Citat:
Ursprungligen postat av
NewDawnFades
Min syrra och jag äger en jordbruksfastighet med ett bostadshus och några ekonomibyggnader. Jordbruksfastigheten har ingen skog eller mark, bara tomt och har inga intäkter. Nyligen tvingades vi reparera en ekonomibyggnad för cirka 160.000:-, inklusive moms, men vi har alltså inga intäkter från fastigheten att dra av kostnaderna mot och något rotavdrag lär väl inte vara aktuellt på en jordbruksfastighet.
Min fråga är om det finns någon möjlighet att dra av själva kostnaden och/eller momsen på sin privata inkomstdeklaration? Om inte, finns det andra sätt att minska den faktiska kostnaden för oss? Fakturan är redan betald till dem som gjorde jobbet.
1) I och med att du och din syster är ägare till en jordbruksfastighet skall denna i ert fall beskattas som enskild näringsverksamhet. Detta görs på blankett NE.
Enskild näringsverksamhet är antingen
aktiv eller passiv. För att verksamheten skall klassificeras som aktiv krävs att ni driver och i stor omfattning arbetar i jordbruket. Med hänsyn till din beskrivning av er verksamhet torde denna vara att betrakta som passiv.
a) Enligt huvudregeln får underskott av näringsverksamhet dras av nästa eller kommande år i samma näringsverksamhet. Någon tidsbegränsning för när underskottsavdraget måste utnyttjas finns inte.
b) Ett undantag från huvudregeln är möjligheten till omedelbart avdrag vid nystartad
aktiv verksamhet. Uppkommet underskott får då dras av som allmänt avdrag från inkomst av tjänst. Då er verksamhet är
passiv så faller denna möjlighet till omedelbart avdrag bort.
2) Vad gäller moms bedriver du och din syster en verksamhet (= ägare till en lantbruksfastighet) som är momspliktig. Ni är därför skyldiga att betala eller har rätt att få tillbaka moms. Ni måste då alltid anmäla er hos Skatteverket för att bli momsregistrerade. Sedan är det bara att fylla i och skicka in en momsdeklaration i samband med inkomstdeklarationen nästa år och därefter får ni tillbaka er betalda moms på 32 000 kr (160 000 kr x 20 %).