Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-01, 14:01
  #229
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Det har jag i sådana fall missat, men det är kanske som med ganska många religiösa regler, en aning individuellt. Men poängen med att be 5 gånger om dagen är att dygnet är indelat i fem enheter baserat på solens rörelse över himlavalvet. Middagsbönen bör t.ex. ske när solen passerat Zenit men innan eftermiddagsbönen ska utföras.

Vad folk gör på sina raster är verkligen skit samma, givetvis får man be, snacka fotboll, läsa på flashback, fara hem och äta eller vad man nu känner för. Jag talar om att religiösa utöver de raster som alla har dessutom ska ha möjlighet att gå och be, t.ex. för att det är "rätt" tid att be när det inte råkar vara schemalagd rast.
Kan de väl få bara de jobbar in det.
När någon vill gå på fredagsbön får de göra det bara de jobbar in timmarna.
Men det är inte alla arbetsplatser som kan erbjuda det lika lite som bön.
Funkar ju inte om du kör tåg eller buss och du måste ha två olika tidtabeller beroende på om det är en troende muslim som kör och ytligare en beroende på om det är en shia eller sunnimuslim. Och alla andra tidtabeller som interagerar med detta tåg måste justeras.
Men på tex på ett vanligt kontorskneg som hos oss funkar det.
Citera
2014-12-01, 15:05
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kan de väl få bara de jobbar in det.
När någon vill gå på fredagsbön får de göra det bara de jobbar in timmarna.
Men det är inte alla arbetsplatser som kan erbjuda det lika lite som bön.
Funkar ju inte om du kör tåg eller buss och du måste ha två olika tidtabeller beroende på om det är en troende muslim som kör och ytligare en beroende på om det är en shia eller sunnimuslim. Och alla andra tidtabeller som interagerar med detta tåg måste justeras.
Men på tex på ett vanligt kontorskneg som hos oss funkar det.

Jag tycker som sagt inte att religiösa ska få fördelar baserat på deras religion. Självfallet funkar det på t.ex. ett kontor där man arbetar med mycket eget ansvar att man har flextid och får komma och gå lite som man vill. Men ska religiösa få flextid för att be bör även andra grupper kunna få flextid, annars får religionen en gräddfil vilket är vad jag vänder mig emot.

Som sagt, jag har inget emot att ett företag t.ex. har flextid. Jag har något emot att ett företag bara låter vissa ha flextid eftersom deras behov anses ha företräde framför andras. Hade min arbetsgivare valt att t.ex. införa religiösa flextid, men inte ge ateister samma möjlighet till miniraster när dom känner för det, givet att tiden arbetas in vid annat tillfälle hade jag sett mig om efter ett nytt jobb.
Citera
2014-12-03, 10:33
  #231
Medlem
Andreas21504s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Hejsan det är så att jag undrar vf många är emot att man utför bön på arbetstid?
Vi som muslimer vill inte få lön för oarbetad tid vi är villiga att ta igen den tiden på övertid eller annan form men ändå så är måna emot det!


Nej det är inte ok om ni vill be så får ni göra det på eran fria tid , samma gäller om en kristen vill göra det på arbetstid , vad blir nästa steg att få rätt att gå från arbetet för att besöka en moskee/kyrka ??
Citera
2018-09-23, 08:34
  #232
Medlem
Orobanches avatar
Sverige är ett sekulariserat land. Detta betyder i klartext att din eventuella religiösa utövning INTE görs på jobbet, inte på gator och torg som är allmän plats. All religon är frivilligt och ja Sverige har religionsfrihet vilket också betyder att jag som ateist ska slippa vandra runt i religion.

Tyvärr har detta förändrats med intåg av hundratusen radikala muslimer som draperar sina döttrar, systrar och fruar i beduintält.

Nu tvingas jag, de få gånger jag numera åker ner till city, vandra runt med dessa kvinnoförtryckande plagg. Och jag spyr!

Så vill ni be 5 ggr om dagen, ha ert ramadan och slöja, som är de tre obligatoriska saker som krävs för att ni ska betraktas som riktigt troende får ni göra det hemma eller i moskeerna som redan också är för många i Sverige.

Sverige har aldrig varit islamistiskt! Första moskén byggdes 1976, två år efter att Olof Palme förklarade Sverige mångkulturellt. Och nu har jag tappat räkningen på hur många moskéer det har byggts, är på gång att byggas och som kommer att byggas.

Hade inte den kvinnoförtryckande religösa utstyrseln översvämmat våra gator hade inte någon reagerat men eftersom ni vägrar klä er västerländskt i ett västerländskt land kommer ni aldrig att respekteras eller accepteras av alla! Snarare tvärtom!
Citera
2019-07-05, 18:21
  #233
Medlem
Lika bön för lika arbete.
Citera
2019-07-05, 18:35
  #234
Medlem
I norra USA var det en grupp med muslimer som ville att företaget gick med på att de skulle få be fem gånger om dagen så de hll på med olika idiotsaker, som att lägga ned arbetet och att be iall fall på arbetsplatsen. Företaget vägrade men gick med på att de fick en extra paus, inget mer men muslimerna gick inte med på det fast de fick ut mer än de andra arbetarna. Så arbetsgivaren tröttnade på muslimerna och kastade ut dem. De hade ju inga meriter i första taget. Smartare att anställa folk med meriter och icke muslimer så slipper man alla möjliga slags problem. Vill man be fem gånger om dagen och kräver allt möjligt för man är en getpåsättare och analfabet så kan man åka hem och göra det där. Får de inte som de vill spränger de bomber eller skjuter mot folk. Det är alltid någon annans fel att man är så blåst att man ligger på en kackerlackas IQ nivå men så är det det med fransmän, polacker och latinamerikaner. Man kommer inte till Sverige för att man har något att erbjuda, kan något eller vill jobba utan för ingen vill ha med en att göra i ens eget skitland och man vill åt gratisbidragen.
Citera
2019-07-30, 17:16
  #235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Jag är emot lagen om religionsfrihet.

Jag tycker alla ska behandlas lika.
Dvs. om man har ett jobb där det är ok att lämna jobbet tex 5 ggr / dag och sedan jobba över så är det ju bra. Men då ska det gälla alla oavsett anledning att lämna jobbet. Ta en fika eller power nap eller något.

Men har man ett jobb och man inte kan lämna det, så är det inte ok att sätta kollegor under större arbetsbörda eller försena produktion eller likn. och bara vifta med religionsargumentet.

Man ber 5 gånger per dygn, under ett arbetspass 1 kanske 2 gånger.
Citera
2019-07-30, 17:38
  #236
Medlem
Då kan man ju göra det på sina schemalagda raster.

Måste man göra något fysiskt när man ber? Vissa tänker ju bara en bön. Det går ju inte kontrollera. Eller måste man lämna platsen mm?
Citera
2019-07-30, 17:42
  #237
Medlem
Är du så starkt religiös att du måste be flera gånger om dagen, och på speciella tider är det enorma problem på en arbetsplats.

Dels kan man aldrig lita på dig då du styrs av ologiska tankegångar.
Sen är du ett problem rent tidsmässigt och allt måste kretsa kring dina behov och tider.

Förbjuda religion skulle vara det bästa som kunde hända Sverige.

Vi vill inte ha idioter som är så lättpåverkade av extremister!

Att det är svårt för dig att förstå detta visar på problemet.
Citera
2019-12-22, 11:03
  #238
Medlem
Så länge det inte stör andra. Kan berätta om vad jag nyligen var med om. En hel studiegrupp på ett lärcenter fick vackert stå och vänta medan en muslimsk kvinna fortsatte med sin långvariga bönestund i ett grupprum som studiegruppen bokat. Kvinnan slutade inte självmant trots att en grupp på 5 personer stod i dörren och ville in. Nykomna muslimer måste informeras om att deras privata vanor inte får inkräkta på andra aktiviteter.
Citera
2019-12-22, 22:09
  #239
Medlem
Är några som ber på rasterna i omklädningsrummet i ett hörn. Det jag stör mig mest på är att de slabbar så mycket på golvet vilket leder till frågan varför fötterna ska tvättas före bönen? Är det inte bättre de tvättar nyllet som de dunkar ner i mattan hela tiden?
Citera
2020-11-12, 11:29
  #240
Medlem
pubgfortnites avatar
Jobbar på ett lager. Nyligen kom en konsult hit för att hjälpa till lite. Killen är muslim och "måste" be 5 ggr om dagen. Jävligt störande. Det hade ju inte varit så illa om han tog kortare raster och slutade lite senare. Den här killen är dock en sådan lat idiot att han går och ber 3 ggr per arbetspass och samtidigt går på alla raster. Var och en av hans bönestunder varar i minst 10 minuter. Hans "lunchbön" som han påbörjar strategiskt placerad så att han kan ta lunch direkt efteråt varar i typ 25 minuter. Han har inte varit här en vecka än men kommer nog inte bli förlängd. Inkompetent och även oschysst mot sina arbetskamrater.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback