt att få ihop varför kristendomen klassade gnostikerna som heretiker. Sen misstänker jag att det finns olika gnostiska skolor också.
Är inte kristendomen att betrakta som en dualistisk religion?

Visst är kristendomen dualistisk. Kampen mellan Gud och Satan, helvetet och himlen, skärselden m.m. är centrala begrepp från mazdaismen som kristendomen tog till sig, och som judendomen - i vart fall dagens judendom - inte lägger lika stor vikt vid.

Vad jag menar var att det länge fanns en ännu mer dualistisk inriktning inom kristendomen som var starkt influerad av gnosticismen. Den började med de armeniska paulicianerna redan på 600-talet. År 970 tvångsförflyttade den byzantinska kejsaren över 200 000 paulicianer till Balkan, där de gav upphov till de medeltida bogomilerna. Dessa förföljdes som kättare av både den romersk katolska och grekiskt-ortodoxa kyrkan, vilket ledde till att de så småningom konverterade till islam och gav upphov till dagens bosnier.

Den dualistiska läran spreds också till Sydfrankrike, där majoriteten av befolkningen var katarer innan folkmordet på 1200-talet.
Citera
2014-11-25, 09:58
Bannlyst
Citat:
Visst är kristendomen dualistisk. Kampen mellan Gud och Satan, helvetet och himlen, skärselden m.m. är centrala begrepp från mazdaismen som kristendomen tog till sig, och som judendomen - i vart fall dagens judendom - inte lägger lika stor vikt vid.

Vad jag menar var att det länge fanns en ännu mer dualistisk inriktning inom kristendomen som var starkt influerad av gnosticismen. Den började med de armeniska paulicianerna redan på 600-talet. År 970 tvångsförflyttade den byzantinska kejsaren över 200 000 paulicianer till Balkan, där de gav upphov till de medeltida bogomilerna. Dessa förföljdes som kättare av både den romersk katolska och grekiskt-ortodoxa kyrkan, vilket ledde till att de så småningom konverterade till islam och gav upphov till dagens bosnier.

Den dualistiska läran spreds också till Sydfrankrike, där majoriteten av befolkningen var katarer innan folkmordet på 1200-talet.

Det finns igen definitiv Gnosticism. Gnosticism är en paraplyterm för olika esoteriska varianter av kristendom. Utan gnosticism har kristendom ingen esoterism, vilket verkligen visar på den kristna kyrkans totala ignorans. Inom de gnostiska inriktningarna lägger man mer vikt på ett inre sökande istället för att vänta på en frälsare.

En av de senare stora rörelserna var Catharism på 1300-talet. Som förbjöds och förföljdes av Katolska kyrkan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Catharism
Catharism kommer av ordet Catharsis. Som praktiserades i det Antika Greklands tragedier. Gnosticism är den ursprungliga kristna rörelsen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Catharsis
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2014-11-25 kl. 10:00.
Citera
2014-11-25, 11:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Mitt medlemsnamn är en liten teologisk vits. Bogomilerna var mycket asketiska och "anti-kosmiska" (kosmos struktur är "dårlig" i deres teologi), och på toppen av den vanliga liste av asketiska förhållningsätt la dom avhållsamhet från mer fysisk arbete än det mest nödvändiga.

Kosmisk dynamik främjade nämligen enligt dom demiurgens katastrofala skapelse.

Och eftersom jag av naturen egentligen är tämligen lat, men av andra anledninger har jobbat som en galning i långa perioder av mitt liv ... plus en tidigare flört med teologisk gnosticism ... valde jag för en del år tillbaka pseudonymet "Bogomil" i min religionsdebatt, och det har jag använt sen.
Citera
2014-11-25, 12:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Det finns igen definitiv Gnosticism.

Korrekt, gnosticismen kryllade av subkategorier.

Citat:
Gnosticism är en paraplyterm för olika esoteriska varianter av kristendom.

Ja det var/är ju den officiella ursäkt för slaktandet av gnostikerna. Jag kan dock ... av flera anledninger ... rekommendera dig att inte så snabbt fokusera på denna teologiska propaganda, som vill skapa FÖR stora kopplinger mellan kristendomen och gnosticismen. Gnosticismen är med stor sannolikhet en autonom religion.

Citat:
Utan gnosticism har kristendom ingen esoterism, vilket verkligen visar på den kristna kyrkans totala ignorans. Inom de gnostiska inriktningarna lägger man mer vikt på ett inre sökande istället för att vänta på en frälsare.

Alltför svart/vitt.
Citera
2014-11-25, 19:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Det finns igen definitiv Gnosticism. Gnosticism är en paraplyterm för olika esoteriska varianter av kristendom. Utan gnosticism har kristendom ingen esoterism, vilket verkligen visar på den kristna kyrkans totala ignorans. Inom de gnostiska inriktningarna lägger man mer vikt på ett inre sökande istället för att vänta på en frälsare.

När jag talade om gnosticismens påverkan på den tidiga kristendomen syftade jag främst på liknande idéer inom judendomen, samt i förlängningen på mazdaismen från vilken dualismen ursprungligen kommer.
Citera
2014-11-26, 19:12
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Mitt medlemsnamn är en liten teologisk vits. Bogomilerna var mycket asketiska och "anti-kosmiska" (kosmos struktur är "dårlig" i deres teologi), och på toppen av den vanliga liste av asketiska förhållningsätt la dom avhållsamhet från mer fysisk arbete än det mest nödvändiga.

Kosmisk dynamik främjade nämligen enligt dom demiurgens katastrofala skapelse.

Och eftersom jag av naturen egentligen är tämligen lat, men av andra anledninger har jobbat som en galning i långa perioder av mitt liv ... plus en tidigare flört med teologisk gnosticism ... valde jag för en del år tillbaka pseudonymet "Bogomil" i min religionsdebatt, och det har jag använt sen.
När du tidigare var inne på gnosticismen, delade du då den åsikten att världen, kosmos, det materiella är av ondo eller föredrog du andra delar i denna tro?
Citera
2014-11-26, 19:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
När du tidigare var inne på gnosticismen, delade du då den åsikten att världen, kosmos, det materiella är av ondo eller föredrog du andra delar i denna tro?

Ja, men min relativism har växt till sig sen dess.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in