Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-01-01, 12:17
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag delar visserligen inte din syn när det gäller hur samhället bör se ut, men det är onekligen så att den stora massa som tror att saker och ting skulle bli bättre för oss om bara Putin avgick/störtades etc. inte har någon susning om hur Ryssland fungerar.

Det ligger däremot någonting i påståendena om att ett uppsplittrat Ryssland vore bäst för väst ur ett cyniskt maktperspektiv, men det förutsätter verkligen att väst i så fall antingen har tur med händelseutvecklingen, eller helt kontrollerar den. Vem tar hand om den enorma kärnvapenarsenalen? Hur många nya muslimska länder tillkommer? I vilken utsträckning ska gränser säkras mot "västvänliga" delar av "fd Ryssland"? osv osv

Fast jag hävdar fortfarande att stora förändringar inom EU är minst lika troligt i ett så kort perspektiv som 2020. Eller att Den Stora Nedgången inleds, som sagt till följd av minskad köpstark befolkning och minskad efterfrågan från tillväxtländer.

Den stora massan tror nog inte det blir bättre om Putin avgår eller störtas. Var har du det ifrån? Någon källa?

Det är något visst med individer som tror de är de enda som fattar och att folk i allmänhet är korkade.
Citera
2020-01-01, 12:40
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Jag tänkte inleda en tråd för prediktioner om hur Europa ser ut år 2020.

Min är vare sig ren spekulation eller vetenskap, utan en bedömning med utgångspunkt hur jag uppfattar samtiden och de trender som har förmåga att bestämma vad som kommer att hända.

Punkt 1. Geopolitik

Punkt 2. EUs utveckling

Punkt 3. Sociala rörelser


Punkt 4. Ryssland


Punkt 5. NATO

Det var mycket i skrift!

Punkt 1. Geopolitik

Spelplanen här är fortsatt Saudi vs Iran. Sunni mot Shia. jokern för 2020 är Kina och hur de kommer att ställa sig för att säkra sina resurser. Hur mycket kommer man att lägga sig i denna konflikt, hur viktig är Irans olja?

Det är som du säger inte Europa som är skådeplatsen, det är Asien. Där sker en omvälvning av makt mot Kina och det sker inte utan skakningar på nedre däck.

Ryssland är naturligtvis inblandat men ligger pressat till, klämda mellan Kina och Väst. Man kommer att rusta så mycket man förmår, men nästa ryska gränskonflikt sker i Asien.

EU bör se om sitt hus, ju mindre inblandade vi är, desto bättre. Ett minskat beroende av olja, och en handlingsplan för att den ryska gasen upphör. (Det behöver inte vara med rysk vilja)

2. EU

ja, det finns krafter som vill lämna. BREXIT är ett faktum, så UKIP lär falla isär.

Öststaterna får enorma summor av EU, EU kommer att påminna om det om de flörtar med Putin.

Jag tror faktiskt inte det blir fler exits. Punkt 1 ovan visar på vikten av att EU håller ihop och samverkar.

3. Ekonomin dippar, det blir kanske protester. Inget nytt under solen således.

4. Ryssland.

Nej, Ryssland är inte Europas mäktigaste spelare, det är Tyskland. Vilket du tidigare beskrivit... Ryssland har en militär styrka för att man satsar enorma resurser på sin militär. Grannländerna är små och kraftlösa, så där är ju Ryssland en gigant.

Men visst är Ryssland en faktor med sin fossila energi och sin militär. Folkliga protester i Moskva? Jag tror saker kan svänga runt fort i det väldeliga Russia.

5. Frankrike lär knappast lämna NATO men expansionen är ju slut som du skriver, det är riktigt.

Jag kan dock tänka mig militära pakter som står NATO nära i Asien. Inte minst runt kinesiska havet.

6. Asien

Det är Asien som är intressant, inkl mellersta östern. Här dras framtidens konfliktytor upp, och de är synliga i de proxy-krig som pågår mellan Saudi och Iran.
Citera
  • 3
  • 4
eu

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback