Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-04-13, 19:15
  #49
Medlem
Incendios avatar
Det är märkligt med bokläsning. Jag har adhd och kan bara läsa kortare stunder och läser rätt slarvigt när jag läser på datorn, instruktioner, recept, serier etc. Men läser jag böcker kan jag hålla på en hel natt och läser koncentrerat. Men så har läsning också alltid varit mitt största intresse.
Citera
2017-04-13, 20:52
  #50
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Det är märkligt med bokläsning. Jag har adhd och kan bara läsa kortare stunder och läser rätt slarvigt när jag läser på datorn, instruktioner, recept, serier etc. Men läser jag böcker kan jag hålla på en hel natt och läser koncentrerat. Men så har läsning också alltid varit mitt största intresse.

Har du testat ljudböcker, hur upplever du dom? (läste tidigare flera böcker i veckan nu lyssnar jag på dem istället.)
Citera
2017-04-13, 23:24
  #51
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Har du testat ljudböcker, hur upplever du dom? (läste tidigare flera böcker i veckan nu lyssnar jag på dem istället.)
Jag kör på både och, men jag föredrar att läsa själv eftersom jag så lätt störs av tonfall, dialejter, rytm osv när jag hör på andra som läser.
Citera
2017-04-14, 11:52
  #52
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Jag kör på både och, men jag föredrar att läsa själv eftersom jag så lätt störs av tonfall, dialejter, rytm osv när jag hör på andra som läser.

okej, ja det skiljer rätt mycket, jag lyssnar på en del på engelska också och då kan det ta tid att komma in i rytmen. Några enstaka så går det inte ens att fortsätta lyssna. Har testat läsa lite på mobilen, funkar med svart bakgrund någotsånär...

Brukar läsa när jag ska somna och då är det inte så praktiskt med vanliga böcker eller mobilen av förklarliga skäl. Då går det bättre med ljudböcker med timern inställd på 20 minuter, då är det inte så svårt att hitta tillbaka till där man somnade.
Citera
2017-04-14, 23:31
  #53
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Pauser räknar jag in i själva läsningen, så vi läser nog på liknande sätt. Läser jag 30 minuter och har paus lika länge innan jag börjar läsa räknar jag pausen som läsning. Smälta det man läser under tiden man läser är också läsning, anser jag. Ett tips är att du börjar se pauserna som lika viktiga. Man måste ju upp och hämta andan emellanåt, vanka av och an i lägenheten, smälta texten, koka kaffe, ta en banan, be grannarna hålla käften och att de omedelbums ska skruva ned dunka dunka-musiken annars ringer du störningsjouren.

Ett bra tips där. Jag ska ta det i åtanke när jag läser. Jag har betraktat pauserna som onödvändiga och mina pauser som en intellektuell recession. Det är fascinerande hur mycket som kan ändras på tid. Som jag tidigare nämnde så kunde jag när jag var yngre sitta uppe en hel natt med en bok och te. Dricker en hel del kaffe nuförtiden istället för te. Det kanske påverkar, fast det är nog en förgrening som inte hör till i tråden.
Citera
2017-04-19, 22:41
  #54
Medlem
30 min mellan 00.00 - 00.30. Sen Zzzzz.
Citera
2017-04-20, 10:08
  #55
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Ja, när ni läser en bok. Hur många sidor läser ni (ange gärna hur stora sidorna är) och hur länge läser ni per "läspass"?.
Det beror på bokens format och storleken på texten. Men i romaner brukar det bli tre, fyra sidor per pass.

Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Var läser ni helst? Sängen, fottöljen eller kanske i soffan?. Vad har ni för "ställning" när ni läser? (den sista frågan har jag lite problem med då jag kan känna att jag får ont i nacken av att böja huvudet nedåt mot boken).
Jag har också problem med nacken (samt ryggen) och därför vill jag ligga.
Citera
2017-04-20, 21:20
  #56
Medlem
Läser jag i sängen innan jag ska sova brukar jag ha som regel att när jag läst samma mening 2-3 gånger, lägger jag ifrån mig boken. Annars 2-4 timmar beror mycket på kvaliteten på boken, en dålig bok inte så länge en bra bok längre tig.
Citera
2017-04-23, 02:53
  #57
Medlem
Saltkatts avatar
Tills någon avbryter mig.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback